Sue Roffey (auth.), Sue Roffey (eds.)
فهرست مطالب |
|
عنوان |
صفحه |
چکیده ......................................................................................................................................................... |
1 |
فصل اول: کلیات پژوهش |
|
1-1- مقدمه................................................................................................................................................. |
3 |
1-2- بیان مسأله ......................................................................................................................................... |
3 |
1-3- اهمیت موضوع ................................................................................................................................. |
4 |
1-4- اهداف تحقیق ................................................................................................................................... |
5 |
1-4-1- هدف اصلی 1: شناخت رابطه بین روشهای تأمین مالی کوتاه مدت و ارزش شرکت |
5 |
1-4-1-1- اهداف فرعی |
5 |
1-4-2- هدف اصلی 2 : شناخت رابطه بین روشهای تأمین مالی میانمدت و بلندمدت و ارزش شرکت .. |
6 |
1-4-2-1- اهداف فرعی ........................................................................................................................... |
6 |
1-5- فرضیات تحقیق ................................................................................................................................ |
6 |
1-6- مدل مفهومی تحقیق ......................................................................................................................... |
8 |
1-7- قلمرو پژوهش .................................................................................................................................. |
9 |
1-7-1- قلمرو موضوعی پژوهش ............................................................................................................. |
9 |
1-7-2- قلمرو زمانی انجام پژوهش .......................................................................................................... |
9 |
1-7-3- قلمرو مکانی پژوهش ................................................................................................................... |
9 |
1-8- تعریف متغیرها ................................................................................................................................. |
9 |
1-8-1- تعاریف مفهومی ........................................................................................................................... |
9 |
1-8-2- تعاریف عملیاتی .......................................................................................................................... |
10 |
فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه تحقیق |
|
2-1- مقدمه ................................................................................................................................................ |
15 |
2-2- منابع تأمین مالی کوتاه مدت ............................................................................................................. |
16 |
2-2-1- منابع اصلی تأمین مالی کوتاه مدت .............................................................................................. |
16 |
2-2-1-1- اعتبار تجاری ........................................................................................................................... |
16 |
2-2-1-2- وام بانکی ................................................................................................................................. |
17 |
2-2-1-3- وام های فصلی ........................................................................................................................ |
17 |
2-2-1-4- تأمین مالی مقدماتی ................................................................................................................. |
18 |
2-2-1-5- نرخ بهره وام های بانکی ......................................................................................................... |
18 |
2-2-2- اسناد تجاری ................................................................................................................................ |
20 |
2-2-3- هزینه تأمین مالی .......................................................................................................................... |
24 |
2-2-4- عمل نوسانی (چرخشی) .............................................................................................................. |
24 |
2-2-5- عمل تسویه حساب ..................................................................................................................... |
25 |
2-2-6- اهداف تأمین مالی کوتاه مدت ..................................................................................................... |
25 |
2-2-7- منابع بی بهره ................................................................................................................................ |
26 |
2-2-8- منابع سود دار بدون وثیقه ............................................................................................................ |
27 |
2-2-9- منابع کوتاه مدت بی وثیقه بانکی ................................................................................................ |
30 |
2-2-10 مؤسسات سرمایه دار .................................................................................................................... |
33 |
2-2-11- تضمین تأمین مالی با صورت حسابهای قابل وصول ................................................................. |
34 |
