بیندیشید و ثروتمند شوید

بیندیشید و ثروتمند شوید

نویسنده : ناپلئون هیل

ترجمه : مهدی قراچه داغی

فهرست مطالب

فصل یک : اندیشه ثروت است

فصل دوم : اشتیاق نقطه شروع همه موفقیت ها

فصل سوم : ایمان

فصل چهارم : تلقین به خود راه نفوذ بر ذهن ناهوشیار

فصل پنجم : دانش تخصصی

فصل ششم : تخیل کارگاه ذهن

فصل هفتم : برنامه ریزی سازمان یافته

فصل هشتم : غلبه بر تردید و دو دلی

فصل نهم : ابرام

فصل دهم : قدرت همکاران

و ....


خرید و دانلود بیندیشید و ثروتمند شوید

مقایسه محتوایی شعر ژاله قائم مقامی و سیمین بهبهانی

فهرست مطالب

 عنوان صفحه

مقدمه...................1

1. تعریف مسأله و بیان سؤالهای اصلی تحقیق..............2

1-1. پرسشهای اصلی...................2

2. فرضیه ها.................................3

3. ضرورت انجام تحقیق......................4

4. هدفها و کاربردهای مورد انتظار از انجام تحقیق..................4

فصل اول ( کلیات )............................................5

شرایط اجتماعی ، سیاسی ، و فرهنگی دوران دو شاعر.................6

1. دوران انقلاب مشروطه..............................6

1-1. نگاهی به عوامل دخیل در پیروزی انقلاب مشروطه...............7

1-2. برجسته ترین ویژگیهای و مؤلفهای ساختاری شعرهای سیاسی اجتماعی مشروطه.......8

2. مشروطه تا سقوط رضاخان ................................8

3. به حکومت رسیدن محمدرضا پهلوی تا کودتای 28 مرداد 1332 .....................9

3-1.رخدادهای ادبی وفرهنگی این دوره(به حکومت رسیدن محمدرضاپهلوی تا کودتای 28 مرداد 1332)9

4. کودتا 28مرداد تا انقلاب اسلامی در 1357.....................10

4-1. رخدادهای ادبی – فرهنگی این دوره (کودتا 32 مرداد تا انقلاب 1357)......................11

5. انقلاب 1357 تا پایان جنگ تحمیلی میان ایران و عراق ......................................................11

5-1. برخی وقایع مهم در این دوره (انقلاب 1357 تا پایان جنگ تحمیلی)...........................12

6. دوران سازندگی پس از جنگ تحمیلی.......................................................................................12

6-1. دو شاخة مجزا در فضای پس از جنگ....................................................................................13

فصل دوم ( ژاله قائم مقامی)...............................................................................................................15

مختصری از زندگی نامة ژاله قائم مقامی..........................................................................................16

1. توجه به ائمه اطهار...........................................................................................................................17

2. عشق....................................................................................................................................................19

3. محبت به فرزندان.............................................................................................................................22

4. تحصیل و تعلیم و تربیت.................................................................................................................24

5. انتقاد از شرایط زنان.........................................................................................................................25

6. سخن گفتن با اشیاء بی زبان.........................................................................................................28

7. مرگ عزیزان......................................................................................................................................32

8. چند زنی.............................................................................................................................................38

9. طلاق...................................................................................................................................................36

10. آزادی خواهی و پیگیری حقوق زنان.........................................................................................38

11. انتقاد از بخت و اقبال....................................................................................................................41

12. مرد....................................................................................................................................................44

13. زن.....................................................................................................................................................47

14. ازدواج...............................................................................................................................................51

فصل سوم (سیمین بهبهانی)..............................................................................................................54

مختصری از زندگی نامة سیمین بهبهانی.........................................................................................55

1. توجه به ائمه اطهار...........................................................................................................................56

2. عشق....................................................................................................................................................59

3. محبت به فرزندان.............................................................................................................................62

4. تحصیل و تعلیم و تربیت.................................................................................................................64

5. انتقاد از شرایط زنان.........................................................................................................................66

6. سخن گفتن با اشیاء بی زبان.........................................................................................................69

7. مرگ عزیزان......................................................................................................................................73

8. چند زنی.............................................................................................................................................77

9. طلاق...................................................................................................................................................79

10. آزادی خواهی و پیگیری حقوق زنان.........................................................................................81

11. انتقاد از بخت و اقبال....................................................................................................................84

12. مرد....................................................................................................................................................86

13. زن.....................................................................................................................................................90

14. ازدواج...............................................................................................................................................93

15. موضوعات دیگر..............................................................................................................................95

فصل چهارم ( تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر)...........................................................................97

1. تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع توجه به ائمه اطهار............................................98

2. تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع عشق....................................................................99

3. تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع محبت به فرزندان...........................................101

4. تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع تحصیل وتعلیم و تربیت................................103

5. تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع انتقاد از شرایط زنان......................................105

6. تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع سخن گفتن با اشیاءبی زبان.........................107

7. تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع مرگ عزیزان....................................................110

8. تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع چند زنی...........................................................112

9. تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع طلاق.................................................................113

10. تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع آزادی خواهی وپی گیری حقوق زنان.....115

11. تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع انتقاد از بخت و اقبال..................................117

12. تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع مرد..................................................................118

13. تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع زن...................................................................120

14. تفسیر و مقایسه ی شعر دو شاعر با موضوع ازدواج.............................................................123

15. مقایسه ی دو شاعر به لحاظ گستردگی موضوع..................................................................125

فصل پنجم (نتایج )............................................................................................................................126

نتایج این تألیف ..................................................................................................................................127

کتابنامه.................................................................................................................................................130

 

مقدمه

 

1. تعریف مسأله و بیان سؤالهای اصلی تحقیق

شعردورهی معاصربه جهت ساختاری ومحتوایی، اهمیت ویژهای داشته وازسوی دیگرحضورزنان شاعروصاحب سبک واهل فکردرعرصةشعر وادب فارسی معاصرازمباحث مهم ادبی ،تربیتی وفرهنگی محسوب میشود ، وبدونه شک ،نگاه خاص زنان جامعه به مباحث مهم اجتماعی وادبی ،ازاهمیت خاصی برخوردارمی باشد. ازاین جهت به دلیل جایگاه مهم ادبی ژالهقائم مقامی وبازتاب مضامین مهم اجتماعی درشعراو وهمچنین جایگاه ادبی سیمین بهبهانی و حضورپررنگ مضامین فرهنگی واجتماعی ،درشعرایشان باعث اثرگذاری این دوشاعر در جریان های شعری می باشد، برای مثال تأثیر سیمین در شعر معاصر و به ویژه قالب غزل به اندازه ای است که او را ((نیمای غزل)) نامیده اند بنابراینتحلیل محتوایی اشعار آنها به ویژه به صورت مقایسهای لازم و ضروری می نماید ، و در این تألیف به دنبال این مسأله خواهیم بود .

1-1. پرسشهای اصلی

الف. مهمترین ویژگیهای شعری ژاله قائم مقامی چیست ،و چه مضامین مهمی در شعر اوبازتاب یافته است ؟

ب. مهمترین ویژگیهایشعری سیمین بهبهانی چیست ، و چه مضامینمهمی در شعراوبازتاب یافته است؟

ج. محتوای اشعاراین دوچه شباهتهایی دارند؟

د. محتوای اشعاراین دوچه تفاوتهایی دارند؟

 

2. فرضیه ها

الف. به دلیل اینکه درزمان ژاله قائم مقامی زنهنوز جایگاه واقعی خود رادر جامعه نیافته بود ژاله ازطریق تمثیل و گفتگوومناظره سعی کرده مضامین مهم اجتماعی وبویژه محرومیت زنان جامعه خود را به خوبی در شعر خود بیان کند.

ب. سیمین بهبهانی در اشعاری توانسته هم جنبه های ادبی را درشعر بازتاب دهد وهم مضامین مهم روزگارخود وازجمله مباحث زنان ،جنگ تحمیلی وسایر موضوعات مهم را به شکل هنری بااحساس و عواطف تند زنانه ومادرانه بازتاب دهد.

پ. شباهتهای این دوشاعر دربازتاب مضامین اجتماعی ،مضامین مربوط به زنان ونیز عواطف تند زنانه است وهر دوشاعر اجتماعی محسوب می شوند.

ت. اگر چه این دوشاعر دارای شباهتهای فراوانی هستند ولی به دلیل تفاوت دردوره زندگی وشرایط حاکم ،در نوع مضامین ،تفاوتهایی دارند. برای مثالژاله قائم مقامی ازنظرقالببیشتر سنتی است ولی سیمین بهبهانی از قالبهای نو نیز بهره برده است و نگاه اوبه مضامین اجتماعی امروزی تر است .

 

3. ضرورت انجام تحقیق

 

علی رغم اهمیتی که این دو شاعر در شعر معاصر داشته اند چندان مورد توجه محققان قرار نگرفته اند ، برای بیان اهمیت این دو شاعر همین بس که سیمین را ((نیمای غزل)) نامیده اند و ژاله را نخستین زنی که اشعارش کاملاً رنگ و بوی زنانگی دارد . به دلیل همین جایگاه خاص ادبی و تأثیرات اجتماعی و فرهنگی که ( به واسطه ی موضوعاتی که در اشعار خود به کار گرفتهاند ) بر مخاطبان و شاعران به جای گذاشته اند بررسی و مقایسه ی شعر دو شاعر ضروری می نماید .

