Tso-Hsin Cheng (auth.)
کنترل پنل زیبا وحرفه گوشیهای ایفون که باعث زیبا تر شدن گوشی اندروید شما میشود.
پنل گوشیهای ایفون برعکس گوشیهای اندرویدی ازپایین به بالا کشیده میشود و با انتخاب برنامه های ضروری در صفحه کنترل پنل کارهای خود را به سرعت انجام دهید
چکیده :
هدف از اجرای تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین شاخص حاکمیت شرکتی و سرمایه ی فکری بر عملکردشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. بر این اساس، پس از مروری جامع بر ادبیات موضوعی مربوط به سرمایه فکری و عملکرد و حاکمیت شرکتی، داده های مورد نیاز از جامعه آماری بین سالهای 1386 الی 1390 با استفاده از صورت های مالی شرکت ها جمع آوری شده است. سپس با اطلاعات بدست آمده به کمک نرم افزار Excelو Eviews اقدام به استخراج مدل رگرسیونی تبیین کننده اثرات متغیر سرمایه فکری (طبق مدل پولیک) و حاکمیت شرکتی و عملکردشرکت های جامعه آماری بر یکدیگر شده است. نتایج تحقیق نشان داده است که سرمایه فکری طبق رابطه مثبت معنادار با عملکرد شرکت ها دارد همچنین رابطه مثبت معناداری بین حاکمیت شرکتی و عملکرد و نیز بین سرمایه فکری و حاکمیت شرکتی وجود دارد، در نهایت نیز شاخص حاکمیت شرکتی بر رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد شرکت ها تاثیر گذار می باشد.
واژه های کلیدی:
سرمایه فکری، عملکرد، حاکمیت شرکتی، مدل پالیک،نسبت کیوتوبین
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده................................................................................................................
فصل اول
کلیات تحقیق
1) مقدمه............................................................................................................ 2
1-2) اهمیت موضوع........................................................................................... 2
1-3) تعریف و بیان موضوع تحقیق...................................................................... 3
1-4) اهداف تحقیق............................................................................................ 5
1-5) قلمرو تحقیق............................................................................................. 5
1-6) فرضیات تحقیق......................................................................................... 5
1-7) جامعه مورد نظر تحقیق............................................................................... 6
1-8) نمونه آماری............................................................................................... 6
1-9) روش تحقیق.............................................................................................. 6
1-10) چشمانداز کلی تحقیق.............................................................................. 8
فصل دوم
مبانینظری و پیشینه تحقیق
مقدمه.................................................................................................................. 10
عوامل کنترلی موثر بر حاکمیت شرکتی................................................................... 12
مالکیت شرکت های سهامی عام............................................................................ 12
جدا شدن مالکیت از مدیریت................................................................................ 13
پراکندگی سهامداران............................................................................................. 13
ساختار مالکیت.................................................................................................... 14
تعریف سرمایه فکری........................................................................................... 17
سنجش سرمایه فکری........................................................................................... 19
دلایل سنجش سرمایه فکری.................................................................................. 20
شاخصهای متداول برای اندازه گیری سرمایه فکری................................................ 21
مدلها و روشهای اندازه گیری سرمایه فکری........................................................ 29
مدلهای سنجش غیرمالی سرمایه فکری................................................................. 30
1- ترازنامه نامرئی (ناملموس).............................................................................. 30
2- کنترل داراییهای ناملموس.............................................................................. 30
3- کارت امتیاز دهی متوازن (BSC).................................................................... 30
4- شاخص سرمایه فکری.................................................................................... 31
5- کارگزار تکنولوژی.......................................................................................... 31
6- روش جهت یابی (مرورگر) تجاری اسکاندیا.................................................... 31
7- مدل مدیریت سرمایه فکری............................................................................. 32
8- روش جویا.................................................................................................... 32
9- مدل محاسبه بر مبنای متغیر های زبانی فازی..................................................... 33
مدلهای سنجش پولی و مالی سرمایه فکری........................................................... 33
2- نرخ بازده دارایی ها (ROI)........................................................................... 35