2-3- تأمین مالی میان مدت ....................................................................................................................... |
37 |
2-3-1- قرارداد اعتباری مدور ................................................................................................................... |
37 |
2-3-2- وام دوره ای ................................................................................................................................. |
38 |
2-3-3- اجاره ............................................................................................................................................ |
38 |
2-3-4- وام های بانک تجاری .................................................................................................................. |
38 |
2-3-5- وام های شرکتهای بیمه ................................................................................................................ |
39 |
2-3-6- وام های شرکتهای مالی و سازندگان تجهیزات ............................................................................ |
39 |
2-3-7- وام دهی نقدینگی جاری در برابر بهای موجودی ........................................................................ |
40 |
2-4- ابزارهای ویژه تأمین مالی بلند مدت ................................................................................................. |
40 |
2-4-2- سهام ممتاز ................................................................................................................................... |
42 |
2-4-3- اوراق قرضه ................................................................................................................................. |
43 |
2-4-4- اوراق مشارکت ............................................................................................................................ |
45 |
2-4-5- اوراق بهادار قابل تبدیل به اوراق مشارکت یا اوراق قرضه .......................................................... |
48 |
2-5- روش های قرضی استقراضی ............................................................................................................ |
51 |
2-5-2- روش های غیر قرضی (سرمایه گذاری) ...................................................................................... |
55 |
2-5-2-1- سرمایه گذاری مستقیم خارجی ............................................................................................... |
55 |
2-5-2-2- سرمایه گذاری غیرمستقیم خارجی .......................................................................................... |
56 |
2-5-2-3- معاملات جبرانی ...................................................................................................................... |
56 |
2-5-2-4- صکوک .................................................................................................................................... |
58 |
2-5-2-5- ویژگی های صکوک، تفاوتها و شباهت های آن با اوراق قرضه ............................................ |
58 |
2-6- تئوری سلسله مراتبی روشهای تأمین مالی ........................................................................................ |
63 |
2-7- حسابداری مخارج تأمین مالی .......................................................................................................... |
63 |
2-8- پیشینه ی تحقیقات انجام شده ......................................................................................................... |
63 |
2-8-1- تحقیقات داخلی ........................................................................................................................... |
63 |
2-8-2- پیشینه ی خارجی ......................................................................................................................... |
63 |
فصل سوم: روش شناسی تحقیق |
|
3-1- مقدمه ................................................................................................................................................ |
72 |
3-2- روش تحقیق ..................................................................................................................................... |
72 |
3-3- جدول متغیرها .................................................................................................................................. |
72 |
3-4- جامعه آماری .................................................................................................................................... |
73 |
3-5- نمونه آماری و روش نمونه گیری .................................................................................................... |
73 |
3-6- روش گردآوری داده ها ................................................................................................................... |
74 |
3-7- روش تجزیه و تحلیل داده ها ......................................................................................................... |
74 |
3-7-1- روش محاسبه متغیرها ................................................................................................................. |
74 |
3-7-1-1- ارزش شرکت .......................................................................................................................... |
74 |
3-7-1-2- ابزارهای تأمین مالی کوتاه مدت .............................................................................................. |
75 |
3-7-1-3- میان مدت و بلند مدت ............................................................................................................ |
75 |
