رابطه محیط مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان رشته تربیت¬بدنی از دیدگاه دبیران تربیت¬بدنی استان کردستان

عنوان صفحه

 

 

فصل اول مقدمه و کلیات...1

1-1 مقدمه.. 2

1-2 بیان مسأله.......3

1-3 اهمیت وضرورت تحقیق...4

1-4 اهداف تحقیق...... 5

1-5 فرضیه­های تحقیق.. 6

1-6 پیش­فرض تحقیق....6

1-7 محدوده تحقیق...........6

1-8 تعاریف مفهومی متغیرها.. 7

فصل دوم - مبانی نظری و مرور پیشینه..........................................................................................8

2-1 مقدمه.....................................................................................................................................................9

2-2 آموزش و پرورش..................................................................................................................................9

2-3 مدرسه.. 12

2-4 فضا و تجهیزات مدرسه.. 14

2-5 محیط مدرسه.. 15

2-6 ویژگی کالبدی مدارس خلاق.. 18

2-7 پیشرفت تحصیلی.. 22

2-8 عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی.. 24

2-9 سنجش پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان.. 25

2-10 تربیت­بدنی.. 26

2-11 اهداف تربیت­بدنی و ورزش.. 27

2-11-1 هدف تکامل جسمانی.. 27

2-11-2 هدف تکامل عصبی عضلانی.. 28

2-11-3 هدف تکامل شناختی.. 28

2-11-4 هدف تکامل عاطفی (احساسی).. 28

2-12 محیط ورزشی مدارس.. 29

2-13 مرور تحقیق.. 29

2-13-1مرور تحقیقات داخلی.. 29

2-13-2 مرور تحقیقات خارجی.. 33

2-14 جمع­بندی پیشینه.. 35

فصل سوم -روش تحقیق....................................................................................................................36

3-1 مقدمه.. 37

3-2 روش تحقیق.. 37

3-3 جامعه آماری.. 37

3-4روش،حجم و نحوه گزینش نمونه.. 37

3-5 تعاریف عملیاتی متغیرهای تحقیق.. 37

3-6 ابزار گردآوری داده­ها.. 38

3-7 روایی و پایایی پرسش­نامه‌ها.. 39

3-8 روش جمع­آوری داده­ها.. 39

3-9 روش تجزیه و تحلیل داده‌ها.. 40

فصل چهارم - یافته­ها......................................................................................................................... 41

4-1 مقدمه.. 42

4-2 آمارتوصیفی: بررسی متغیرهای جمعیت شناختی.. 43

4-3 بررسی متغیرهای تحقیق.. 47

4-4 بررسی مولفه‌های تحقیق.. 48

4-5 یافته‌های تحلیل.. 48

4-5-1 بررسی نرمال بودن داده­ها.. 48

4-6 آزمون فرضیه‌های پژوهش.. 50

4-7 برازش مدل رگرسیونی.. 51

فصل پنجم - نتیجه گیری و پیشنهادات......................................................................................53

5-1-مقدمه.. 54

5-2-خلاصه پژوهش.. 54

5-3 تفسیرنتایج حاصل از اطلاعات دموگرافیک نمونه پژوهش 55

5-4 تفسیرنتایج حاصل از آمار توصیفی متغیرهای پژوهش 56

5-5 یافته­های مربوطه فرضیه­های پژوهش.. 56

5-5-1 یافته­های­ مربوط ­به فرضیه اول پژوهش:.. 56

5-5-2 یافته­های مربوط به فرضیه دوم پژوهش.. 57

5-6 پیشنهادات.. 59

5-6-1 پیشنهادات پژوهشی.. 59

5-6-2 پیشنهادات کاربردی.. 59

5-7 محدودیت‌های پژوهش.. 60

منابع..............................................................................................................................................................62

منابع داخلی:.. 62

منابع خارجی.. 66

پیوست­ها.......................................................................................................................................................68

پیوست1: پرسش‌نامه محقق ساخته.. 69

پیوست2: پرسش‌نامه محیط مدرسه جانسونس و استیونس(2007)..............................................70

پیوست3: پرسشنامه محیط مدرسه جانسون و استیونس(2007) 71

چکیده انگلیسی.. 72

 فهرست جداول

عنوان صفحه

جدول2-1 ارتباط رنگ با روحیات دانش‌آموزان-وکسلر................................................................22