3- روش تشکیل سرمایه بازار............................................................................... 35
4- روش سرمایه فکری مستقیم............................................................................ 35
5- روشهای اندازه گیری مالی سرمایه فکری........................................................ 35
6- روش q توبین (q Tobin)........................................................................... 36
7- مدل ضریب ارزش افزوده فکری (VAIC)..................................................... 37
ارزیابی عملکرد................................................................................................... 38
تعاریف............................................................................................................... 38
تعاریف عملکرد.................................................................................................. 38
تعریف ارزیابی.................................................................................................... 38
تعریف ارزیابی عملکرد........................................................................................ 38
روش های ارزیابی عملکرد................................................................................... 38
اهمیت و سودمندی ارزیابی عملکرد...................................................................... 39
مبنای ارزیابی عملکرد.......................................................................................... 39
تکنیک های ارزیابی عملکرد................................................................................. 40
اهداف ارزیابی عملکرد......................................................................................... 40
مروری بر پیشینه تحقیق........................................................................................ 41
تحقیقات خارجی................................................................................................. 41
تحقیقات داخلی.................................................................................................. 46
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
3-1) مقدمه........................................................................................................ 49
3-2) نوع پژوهش.............................................................................................. 49
3-3) طرح مسأله پژوهش.................................................................................... 49
3-4) فرضیات تحقیق......................................................................................... 50
3-5) قلمرو مکانی و زمانی پژوهش..................................................................... 50
3-6) ابزار جمعآوری دادههای مورد نیاز تحقیق..................................................... 51
3-7) مدلها و متغیرهای پژوهش و نحوه آزمون فرضیهها....................................... 51
سرمایه فکری...................................................................................................... 51
حاکمیت شرکتی.................................................................................................. 52
مدلهای جهت آزمون فرضیات تحقیق.................................................................... 54
3-8) روشهای آماری مورد استفاده در پژوهش.................................................... 54
3-8-1) روشهای تخمین با استفاده از دادههای ترکیبی......................................... 55
3-8-2) آزمون لیمر........................................................................................ 55
3-8-3)آزمون چاو............................................................................................. 56
3-8-4) آزمون هاسمن....................................................................................... 57
3-8-4-1) اثرات ثابت....................................................................................... 57
3-8-4-2) اثرات تصادفی.................................................................................. 57
3-8-5) آزمونهای آماری................................................................................... 58
3-8-5-1) آزمون t............................................................................................ 58
3-8-5-2) آزمون F فیشر.................................................................................. 58
3-8-5-3) آزمون دوربین- واتسون..................................................................... 58
3-9) تحلیل رگرسیون......................................................................................... 59
ضریب تعیین و ضریب تعیین تصحیح شده............................................................ 60
تحلیل همبستگی.................................................................................................. 64
3-10) خلاصه فصل سوم................................................................................... 65
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه....................................................................................................... 67
4-2- نتایج آمار توصیفی..................................................................................... 67
4-3- تحلیل ماهیت و ویژگیهای متغیرهای تحقیق............................................... 68