3-7-2- مدل رگرسیونی جهت آزمون فرضیات ........................................................................................ |
75 |
3-7-2-1- متغیر وابسته ............................................................................................................................ |
75 |
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها .......................................................................................................... |
|
4-1- مقدمه ................................................................................................................................................ |
80 |
4-2- آمار توصیفی متغیرهای تحقیق ......................................................................................................... |
80 |
4-3- آزمون فرضیات تحقیق ................................................................................................................... |
81 |
4-3-1- معادلات ساختاری و معادلات رگرسیونی .................................................................................. |
81 |
1) مدل اول ................................................................................................................................................ |
82 |
1-1) آزمون دوربین واتسون ...................................................................................................................... |
82 |
1-2) معادله ساختاری ............................................................................................................................... |
83 |
1-3) معیارهای مناسبت مدل ...................................................................................................................... |
86 |
2) مدل دوم ................................................................................................................................................ |
92 |
2-1) آزمون دوربین واتسون ...................................................................................................................... |
92 |
2-2) معادله ساختاری ................................................................................................................................ |
94 |
2-3) معیارهای مناسبت مدل ...................................................................................................................... |
96 |
3) مدل سوم ............................................................................................................................................... |
100 |
3-1) آزمون دوربین واتسون ..................................................................................................................... |
100 |
3-2) معادله ساختاری ............................................................................................................................... |
102 |
3-3) معیارهای مناسبت مدل ...................................................................................................................... |
104 |
4) مدل اکتشافی .......................................................................................................................................... |
105 |
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها ......................................................................................................... |
|
5-1- مقدمه ............................................................................................................................................... |
109 |
5-2- نتیجه گیری و فرضیات پژوهش ....................................................................................................... |
109 |
5-3- پیشنهادها ......................................................................................................................................... |
113 |
5-4- موانع پژوهش ................................................................................................................................... |
114 |
5-5- پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی ................................................................................................ |
115 |
منابع و مآخذ ............................................................................................................................................... |
116 |
منابع فارسی ................................................................................................................................................ |
117 |
منابع لاتین .................................................................................................................................................. |
119 |
فهرست جداول
عنوان |
صفحه |
جدول شماره 2-1 روشهای تأمین مالی کوتاه مدت (مرادزاده فرد، 1383) ................................................ |
36 |
جدول شماره 2-2 روشهای تأمین مالی میان مدت و بلند مدت (فرشادگهر و شهیدی، 1375) ................. |
49 |
جدول 2-3 تعدادی از صادر کنندگان دولتی اوراق صکوک (صندوق بین المللی پول، 2007) ................. |
61 |
جدول 2-4 تعدادی از صادر کنندگان شرکتی اوراق صکوک (صندوق بین المللی پول، 2007) ................ |
62 |
جدول 3-1 جدول متغیرهای پژوهش بر اساس نقش و معیار سنجش متغیر ............................................. |
72 |
جدول 4-1 خلاصه آمار توصیفی متغیرهای تحقیق .................................................................................... |
80 |
جدول 4-2 نتایج آزمون کلموگروف- اسمیرنوف برای متغیرهای تحقیق .................................................. |
81 |