 

4. هدف ها و کاربردهای مورد انتظار از انجام تحقیق

 

هدف ازانجام این پژوهش ایجاد شناختی جامع تر و گسترده تر نسبت به ژاله قائم مقامی و سیمین بهبهانی ومقایسه ی محتوایی آنان می باشدتا با استفاده از نتایج این تألیف مخاطبان را با دیدگاهها و تفکرات این دو شاعر بیشتر آشنا کنیم .

بدیهی است که از نتایج پایان نامه در تدوین کتب درسی و آموزش به شاعران جوان تر ، و نیز کاربرد رسانه ای می توان سود جست .

 

فصلاول

کلیات

 

شرایط اجتمای، سیاسی و فرهنگی دوران دو شاعر

 

دورهی مورد بحث ما ، سال 1262 ش (تولد ژاله قائم مقامی ) تا به امروز را در بر می گیرد که در این مدت اتفاقات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی مهمی روی می دهد .

ژاله (( زمانی که دوازده ساله بود ناصرالدین شاه به جرم فسادها و خیانت هایش به دست میرزا رضا کرمانی به قتل رسید (1313ق) بیست و سه ساله بود که فرمان مشروطیت را مظفرالدین شاه در شرایط بحرانی امضا کرد (1324ق) و6 ماه پس از آن درگذشت . در بیست و شش سالگی ژاله ، محمد علی شاه قاجار به سبب خودکامگی و مخالفت با مشروطه عزل شد (1327ق) . او شاهد دورۀ هفده ساله پادشاهی نابسامان احمد شاه (1327-1344ق) ، مخالفت مستقیم روس و انگلیس ، جنگ جهانی اول (1332ق/ اوت 1914 میلادی ) ، دوره شانزده ساله شاهی رضا شاه پهلوی و اقتدار فردی او (1304- 1320شمسی ) و پنج سال ازآغاز دوره پادشاهی شبه مدرن فرزند او ، محمد رضا شاه بود . بدین ترتیب در فاصله 63 سال زندگی ژاله ، 6 پادشاه روی کار آمدند . ))[1]

سیمین نیز در دوران حیات خود شاهد وقایع مهمی بوده است ، از جمله پادشاهی رضا شاه پهلوی و فرزندش محمدرضا شاه ، جنگ جهانی دوم، کودتای 28 مرداد 1332 ،حوادث قبل و بعد انقلاب اسلامی ، جنگ تحمیلی هشت ساله میان ایران و عراق ، پیشرفتهای چشم گیر سالهای اخیر جهان و ایران و... .

اما اگر بخواهیم دوران این دو شاعر را به دورههای کوتاه تر تقسیم و به صورت عمیق تر به این دورها بپردازیم ، چند دوره را می توان نام برد :

 

1. دوران انقلاب مشروطه

(( در دوران معاصر تحول اجتماعی مهمی که می توانست تفکر و در نتیجه سبک را تغییر دهد انقلاب مشروطه بود ، انقلاب مشروطیت یکی از مهمترین عوامل تغییرات اجتماعی و سیاسی و مخصوصا فرهنگی در تاریخ ایران است و از این رو مهمترین تغییر سبکی را در پی داشت که سبک نو در شعر و نثر باشد ، به این معنی که یکسره ادبیات –هم به لحاظ فکری و هم به لحاظ صوری به دو بخش کهن و نو تقسیم شد. هیچگاه بین سبکهای ادبی پیش تا این حد اختلاف نبوده است.))[2]

در دوران مشروطیت ((به لحاظ فکر، این عقیده که شعرفقط باید به مطالب خاصی از قبیل عشق و عرفان مدح و هجو بپردازد از میان می رود و مخصوصاً توجه به مسائل اجتماعی و سیاسی و مسائل روز در شعر باب می شود . توجه به ایران باستان ، آزادی نسوان ، تنفر از دیکتاتوری ، شور تجدد و تجدید حیات از موضوعات رایج شعر این دوره است . ))[3]

(( از همان آغاز مشروطیت وضع زنان ایران همیشه مورد توجه و اعتراض روشنفکران ایران بود ، و در این کوششها ، شعرا و نویسندگان درصف اول قرار داشتند . لاهوتی ، ایرج ، عشقی ، پروین ، کمالی ، بهار ، شهریار و دیگران هر یک اشعار زیبا و فراوانی را به مساله زن وقف و همگی با موهومات و خرافات و تعصباتی که بر دوش زنان سنگینی می کرد مبارزه و جهاد نموده اند .))[4]

 

1-1. نگاهی به عوامل دخیل در پیروزی انقلاب مشروطه[5]

الف. تأسیس چاپخانه: با تجهیز ایران به صنعت چاپ زمینه برای تأسیس روزنامه ها و در نتیجه نوشتن و انتشار مقالات نیز مهیا شد .