4-4- مدل اول تحقیق (فرضیه اول)...................................................................... 68
4-4-1- بررسی خود همبستگی........................................................................... 68
4-4-2- بررسی ناهمسانی واریانس..................................................................... 69
4-4-3- آزمون معنی دار بودن روش اثرات ثابت.................................................. 69
4-4-3- آزمون فرضیه اول تحقیق........................................................................ 70
4-4-3-1- آزمون رگرسیون مربوط به فرضیه اول تحقیق....................................... 71
4-4-3-2- بررسی متغیرهای کنترلی مدل تحقیق................................................... 72
4-5- مدل دوم تحقیق (فرضیه دوم)..................................................................... 72
4-5-1- بررسی خود همبستگی........................................................................... 72
4-5-2- بررسی ناهمسانی واریانس..................................................................... 72
4-5-3- آزمون معنی دار بودن روش اثرات ثابت.................................................. 73
4-5-3- آزمون فرضیه دوم تحقیق....................................................................... 73
4-5-3-1- آزمون رگرسیون مربوط به فرضیه دوم تحقیق...................................... 74
4-5-3-2- بررسی متغیرهای کنترلی مدل تحقیق................................................... 75
4-6- مدل سوم تحقیق (فرضیه سوم).................................................................... 75
4-6-1- بررسی خود همبستگی........................................................................... 75
4-6-2- بررسی ناهمسانی واریانس..................................................................... 75
4-6-3- آزمون معنی دار بودن روش اثرات ثابت.................................................. 76
4-6-3- آزمون فرضیه سوم تحقیق....................................................................... 76
4-6-3-1- آزمون رگرسیون مربوط به فرضیه سوم تحقیق...................................... 77
4-7- مدل چهارم تحقیق (فرضیه چهارم).............................................................. 78
4-7-1- بررسی خود همبستگی........................................................................... 78
4-7-2- بررسی ناهمسانی واریانس..................................................................... 78
4-7-3- آزمون معنی دار بودن روش اثرات ثابت.................................................. 79
4-7-3- آزمون فرضیه چهارم تحقیق.................................................................... 79
4-7-3-1- آزمون رگرسیون مربوط به فرضیه چهارم تحقیق................................... 81
4-7-3-2- بررسی متغیرهای کنترلی مدل تحقیق................................................... 81
فصل پنجم
بحث و نتیجهگیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه....................................................................................................... 83
5-2- خلاصه تحقیق.......................................................................................... 83
5-2-1- تدوین فرضیه تحقیق............................................................................ 83
5-2-2- تهیه آمار توصیفی کلیه متغیرهای تحقیق.................................................. 83
5-3- مراحل بررسی فرضیه تحقیق..................................................................... 84
5-4- نتایج تحقیق............................................................................................. 84
5-4-1- نتایج حاصل از فرضیه اول.................................................................... 85
5-4-2- نتایج حاصل از بخش دوم..................................................................... 85
5-4-3- نتایج حاصل از فرضیه سوم................................................................... 85
5-4-4- نتایج حاصل از بخش چهارم................................................................. 86
5-6- پیشنهاداتی در ارتباط با موضوع تحقیق........................................................ 86
5-6- پیشنهاداتی در ارتباط با تحقیقات آتی........................................................ 86
5-7- محدودیتها در کاربرد نتایج تحقیق............................................................... 86
منابع و مأخذ....................................................................................................... 88
منابع فارسی........................................................................................................ 88
منابع لاتین.......................................................................................................... 89
پیوست............................................................................................................... 92
چکیده انگلیسی................................................................................................... 107
فهرست جداول
عنوان صفحه
4-1 : نتایج آماره های توصیفی مورد استفاده.......................................................... 68
4-2 : نتایج آزمون ناهمسانی آرچ LM.................................................................. 69
4-3 : نتایج آزمون آماره F.................................................................................... 69