جدول 4-3 جدول تجزیه واریانس ............................................................................................................ |
85 |
جدول 4-4 ضرایب استاندارد شده متغیرهای مستقل ................................................................................. |
85 |
جدول 4-4 نتیجه آزمون همبستگی فرضیه فرعی 1 .................................................................................. |
87 |
جدول 4-5 نتیجه آزمون همبستگی فرضیه فرعی 2 ................................................................................... |
88 |
جدول 4-6 نتیجه آزمون همبستگی فرضیه فرعی 3 .................................................................................. |
89 |
جدول 4-7 نتیجه آزمون همبستگی فرضیه فرعی 4 ................................................................................... |
90 |
جدول 4-8 نتیجه آزمون همبستگی فرضیه فرعی 5 ................................................................................... |
91 |
جدول 4-9 نتیجه آزمون همبستگی فرضیه فرعی 6 ................................................................................... |
92 |
جدول 4-10 جدول تجزیه واریانس .......................................................................................................... |
95 |
جدول 4-11 نتیجه آزمون همبستگی فرضیه فرعی 1 ................................................................................. |
97 |
جدول 4-12 نتیجه آزمون همبستگی فرضیه فرعی 2 ................................................................................. |
98 |
جدول 4-13 نتیجه آزمون همبستگی فرضیه فرعی 3 ................................................................................. |
99 |
جدول 4-14 نتیجه آزمون همبستگی فرضیه فرعی 4 ................................................................................. |
100 |
جدول 4-15 جدول تجزیه واریانس .......................................................................................................... |
103 |
فهرست نمودارها
عنوان |
صفحه |
نمودار 1-1 مدل مفهومی پژوهش ............................................................................................................. |
8 |
نمودار 2-1 انتشار اوراق صکوک دولتی و شرکتی بین سالهای 2000 تا 2006 (میلیارد دلار) (صندوق بین المللی پول، 2007) .............................................................................................................................. |
62 |
نمودار 2-2 الگوی شناخت مخارج تأمین مالی (احدی سرکانی، 1385) .................................................. |
65 |
نمودار 2-3 مخارج تأمین مالی قابل احتساب در بهای تمام شده دارایی (پورحیدری، 1374) .................. |
66 |
نمودار 4-1 ضرایب رگرسیونی متغیرهای سود سهام پیشنهادی و ارزش شرکت ...................................... |
83 |
نمودار 4-2 ضریب رگرسیونی میان متغیرهای اندوخته قانونی و ارزش شرکت ....................................... |
93 |
نمودار 4-3 ضریب رگرسیونی میان متغیرهای سود سهام پیشنهادی و ارزش شرکت ............................... |
101 |
نمودار 4-4 مدل اکتشافی متغیرهای پژوهش ............................................................................................. |
106 |
چکیده
بنگاههابهمنظوراجرایپروژههایسودآورودستیابیبهحداکثربازدهیدرجهتافزایش منافعسهامدارانخود،ازمنابعمالیمختلفبهرهمیگیرند. به طور کلی هدف اصلی شرکتها و مؤسسات انتفاعی کسب سود بیشتر و به دنبال آن افزایش ثروت سهامداران، قیمت سهام و در نهایت ارزش شرکت میباشد. یکی از راههای کسب سود و ارزش برای شرکتها انتخاب روش مناسب تأمین مالی است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر ابزارهای تأمین مالی بر ارزش شرکت میباشد. تعداد فرضیههای مورد آزمون در این پژوهش 12 فرضیه است که در این بین 2 فرضیه اصلی و 10 فرضیه فرعی میباشد. این پژوهش از نظر نوع، همبستگی و پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی میباشد.روشنمونهگیریدر این پژوهش تصادفیسادهو نمونهیآماریاینپژوهش برایششصنعت تجهیزات،صنایعغذایی،صنایعشیمیایی،محصولاتغیرفلزی،نقلیهیموتوریو فلزاتسنگین،انتخابشدهاست. روش تجزیه و تحلیل در این پژوهش ضریبهمبستگیپیرسون و اسپیرمنوبااستفادهازتحلیلرگرسیونچندمتغیره میباشد. یافتههای این پژوهش حاکی از تأیید رایطهی تمام روشهای تأمین مالی کوتاهمدت و بلندمدت با ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بین سالهای 1385 تا 1391 میباشند.
کلیدواژه: ابزارهای تأمین مالی کوتاهمدت، ابزارهای تأمین مالی بلندمدت، ارزش شرکت، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران.
فصل اول
کلیات پژوهش
1–1 مقدمه
بنگاههابهمنظوراجرایپروژههایسودآورودستیابیبهحداکثربازدهیدرجهتافزایش منافعسهامدارانخود،ازمنابعمالیمختلفبهرهمیگیرند. تواناییبنگاههادرمشخص نمودنمنابعداخلییاخارجیبرایفراهمکردنسرمایهازعواملاصلیرشتوپیشرفت آنهامحسوبمیشود. توانایییکبنگاهدردسترسیبهتأمینمالیخارجیعاملیکلیدی درتوسعه،رشدوبقایآناست(رمضانی، 1383).دسترسیبنگاههابهتأمینمالیخارجیقدرترقابتپذیریآنهاراافزایشمیدهد.بهعلاوه،دسترستیبه منابعمالیبهطورقابلتوجهیرشدبنگاهراتسهیلمیکند. اشارهمیکنندکهمحدودیتهایاعتباری تأثیرمنفیبرمخارجنوآوریوسرمایهگذاریدارند؛دسترسیبهمنابمالیتأثیرمثبتیبررشدبنگاهدارد. برایناساس،یکیازمهمترینتصمیماتمالی،نحوهتأمینمالیبنگاههای اقتصادیاستکهنقشبسزاییدراستمرارورشدسودآوریآنهادارد( نجفی، 1385).توانایی بنگاههادردستیابیبهمنابعمالیداخلوخارجازبنگاهبهمنظورسرمایهگذاریو اجرایطرحهایتوسعهایآنازعواملاصلیرشدو سودآوریمحسوبمیشود. شرکتهااغلبهنگامیکهبهمنابعمالیجدیدنیازدارند،یاازطریق بهره گیری از منابعداخلیبنگاهاعمازسودانباشتهوذخایر،نیازخودرامرتفعمیسازند.یااز طریقدریافتوامواعتباراتازبانکهاومؤسساتمالیواعتباریویاانتشار سهاموسایرانواعاوراقبهاداربدهیوسرمایهای. البتهعاملمهمدرتصمیمگیریبنگاههاهزینهتأمینمالیمیباشد. تأمینمالی داخلیهیچگونههزینهایبرایبنگاههادربرنداشتهومیتوانددربلندمدتبنگاهرا برافقهایفراتریازسودآوریبرساند( مؤمنی، 1389).