ب. مطبوعات

پ. اعزام محصل به فرنگ

ت. تأسیس مدارس جدید : از عوامل دیگر تحول فکری و فرهنگی که جزو مقدمات پیروزی انقلاب مشروطیت تواند بود، تأسیس مدارس جدید است . نخستین و مهمترین این مدارس ، دارالفنون ، به همت والای میرزا تقی خان امیر کبیر... بنا شد.

ج. روشنفکران : مراد از اصطلاح (( روشنفکر )) در این مبحث ، اعم از روحانی ، غیر روحانی نویسنده و خطیب است.

 

1-2. برجسته ترین ویژگیها و مؤلفهای ساختاری شعرهای سیاسی – اجتماعی مشروطه[6] :

الف. عدول نسبی از بیان ادیبانه و اشرافی شعر درباری و قدمایی و گرایش به بیانی ساده ، صریح ، مردم پسند ، سرشار از واژگان ، اصطلاحات و تعبیرات فرنگی و روزنامه ای .

ب. پرهیز نسبی از توصیف گری های سنتی و تصویر سازیهای ذهنی و پیچیده و طبعاً گرایش به توصیفات واقعه گرا ، ساده و عینی از چشم اندازهای زنده و تپنده روزگار .

ج. رویکرد به عواطف و اندیشه های تند و تپشناک اجتماعی ، سیاسی ، ملی و میهنی

د. تجدد سنت مابانه در زمینة فرمها و قالبهای شعری

 

2. مشروطه تا سقوط رضاخان

(( دوره هفت سالۀ از درگیر شدن جنگ جهانی تا پیدایش سلسله پهلوی ، دوره بیداری شاعران بود در این دوره غالب کسانی که دارای موهبت شاعری بودند از تقلید گذشتگان حتی المقدور احتراز کرده وکوشیدند مضمونی جدید در قالب شعری قدیم وارد کنند))[7]

(( با انقراض سلسله قاجاریه و تاسیس حکومت پهلوی (1304 ش) ، جنبش مشروطیت از نا و نفس افتاد و رفته رفته آن همه جوش و خروش آزادی ، جای خود را به سکوت و سکون استبداد سپرد.

انسداد سیاسی – اجتماعی سالهای سلطه رضا شاه (1304 تا 1320 ) ، از سویی منجر به خاموشی شعر و شاعران خروشان مشروطیت و از دیگر سو باعث ظهور جریانهای منحط و مرتجع شعری شد. انجمنهای ادبی کهنه گرا با سردمداری ناظمان مقلد ، فعال شدند و در قوالب قدمایی قصیده و قطعه و منظومه و ... به ساخت و ساز نظمهایی سست و سخیف پرداختند.

اختناق و انسداد سیاسی ، از سوی دیگر ، محققان و ادبا و فضلا را به سمت تحقیقات و تتبعات ادبی و تاریخی بی خطر خنثی کشاند . ))[8]

 

 

[1]- روح انگیز کراچی ،عالمتاج،قائم مقامی ،چاپ اول ،شیراز ، داستان سراء ،1383، ص2

[2] سیروس شمیسا ، سبک شناسی شعر،چاب اول از ویرایش دوم، تهران ، میترا ، 1383 ، ص327 .

[3]همان،ص 329 .

[4]یحیی، آرین پور، ازنیما تاروزگارما ،چاپ هشتم ،تهران ،زوار ،1376،ج3 ، صفحه 10 .

[5]هرمز رحیمیان. ادوار نثر فارسی( از مشروطیت تا انقلاب اسلامی) ،چاپ سوم ، تهران ،سمت،1384، ص3 .

[6]محمد رضا روزبه ، شعرنوفارسی (شرح ،تحلیل ،تفسیر)، چاپ اول ،تهران، حروفیه ،1383 ،ص79-80 .

[7]-یحیی، آرین پور.ازصبا تانیما،چاپ هفت ،تهران، زورا،1375،ج2، ص 435

[8]-محمد رضا روزبه ، شعرنوفارسی (شرح ،تحلیل ،تفسیر) ، ص85-87


خرید و دانلود مقایسه محتوایی شعر ژاله قائم مقامی و سیمین بهبهانی

Advances in X-Ray Analysis: Volume 32

John V. Gilfrich (auth.), Charles S. Barrett, John V. Gilfrich, Ron Jenkins, Ting C. Huang, Paul K. Predecki (eds.)


خرید و دانلود Advances in X-Ray Analysis: Volume 32