4-4 : نتایج آزمون هاسمن................................................................................... 70
4-5-نتایج آزمون رگرسیون ترکیبی مدل اول.......................................................... 71
4-6 : نتایج آزمون ناهمسانی آرچ LM.................................................................. 72
4-7 : نتایج آزمون آماره F.................................................................................... 73
4-8 : نتایج آزمون هاسمن................................................................................... 73
4-9-نتایج آزمون رگرسیون ترکیبی مدل دوم......................................................... 74
4-10 : نتایج آزمون ناهمسانی آرچ LM................................................................ 75
4-11 : نتایج آزمون آماره F................................................................................. 76
4-12 : نتایج آزمون هاسمن................................................................................. 76
4-13-نتایج آزمون رگرسیون ترکیبی مدل سوم ..................................................... 77
4-14 : نتایج آزمون ناهمسانی آرچ LM................................................................ 78
4-15 : نتایج آزمون آماره F................................................................................. 79
4-16 : نتایج آزمون هاسمن................................................................................. 79
4-17-نتایج آزمون رگرسیون ترکیبی مدل چهارم................................................... 80
1-1) مقدمه
حسابداری همواره در فرآیند تهیه و ارائهی اطلاعات سودمند برای قضاوت و تصمیمگیری استفادهکنندگان صورتهای مالی ابزار موثری تلقی میشود. در این راستا، بیان میشود که تمرکز بسیاری از استدلالهای مطرح شده در حمایت از فلسفه وجودی دانش حسابداری تأکید بر فرآیند قضاوت و تصمیمگیری استفادهکنندگان است. بر پایهی مبانی نظری حسابداری و گزارشگری مالی کشورهای آنگلوساکسون و همچنین در ایران، سرمایهگذاران اصلیترین استفادهکنندگان اطلاعات صورتهای مالی به شمار میروند. این گروه در پی اطلاعاتی هستند که بر پایهی آن ارزیابی مخاطره و بازدهی مورد انتظار سرمایهگذاری امکان پذیر شود. [2]
استفادهکنندگان از اطلاعات مالی و خصوصاً سرمایهگذاران و اعتباردهندگان، غالباً بر اساس پیشبینی عملکرد آتی، تصمیمگیری میکنند. لذا ارزیابی عملکرد گذشته، همواره یکی از مبانی شکلگیری انتظارات آتی و پیشبینی آینده است. گزارشات مالی اطلاعاتی را در خصوص میزان سود و اجزای تشکیل دهنده آن ارائه میکند و استفادهکنندگان اطلاعات مالی بر اساس این اطلاعات نسبت به ارزیابی، برآورد، پیشبینی و سنجش مخاطرات اقدام مینمایند. بدین ترتیب حسابداری مالی با ارائه صورتهای مالی اساسی، اطلاعات تفضیلی در خصوص سود و عوامل تعیینکننده آن را در اختیار استفادهکنندگان قرار میدهد. [5]
1-2) اهمیت موضوع
با توجه به فرآیند خصوصیسازی صنایع ایران و جلب مشارکت عمومی در اداره شرکتها، ضروری است به منظور اتخاذ تصمیمات منطقی در مورد سرمایهگذاری در سهام شرکتها و به لحاظ ارزیابی وضعیت سودآوری واحد تجاری و انعطافپذیری مالی در یک سرمایهگذاری، شرایطی فراهم شود تا اطلاعات مورد نیاز سرمایهگذاران جهت حصول اطمینان از افزایش منافع آنها در نتیجه سرمایهگذاری در واحد مورد نظر در اختیار آنان قرار گیرد. سرمایهگذاران برای انجام سرمایهگذاری باید سؤالات متعددی را پیجو باشند که: سودآوری شرکت در آینده چگونه خواهد بود؟ آیا روند سوددهی همچنان ادامه خواهد داشت یا خیر؟ سیاستهای تولید و فروش شرکت در آتی چگونه خواهد بود؟ شرکت قدرت پرداخت سود سهام را خواهد داشت؟
انتخاب یک مساله و صورت بندی آن، در قالب یک مسأله علمی و بررسی آن با استفاده از روش های علمی، شناسایی علل و روابط مربوط به آن و در نهایت برگرداندن آن از زبان علمی به زبان ساده تر یعنی نزدیک کردن اندیشه ها و نظریه های تجریدی و انتزاعی به ذهنیت کسانی است که باید از دستاوردهای تحقیق استفاده کرده و آن را اجراکنند، وظایف اصلی یک پژوهشگر را تشکیل می دهد. پس بیان موضوع تحقیق به زبان علمی، در واقع همان طرح مساله تحقیق در قالبی روشن و دقیق بر اساس ضوابط علمی است.[7]
کمیته Basel (BCBS) توجهات را معطوف نیاز مبرم به مطالعه، فهم و بهبود حاکمیت شرکتی در موسسات مالی نموده است. پیام اصلی BCBS این است که حاکمیت شرکتی خوب کارایی نظارت را افزایش می دهد. علاوه بر این کمیته معتقد است حاکمیت شرکتی برای گارانتی یک سیستم مالی صحیح مورد نیاز است. تا به حال مطالعات زیادی در حوزه حاکمیت شرکتی انجام گرفته است ولی در حوزه بانکداری این مطالعات اندکند [12]، [21]، [24]، [27] و [30]. می دانیم که بانک ها به دلیل سیستم های اقتصادی که در انها فعالند با مشکلات و موانعی در سطح انجام امور تجاری خود مواجهند که وظیفه حاکمیت شرکتی در این تنگنا خود را نشان می دهد و با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند و سعی در رفع انها دارد.
هدف اصلی قانون گذار که سعی در کاهش ریسک سیستماتیک دارد، ممکن است با هدف اصلی سهام داران که سعی و خواستشان افزایش ارزش سرمایه گذاریشان است در تضاد باشد. نقش هیئت مدیره به عنوان مکانیزم حاکمیت شرکتی در بانک ها با دیگر هیئت ها تفاوت دارد و این تفاوت ناشی از رقابت محدودتر در این صنعت، قوانین سفت و سخت تر و عدم تقارن اطلاعاتی بالاتریست که ناشی از ویژگی ها و وظایف خاص این است، می باشد. بنابراین، هیئت مدیره یک مکانیزم کلیدی در نظارت بر رفتار مدیران است و به انها در تدوین استراتژی و اجرا کمک می رسانند. دانش خاص مدیران در مورد پیچیدگی تجارت بانکداری به انها کمک می کند تا به صورت کارا و بهینه مدیران را نظارت کرده و به انها توصیه نمایند.