جدول3-1 مولفه‌ها وتعداد سوالات پرسش‌نامه محیط مدرسه....................................................39

جدول4-1 وضعیت سن پاسخ‌دهندگان............................................................................................43

جدول4-2 وضعیت جنسیت پاسخ‌دهندگان....................................................................................44

جدول4-3 میزان تحصیلات پاسخ‌دهندگان....................................................................................45

جدول4-4 سابقه خدمت پاسخ‌دهندگان.............................................................. .........................46

جدول4-5 بررسی متغیرهای تحقیق..............................................................................................47

جدول4-6 بررسی مولفه‌های متغیر محیط مدرسه......................................................................48

جدول4-7 بررسی نرمال بودن متغیرها...........................................................................................49

جدول4-8 بررسی وضعیت نرمال بودن مولفه‌های محیط مدرسه............................................49

جدول4-9 جدول همبستگی بین مولفه‌های محیط مدرسه و پیشرفت تحصیلی.. ............50

جدول4-10 خلاصه مدل رگرسیونی..............................................................................................51

جدول4-11ضرایب بتا و سطح معناداری بین مولفه‌های محیط مدرسه و پیشرفت تحصیلی................................................................................................................................................52

 

فهرست اشکال

عنوان صفحه

شکل 2-1 نمودار فضای زندگی انسان (گیفورد، 2005)...............................................................................13

شکل 2-2 فرآیند ارتقای خلاقیت کودکان با طراحی معماری و منظرمدرسه........................................20

 

فصل اول

مقدمه و کلیات

-1 مقدمه

1

1

امروزه یکی از سازمان­های مهم و تأثیر­گذار در هر جامعه­ای، نهاد آموزش و پرورش است. بی شک آموزش و پرورش اساسی‌ترین‌نهاداجتماعی در شکل­دهی، هدایت و کنترل افکار افراد هر جامعه بشری است و داشتن آموزش و پرورش توانمند لازمه توسعه اجتماعی است. علاوه بر آن، به دلیل گسترش علوم و تجارب بشری و توسعه فن‌آوری و پیشرفت­های صنعتی، گرایش به سازمان­های آموزش و پرورش امری فراگیر و جهانی شده است، به گونه­ای که یکی از شاخص­های مهم رشد هر جامعه را وسعت دامنه وظایفی می‌دانند که آموزش و پرورش آن به عهده گرفته است(علاقه­بند، 1390). بدیهی است که نهاد آموزش و پرورش عهده­دار ایجاد زمینۀ مناسب برای رشد و شکوفایی استعداد­ها و توانایی­هایی افراد است و همانا لازمۀ این نیل به هدف، تدوین و اجرای برنامه­ریزی­های وسیع، جامع و حساب شده با توجه به اهداف عمومی آموزش و پرورش هر جامعه است (طالب­زادگان، 1387). بی­شک هدف هرگونه فعالیت آموزشی ایجاد یادگیری است (سیف، 1380)، فعالیتی که از سوی یادگیرنده انجام می­شود تا به تغییر در او منتهی شود. از اینرو، در جریان فعالیت یادگیری عوامل مختلفی می­توانند بر یادگیرنده تأثیر گذاشته و یادگیری او را با مشکل مواجه سازنده بنابراین، یکی از مهم­ترین شاخص­هایی که می­توان از آن برای بررسی میزان یادگیری و موفقیت نظام آموزشی در دستیابی به هدف­های خود استفاده کرد، پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان است(کرمی، 1384). در واقع عملکرد و پیشرفت تحصیلی از جمله مباحثی است که در محیط­های آموزشی، به ویژه مدارس از اهمیت زیادی برخوردار است(ابولقاسمی و جوانمیری، 1391) و ممکن است به دلایل مختلف و تحت تأثیر عوامل گوناگون با مشکل مواجه شود. بنابراین، شناسایی عوامل تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی یکی از مهم­ترین و اساسی­ترین فعالیت­ها در نظام آموزشی است، چرا که این شاخص که بیشتر براساس نتایج آزمون­های نهایی و استاندارد سنجیده می­شود، مهم­ترین دغدغۀ دانش آموزان، والدین، دست­اندرکاران و صاحب نظران آموزش و پرورش است و به همین دلیل بیشتر بررسی­های چند دهۀ گذشته به واکاوی عوامل موثر و راهکارهای بهبود پیشرفت تحصیلی اقدام کرده­اندReynolds)و Teddlie، 2004). به نظر می­رسد علاوه بر ساختار، جوآموزشی، عملکرد معلمان و غیره محیط مدرسه نیز بر این فرایند مهم اثرگذار باشد و به نوعی تبیین کننده پیشرفت تحصیلی لحاظ شود. در نتیجه تحقیق حاضر با اقتباس از موارد فوق در نظر دارد به بررسی رابطه بین محیط مدرسه و پیشرفت تحصیلی بپردازد و با توجه به این که در نظام آموزش و پرورش برای رشد و تعالی افراد و رساندن انسان به کمال مطلوب فعالیت­های مختلفی اعم از آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و غیره برگزار می­گردد. این تحقیق دانش­آموزان تربیت­بدنی را مد نظر قرار می­دهد با این رویکرد که این ارتباط سنجی از دیدگاه دبیران تربیت­بدنی صورت می­گیرد.

