H. D. Vinod, Parantap Basu (auth.), Willis R. Greer Jr., Daniel A. Nussbaum (eds.)
E. Hasegawa, T. Saito, T. Kaga, T. Suzuki (auth.), Hubert-Jean Ceccaldi, Ivan Dekeyser, Mathias Girault, Georges Stora (eds.)
عنوان پژوهش : بهبود آموزش و یادگیری درس تاریخ با روش ایفای نقش
ماده درسی: تاریخ ( درس 13 )
موضوع : غزنویان - سلجوقیان – خوارزمشاهیان
پایه : هشتم متوسطه اول
فرمت فایل: ورد
تعداد صفحات:64
چکیده :
پژوهش حاضر با عنوان « بهبود آموزش و یادگیری درس تاریخ به روش ایفای نقش » و با هدف چگونه و با چه روشهایی درس تاریخ را به دانش آموزان بفهمانیم که سبب تقویت یادگیری در آنان شده و مطالب را از حافظه محوری به سمت و سوی مهارتی و عملی سوق دهد، به صورت کیفی و از نوع درس پژوهی انجام گردید.
پژوهش بصورت گروهی و با مشارکت 5 نفر از همکاران مدرسه شاهد به اجرا در آمد و از آنجا که آموزش تاریخ به شیوه صحیح ، زیربنای تمامی رشته¬های دیگر بوده و باعث تقویت هویت ملی و دینی گردیده وجوانان را برای خدمت به وطن خویش ترغیب می نماید، درس مهمی بوده و در تمامی سالهای تدریس درسی بوده که دانش آموزان و دبیران انگیزه کافی برای یادگیری و تدریس آن نداشته اند. لذا با توجه به تغییر و تحول در وزارت آموزش و پرورش برآن شدیم تا با طرحی جدید و با هم¬فکری و مشارکت همکاران بتوانیم از طریق درس پژوهی مطالب و محتوای کتاب را آسانتر و جذاب¬تر و با نشاط¬ به دانش آموزان بیاموزیم.
پس ازنشست هایی که گروه باهم داشتیم طرح درس و اجرای تدریس اول انجام شد که بخاطر مشکلاتی که داشت تدریس مجدد انجام گرفت. با پیش بینی تغییر در روش تدریس (ایفای نقش و...) توانستیم مشکلات و چالش های اولیه را اصلاح نماییم. قصد ما از تغییر روش تدریس، عمق بخشی به فرایند یادگیری درس تاریخ، ایجاد فضایی شاد برای دانش¬آموزان، اصلاح الگوی تدریس و ایجاد انگیزه و علاقه برای یادگیری درس تاریخ در دانش¬آموزان بوده است.
واژگان کلیدی: ایفای نقش، یادگیری، جذاب، انگیزه،
فهرست مطالب
عنوان صفحه
گام اول1
مقدمه :1
توصیف چالش های موجود و تعیین وضعیت مطلوب1
پیشینه تحقیق :2
تعیین ضرورت :2
اهداف پژوهش3
هدف کلی:3
اهداف جزیی:3
سوالات پژوهش :3
ویژگیهای دانش آموزان در وضعیت موجود3
ویژگیهای دانش آموزان در وضعیت مطلوب4
گام دوم5
تدریس اول5
پیش بینی نحوه اجرای الگوی پیشنهادی5
راهکارهای گروه برای مواجه با چالش ها و مشکلات تدریس درس مورد نظر5
پیش بینی زمان بندی نحوه اجرا6
پیشبینی نحوه انجام تقسیم کار میان اعضای گروه6
پیشبینی ابزار وامکانات گروه:6
راهکارهای گروه برای مواجه با چالش ها و مشکلات تدریس درس مورد نظر7
پیشبینی کیفیت برنامه ریزی7
گام سوم8
گزارش مختصری از اجرای اول8
تحلیل دادههای حاصل از تدریس اول8
گام چهارم11
نقد و ارزیابی طرح درس و تدریس اول11
نظر نهایی گروه در باره نحوه اجرا و طرح درس11
پاسخ به سوالات پژوهشی12
گام پنجم13
اجرا و باز اندیشی مرحله اول:13
گام ششم14
زمانبندی اجرای تدریس دوم14
گزارش مختصری از مرحله دوم تدریس14
تحلیل دادههای حاصل از تدریس دوم15
نظر نهایی گروه در مورد نحوه اجراء و طرح درس دوم17
پاسخ به سوالات پژوهشی17
گام هفتم19
اجراء باز اندیشی دوم19
نتایج ویافته های پژوهشی:19
نتیجه نهایی پژوهش19
بیان محدودیتهای درس پژوهی22
پاسخ به سوالات پژوهشی22
پیشنهادات23
فهرست منابع و ماخذ24
گام هشتم25
پیوستها25
پیوست 1 : طرح درس مرحله اول تدریس25
پیوست 2 : طرح درس مرحله دوم تدریس27
پیوست 3 : سناریوی تدریس اول29
پیوست 4 : سناریوی تدریس دوم40
پیوست 5 : صورتجلسات و تصاویر مربوطه51
پیوست 6 : پرسشنامه ها55
پیوست 7 : شعر مازندرانی56