با افزایش رقابت جهانی و پیشرفت تکنولوژی، سیستمهای حسابداری سنتی با مشکلاتی روبرو شدهاند. یکی از این مشکلات اساسی، عدم کفایت و ناتوانی آنها در سنجش و ملحوظ نمودن سرمایههای فکری در صورتهای مالی شرکتها است [2]. در عصر جدید، تنها با تکیه بر سرمایههای فیزیکی و داراییهای مشهود نمیتوان به کارآیی و بهرهوری رسید، بلکه در بدبینانهترین حالت تولید نیز، بایستی سرمایههای فکری را مد نظر قرار داد تا از این طریق بتوان بر مزیتهای رقابتی شرکتها افزود. به تعبیری، سرمایههای فکری به عنوان سرمایه واقعی و جزء استراتژیکترین سرمایههای سازمانهای عصر حاضر به ویژه برای مراکز پژوهشی و سازمانهای دانشمحور، مطرح میباشند. لذا سازمانهای دانشمحور، جهت کسب مزیت رقابتی پایدار، نیازمند شناسایی و مدیریت آگاهانه و نظاممند سرمایههای فکری خود میباشند [30]. شرکتهایی که سرمایه فکری را به طور مؤثر اندازهگیری، گزارش و مدیریت میکنند، مزیت رقابتی برای خود ایجاد میکنند چرا که همه داراییهای خود را اعم از مشهود و نامشهود شناسایی کردهاند و لذا در وضعیت بالقوه کامل برای استفاده حداکثری از داراییهایشان هستند. علاوه بر این، درک ارزش واقعی تمام داراییها، انعکاس صحیحی از ثروت شرکت بوده و در راستای هدف ارائه اطلاعات شفاف به سهامداران، سرمایهگذاران بالقوه و تحلیلگران بازار میباشد [31].
1-3) تعریف و بیان موضوع تحقیق
با توجهبه گذار جوامع از عصر صنعت به عصر اطلاعات، اهمیت سرمایههای فکری در دنیایتجارت نیز رشد یافته است .در طول عصر صنعت، بهای تمام شده داراییها،کارخانجات و تجهیزات و مواد خام بود که برای موفقیت یک تجارت لازم بود، اما در عصراطلاعات این استفادهی مؤثر از سرمایههایفکری است که معمولاً در موفقیت یا شکست یک مجموعه، مؤثر است. اینموضوع تا به آنجا پیش میرود که پژوهشگراندر مقالات و اظهارات خود ارزشمندترین و مهمترین منابع یک شرکت را سرمایههایفکری و داراییهای نامشهود آن میدانند.به نظر آنها داراییهای مشهود میتوانند به راحتی کپیبرداریشوند و یا در یک بازار آزاد خریداری گردند، بنابراین آنها نمیتوانند داراییهایاستراتژیک یک شرکت باشد و مزیتهای رقابتی برای آن شرکت ایجادکنند [36].
در زمینه سرمایه فکری و نحوه سنجش آن دو دیدگاه وجود دارد که عبارتند از دیدگاه ورودی-محور (Input-based) و دیدگاه خروجی-محور (Output-based). بر اساس دیدگاه خروجی-محور که یک دیدگاه اندازهگیری (Measurement) است، ارزش سرمایه فکری برابر با تفاوت ارزش بازار و خالص ارزش دفتری شرکت است [3]. ادوینسون و سولیوان (Edvinsson & Sullivan) که از پیشگامان پژوهش در زمینه سرمایه فکری به حساب میآیند، تفاوت بین ارزش بازار و ارزش دفتری را به عنوان ارزش سرمایههای فکری تعریف میکنند. ازاین دیدگاه (دیدگاه خروجی-محور) سرمایه فکری از سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری تشکیل شده است.