1-2 بیان مسأله

امروزه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان به عنوان یک شاخص مهم برای ارزیابی نظام­های آموزشی مورد توجه قرار گرفته­است. علاوه براین، پیشرفت تحصیلی همواره برای معلمان، دانش­آموزان، والدین، نظریه­پردازان و محققان نیز حائز اهمیت بوده است. چرا که این عامل مهم نه تنها معیاری مهم در ارزیابی عمکلرد معلمان است بلکه به نوعی معرف توانایی­های علمی افراد در بدو ورود به دنیای کار و اشتغال و مقاطع تحصیلی بالاتر است(زمانی و نصر، 1383). شاخص پیشرفت تحصیلی دستاوردی است که به طور گسترده و عمومی همواره اندازه­گیری می­شودDipaola)و Hoy، 2005). از طرفی، با عوامل بسیاری از جمله نظام ارزشی مدرسه، روابط عاطفی درون مدرسه، سیستم تنبیه و تشویق، آراستگی دبیر، ساختار کلاس، روش تدریس و غیره در ارتباط است و به نوعی از آن­ها تأثیر می­گیرد(بهرامی و رضوان، 1385) که این عمکلرد جدای از موارد نام برده شده تجزیه و تحلیل نمی­شود، اما علاوه بر این عامل­ها، عامل دیگری به نام فضای فیزیکی مناسب و با نشاط در این فرایند به نوعی می­تواند نقش داشته باشد که در تحقیقات بررسی شده کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در واقع فضای فیزکی مناسب و با نشاط جزو عوامل درونی اثرگذر بر مدارس به صورت مستقیم و دانش- آموزان به صورت غیرمستقیم است(حاجی­بابایی، 1391). در تصدیق این ادعا پیش از این (Dorman،1998) اشاره به این دارد که یکی از عواملی که بر فعالیت مدارس و معلمان تأثیر می­گذارد، محیط مدرسه است. در واقع محیط مدرسه با مدیریت آموزش مدارس، که مدارس را به عنوان یک سازمان رسمی در نظر می­گیرد مرتبط است. بنابراین این محیط، با گروه­های اجتماعی در زمینه اهداف، نتایج نقش­ها، ساختار سازمانی، نظام­های پاداش، فعالیت­های مشارکتی و ارتباط اولیا و مربیان شبیه می­باشد. سالیانی است که فضای مدرسه به عنوان جنبه مهم و اساسی هر مدرسه مورد بررسی قرار گرفته­است. علاوه برآن محیط بستری برای شکلگیری بسیاری از ویژگی های رفتاری است و به عبارت دیگر، بسیاری از عواطف، عادات، سلایق و حتی طرز نگرش­ها، نشست­ها و برخاست­ها به گونه­ای شگرف از محیط تأثیر می­پذیرد. دانش‌آموزان پس از محیط مسکونی خود بیشترین ساعات روز را در واحدهای آموزشی سپری می­کنند و با توجه به نقش اساسی آموزش در فرآیند شکل­دهی به فرهنگ جامعه، لازم است علاوه براهمیت دادن به فرآیند آموزش به ایجاد محیط مطلوب که شوق و انگیزه را نسبت به فرآیند یاددهی و یادگیری در دانش­آموزان ایجاد کند توجه کافی و وافی داشت(همت، 1388).


خرید و دانلود رابطه محیط مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان رشته تربیت¬بدنی از دیدگاه دبیران تربیت¬بدنی استان کردستان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.