مؤسساتوبنگاههایاقتصادیبهویژهفعالاندربخشصنعت،برای ادامهیحیاتوفعالیتهایتولیدیخودوهمچنینتوسعهیفعالیتها،به سرمایههایکلاننیازدارند.همچنین،اینمؤسساتوبنگاههایاقتصادیبرای تأمینسرمایهیموردنیازخودوابستگیشدیدیبهبازارهایمالیدارند(کوربت و جنکینسون[1]،2005).نقش این بازارهادراختیارگذاشتنسرمایههایلازمبرایمؤسساتوشرکتهااست. یکیاز نکاتاساسیموردتوجهمدیرانمالیبنگاههایاقتصادی،روشهاومیزانتامین مالیاست(بریلید و میرز[2]،2009). انواعمنابعتأمینمالیدرکشوربهدودستهیمنابعمالیبدونهزینهو منابعمالیباهزینهتقسیمبندیمیشود. منابعمالیبدونهزینهشامل پیش دریافتازمشتریان،بستانکارانتجاری،سودسهامپرداختنیوهزینههای پرداختنیاست. منابعمالیباهزینهبهدودستهیمنابعداخلی (سودانباشته) و منابعخارجی(تسهیلاتکوتاهمدتوبلندمدتوانتشارسهامجدید)تقسیم میشود(میرز[3]، 2008). به طور کلی هدف اصلی شرکتها و مؤسسات انتفاعی کسب سود بیشتر و به دنبال آن افزایش ثروت سهامداران، قیمت سهام و در نهایت ارزش شرکت میباشد(هالسی[4]، 2010). یکی از راههای کسب سود و ارزش برای شرکتها انتخاب روش مناسب تأمین مالی است(پنمان[5]، 2009). در سالهای اخیر روشهای تأمین مالی بهدلیل مزایایی که داشته است، نظر مدیران مالی شرکتها و مؤسسات تجاری را به خود جلب کرده است( فرناندز[6]، 2011). بنابراین در این پژوهش، تأثیر روشهای تأمین مالی بر شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد مطالعه و بررسی قرار میگیرد، و با توجه به مزایایی که روشهای تأمین مالی در این حیطه دارد، به دنبال این پرسش هستیم که آیا این روشها تأثیری بر ارزش شرکتهای پذیرفته در بورس اوراق بهادرا تهران دارند یا خیر؟
شرکتهابرایاجرایپروژههایسرمایهگذاریسودآور دردسترس،تسویهی بدهیهایموعدرسیده،افزایشسرمایهدرگردشوپرداختسودبهسهامدارانبه منابعمالیمتعددیدسترسیدارند.اینمنابع،وجوهنقدحاصلازفعالیتهایعملیاتی وفروشداراییها(بهعنوانمنابعدرونسازمانیتأمینمالی)،استقراضوامبانکی، انتشاراوراقمشارکتوانتشارسهامجدید(بهعنوانمنابعبرونسازمانیتأمینمالی)راشاملمیشوند.تواناییشرکتهادرتعیینمنابعمالیمناسبو تصمیمگیریصحیحدراینخصوصازعواملاصلیموفقیتشرکتبهشمارمیرود( لطفی، 1385).مهمترینهدفیکهمدیریتدرزمانانتخابروشتأمینمالیبایدتوجهکند، افزایشثروتسهامدارانمیباشد.