از دیدگاه ورودی-محور که یک رویکرد فرایند-محور (Process-based) است، سرمایه فکری ترکیبی از منابع نامشهود بوده که به قابلیتها و رقابتپذیری منحصر به فرد شرکت کمک میکند که در خدمات و محصولات شرکت ریشه دوانیده و باعث ارزش افزوده اقتصادی میشود [3].
سرمایه فکری، دانشی است که میتواند به ارزش تبدیل شود [11]. [11] سرمایه فکری را ترکیبی از سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری میدانند. بونتیس و همکاران سرمایه فکری را در مفهومی که تمامی منابع نامشهود و ارتباطات داخلی آنها را شامل میشود، معرفی میکنند [11]. [9]سرمایه ساختاری را مشتمل بر سرمایه ارتباطی (مشتری) و سرمایه سازمانی میدانند [9] و همچنین بوخ و همکاران (2001) سرمایه سازمانی را ترکیبی از سرمایه نوآوری و سرمایه رویهای معرفی میکنند [10].
چن معتقد است که سرمایههای فکری، شامل طبقه داراییهای غیرملموس میباشد و از نظریه بازیها میتوان جهت ارزشیابی سرمایه فکری بهره گرفت [15]. در مدلی بنام جایگاه ارزش، سرمایه فکری متشکل از سه جزء اصلی دانسته شده که برای ایجاد ارزش با هم در تعامل میباشند. این اجزاء سهگانه عبارتند از سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری (سازمانی) و سرمایه مشتری (ارتباطی). به اعتقاد [11]، جایگاه ارزش از ادغام سه نوع سرمایه فوقالذکر جهت نیل به نتایج مطلوب ایجاد میگردند [11]. در درون این جایگاه ارزش، سرمایه فکری شرکت دارای خواصی به شرح زیر میباشد:
1. سرمایه فکری میتواند مانند اختراع ثابت و یا مانند ظرفیتهای انسانی منعطف باشد.
2. سرمایه فکری میتواند هم شامل ورودیها و هم شامل خروجیهای فرآیند ایجاد ارزش باشد، لذا سرمایه فکری دانشی است که میتواند به ارزش تبدیل شود و یا محصول نهایی فرآیند انتقال دانش باشد.
3. سرمایه فکری از کنش و واکنش سرمایههای انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری ایجاد میشود.
4. ارزش مستقیماً و به تنهایی از طریق یکی از این عوامل ناشی نمیشود، بلکه تنها از طریق برقراری تعاملی نظاممند و بهینه میان این سه جزء ایجاد میگردد. لذا برای اینکه سازمان قادر به تبدیل سرمایه فکری به ارزش باشد، ضروری است تا در هر سه زمینه فوق قدرتمند باشد. سرمایه انسانی زیر بنای سرمایه سازمانی است و این دو با هم برای ایجاد سرمایه مشتری در تعامل میباشند. در مرکز این سرمایه، سرمایه مالی یا ارزش قرار میگیرد که از تعامل آنها ایجاد میگردد. این تعامل، پویا، مستمر و در حال توسعه میباشد [11]. بنابراین، سرمایه فکری شامل سه جزء میباشد:
1. سرمایه انسانی: شامل آموزش، دانش کاری، ویژگیها و خصوصیات حرفهای.
2. سرمایه ساختاری: شامل سرمایه سازمانی، سرمایه تولید و سرمایه نوآوری است. مانند: سیستمهای اطلاعاتی، علائم تجاری، حق امتیازها و داراییهای برنامهای .
3. سرمایه ارتباطی: شامل داراییهای بازار، مانند: وفاداری مشتری و مشتری مداری، رضایت مشتری و تکرار معامله تجاری است [20].
با توجه به مطالب ذکر شده پژوهش حاضر به بررسی این موضوع میپردازد که آیا شاخص های حاکمیت شرکتی و سرمایه ی فکری و عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران آنها رابطه ای با یکدیگر دارند؟
1-4) اهداف تحقیق
امروزه سرمایهگذاری به شیوههای متعدد به خصوص سرمایهگذاری در سهام شرکتهای مختلف در جامعه به صورت وسیعی مورد توجه افراد حقیقی و حقوقی قرار گرفته است. همچنین افراد برای سرمایهگذاری به طرق مختلف به دنبال کسب اطلاعات از منابع گوناگون میباشند. معمولاً هدف اغلب سرمایهگذاران و سهامداران عادی و حقیقی از سرمایهگذاری در سهام شرکتها افزایش ثروت و کسب سود هر چه بیشتر میباشد. لذا وجود اطلاعات در مورد عملکرد آتی شرکت در سالهای آتی میتواند اهمیت بسزایی در تصمیمات سرمایهگذاران و ارزیابی شرکت داشته باشد. از طرفی امکان اطلاع رسانی در مورد شرکت میتواند به مدیران شرکتها هم در جذب سهامداران بیشتر کمک نماید. [5]
پیشرفت فناوری، انقلاب صنعتی، تأسیس کارخانجات و واحدهای مختلف تولیدی، گسترش روزافزون بازارهای بورس اوراق بهادار را در جهان به دنبال داشته است. در این رهگذر کشورهای جهان سوم از جمله ایران نیز از این امر مستثنی نبوده و علاوه بر تأسیس بازار بورس سهام، رشد چشمگیر آن در سالهای اخیر نیز مورد توجه عمیق سرمایهگذاران، صاحب نظران، متخصصان و تجزیه و تحلیلگران مالی قرار گرفته است [4].
در تحقیقات این حوزه فقط به بررسی تاثیر و رابطه ی حاکمیت شرکتی و عملکرد و یا حاکمیت شرکتی و سرمایه ی فکری و یا سرمایه ی فکری و عملکرد پرداخته شده است. و این سه در کنار یکدیگر مورد بررسی نبوده اند. این پژوهش به دنبال یافتن رابطه ی این سه در بازار مالی ایران است و به دنبال یافتن پاسخ این سئوال که آیا حاکمیت شرکتی می تواند بر رابطه و قوت رابطه ی سرمایه فکری و عملکرد شرکت تاثیر بگذارد.
قلمرو موضوعی:بررسی رابطه ی شاخص های حاکمیت شرکتی و سرمایه ی فکری بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
قلمرو مکانی: شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد.
قلمرو زمانی: قلمرو زمانی این تحقیق از سال 1386 تا سال 1390 میباشد.
1. رابطه ی معنی داری میان کارایی سرمایه فکری و عملکرد شرکت وجود دارد.
2. رابطه ی معنی داری میان کارایی سرمایه فکری و حاکمیت شرکتی وجود دارد.
3. رابطه ی معنی داری میان حاکمیت شرکتی و عملکرد شرکت وجود دارد.
4. حاکمیت شرکتی، رابطه ی سرمایه فکری و عملکرد را تحت تاثیر قرار می دهد.
جامعه آماری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد.
نمونه آماری شامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که از شرایط زیر برخوردار باشند:
دادههای مورد نیاز بر اساس تعریف متغیرهای وابسته و متغیر، از منابع قابل اتکا و در دسترس استخراج، و جهت آزمون فرضیههای تحقیق مورد استفاده قرار میگیرد. پس از گردآوری اطلاعات و تعیین مدل، ابتدا آزمون خود همبستگی دادهها، با استفاده از آماره “دوربین-واتسون” انجام میشود وسپس آزمون ارچ lm جهت بررسی ناهمسانی واریانس انجام می گیرد. از آزمون هاسمن جهت استفاده از مدل اثرات ثابت یا مدل تصادفی استفاده خواهد شد. و آزمون رگرسیون با استفاده از آمارههایF و t، ضریب همبستگی و ضریب تعیین جهت آزمون فرضیههای تحقیق و نحوه تصمیمگیری در سطح خطای 5درصد (95 درصد اطمینان) ارائه خواهد شد و در نهایت با مقایسه R2 دو مدل ارائه شده به بررسی فرضیات تحقیق میپردازیم. البته باید به این نکته توجه نمود که درست است که هر موردی را ما به مدل اضافه نمائیم R2 افزایش خواهد یافت ولی چون در این تحقیق ما موردی را اضافه ننمودیم بلکه یک مورد را به بخشهای ریزتر تقسیم نمودهایم، پس با این وجود میتوانیم از R2 برای مقایسهی مدلها از آن استفاده نماییم.
روشتحقیقپژوهشحاضر کاربردیاست. طرحپژوهشآنازنوعنیمهتجربیوبااستفادهازرویکردپسرویدادی(ازطریقاطلاعاتگذشته)است.
سرمایه فکری