یعنیبادرنظرگرفتنهزینههریکازمنابع مختلفتأمینمالیوآثارآنبررویبازدهوریسکشرکتمنابعیراانتخابکندکه باعثبهحداقلرساندنهزینههایتأمینمالیگردد.ترکیبمناسبمنابعتأمینمالی باخصوصیاتیهمچونهزینهسرمایهاندکونرخبازدهبیشترهمراهاست(مؤمنی، 1389).بررسی مطالعاتپیشیننشانمیدهداکثرمطالعاتروشهایتأمینمالیوتاثیرآنبربازده رویمواردیچونارتباطبینگزینشمنابعتأمینمالیوبازدهشرکتها،ارجحیت منابعبرونسازمانیتأمینمالیبهمنابعدرونسازمانیویابرعکس،رسیدنبهیک ساختارمطلوبسرمایهوارتباطبینساختارسرمایهوریسکتأکیدداشتهاند.باتوجه بهتوضیحاتارائهشدهوباتوجهبهاینکهازجملهکاربردیترینمنابعبرونسازمانی تأمینمالیدرمیانشرکتهایفعالدربورستهران،وامبانکیوافزایشسرمایه است.وظایفاصلیمدیریتمالی،تصمیمگیریدرارتباطباتأمینمالی،سرمایه گذاریوتقسیمسوداست( پنمان[7]، 2009). هریکازاینتصمیماتدررابطه یباهدفشرکتاستوتصمیمگیریدرزمینهیترکیبمطلوباینسهمورد،حداکثر کنندهیارزششرکتبرایسهامداراناست.بنابراین،شناساییاولویتروشهایتأمینمالیوعواملتأثیرگذاربرآنهاوانتخابروشهایمناسبدرراستایبهحداکثررسانیدنثروتسهامدارانازاهمیتزیادیبرخورداراست( چنگ[8]، 2009).
1-4-1-1-1 شناخت رابطه بین تأمین مالی از طریق اعتبارات تجاری و ارزش شرکت .
1-4-1-1-2 شناخت رابطه بین تأمین مالی از طریق وام های بانکی کوتاه مدت و ارزش شرکت .
1-4-1-1-3 شناخت رابطه بین تأمین مالی از طریق پیش دریافتهای کوتاه مدت و ارزش شرکت .
1-4-1-1-4 شناخت رابطه بین تأمین مالی از طریق ذخیره مالیات بر درآمد و ارزش شرکت .
1-4-1-1-5 شناخت رابطه بین تأمین مالی از طریق اعتبارات غیرتجاری (سایر اسناد و حسابهای پرداختنی) و ارزش شرکت.
1-4-1-1-6 شناخت رابطه بین تأمین مالی از طریق سود سهام پیشنهادی پرداختنی و ارزش شرکت.
[1]-Corbett & Jenkinson
[2]-Brealey & Myers
[3]-Myers
[4]- Halsi
[5]- penman
[6]- Fernandez
[7]- penman
[8]-cheng
کلمة شیمی که برگرفته ازر عربی است، شروعی نیمه افسانهای دارد. کیمیا به معنی«طلاپزی» است و این دقیقاً همان چیزی است که کیمیاگران قدیمی درصدد انجام آن بودند:به این طریق که روشی پیدا کنند تا فلزات کم ارزشی همچون آهن و سرب را به فلزی بسیارگرانبها، چون طلا تبدیل کنند.
در حدود سال 750 میلادی، کیمیاگر بزرگ عرب، جابربن حیان، تحقیقات خود را درزمینه کشف مادة تبدیل کنندة فلزات به