بررسی تأثیر فرآیندهای مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید

فهرست مطالب

فصل اول:‌ع

کلیات تحقیق. ‌ع

1-1: مقدمه. 2

1-2: بیان مسئله. 2

1-3: اهمیت و ضرورت موضوع. 6

1-4: مدل مفهومی پژوهش.. 7

1-6: فرضیه های پژوهش.. 9

1-7: جامعه و نمونه آماری. 9

1-8: روش شناسی پژوهش.. 10

1-9: قلمرو زمانی و مکانی و موضوعی. 10

1-10: تعاریف عملیاتی واژگان پژوهش.. 11

1-10-1: مدیریت دانش:11

1-10-2: فرآیند:11

1-10-3: قابلیت نوآوری:11

1-10-4: عملکرد بازار:11

1-10-5: توسعه محصول جدید:11

1-10-6: عملکرد توسعه محصول جدید:13

1-10-7: زنجیره تأمین:13

1-11: ساختار فصل های پژوهش.. 13

فصل دوم:15

مبانی نظری و پیشینه پژوهش.. 15

2-2: مدیریت دانش.. 18

2-2-1: داده ها، اطلاعات و دانش:20

2-2-2: دانش پنهان و آشکار. 21

2-2-3: عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش.. 21

2-2-4: استراتژی های مدیریت دانش.. 22

2-2-5: فرآیندهای مدیریت دانش.. 24

2-3: عملکرد توسعه محصول جدید35

2-3-1: الف)توسعهیمحصولجدید35

2-3-2: ب) اهداف فرایند توسعه محصول. 36

2-3-3: مقایسه الگوهای توسعه محصول. 39

2-3-4: عواملموفقیتپروژههای توسعه محصول جدید (NPD)43

2-3-5: عملکرد توسعه محصول جدید44

2-4: تحقیقات مرتبط خارجی. 46

2-5: تحقیقات مرتبط داخلی. 48

2-6: جمع بندی. 50

فصل سوم:51

روش شناسی پژوهش.. 51

3-2: موضوع و روش تحقیق. 61

3-3: جامعه آماری. 62

3-4: نمونه آماری و روش نمونه گیری. 62

3-5:متغیرهای تحقیق. 63

3-6: ابزار گردآوری اطلاعات. 64

3-7: روایی و پایایی ابزار سنجش.. 65

3-8: فرضیههای تحقیق. 68

3-9: روش تجزیه و تحلیل داده ها69

3-9-1: تحلیل عاملی تأییدی. 70

3-9-2: تعیین برازش مدل. 72

3-9-3: آزمون فرضیات پژوهش از طریق تحلیل مسیر. 73

3-10: جمع بندی. 73

فصل چهارم:75

تجزیه و تحلیل. 75

داده های پژوهش.. 75

4-1: مقدمه. 77

4-2- تجزیه و تحلیل آمار توصیفی. 77

4-2-1- جنسیت. 79

4-2-2- وضعیت تحصیلی. 79

4-3 : نمودار فراوانی پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی. 80

4-3-1: سابقه کاری. 80

4-3 -2: نمودار فراوانی پاسخگویان بر حسب سابقه کاری. 81

4-3-3 وضعیت متغیرهای تحقیق. 81

4-3-4- وضعیت متغیر مدیریت دانش.. 82

4-3-5- وضعیت متغیر عملکرد توسعه محصول جدید84

4-3-6- وضعیت ابعاد متغیر مدیریت دانش.. 84

4-4: نمودار راداری متغیرهای تحقیق. 86

4-4-1- وضعیت ابعاد متغیر عملکرد توسعه محصول جدید86

4-5: نمودار راداری متغیرهای تحقیق. 88

4-6- آزمون فرضیات تحقیق. 88

4-6-1: آزمون کفایت نمونه گیری. 88

4-6-2 تحلیل عاملی تأییدی. 89

4-6-2-1- مدل اندازه‌گیری مرتبه اول متغیر مدیریت دانش.. 89

‌4-6-2-3- مدل اندازه‌گیری مرتبه اول متغیر درونزای تحقیق. 96

4-6-2-4- مدل اندازه‌گیری مرتبه دوم متغیرهای درونزای تحقیق. 98

4-6-2-5- همبستگی بین متغیرها99

4-6-3- مدل معادلات ساختاری. 100

4-6-3-1- آزمون فرضیه اصلی تحقیق. 101

4-6-3-2- آزمون فرضیات فرعی تحقیق. 102

4-7- آزمون‌های برازندگی مدل. 105

جمع بندی فصل. 106

فصل پنجم:108

نتیجه گیری و پیشنهاد108

5-1: مقدمه. 111

5-2: نتایج و دستاوردهای حاصل از تحقیق. 111

5-3: مقایسه با سایر تحقیقات. 116

5-4: پیشنهادات. 117

5-4-1: پیشنهادهای کاربردی. 117

5-4-2: پیشنهادهای برای پژوهشگران آینده118

5-5: محدودیت های پژوهش.. 119

منابع و مأخذ120

 

 

فهرست جداول

جدول 1-2انواعفرآیندهایمدیریت دانش(جمعآوریتوسطشفیعی نیکابادی، 1391)24

جدول 2-2:شاخصهایفرآیندکسب،خلقوتولیددانشدرزنجیرهتامین(جمعآوریتوسطشفیعی نیکابادی 1391)26

جدول 2-3:شاخصهایفرآیندسازماندهی،نگهداریوانباردرزنجیرهتامین (جمع آوری توسط شفیعی نیکابادی1391)29

جدول2-4 :شاخصهایفرآیندانتقال،اشتراکوتوزیعدرزنجیرهتامین(جمعآوریتوسط شفیعی نیکابادی، 1391)30

جدول2-5 شاخصهایفرآینداستفاده،کاربردوبهرهبرداریدرزنجیرهتامین(جمع آوری توسط شفیعی نیکابادی 1391)32

جدول2-6:شاخصهایفرآیندارزیابیوبازخوردرزنجیرهتامین جمع آوری توسط شفیعی نیکابادی 1391)35

جدول 2-7 :پژوهش های کاربردی در زمینه فرایند توسعه محصول جدید43

جدول2-8 : ون پای ونگ(2009)45

جدول 3-1 مشخصه پرسشنامه اصلی مورد بررسی. 64

جدول 3-2 : ضریب آلفای کرونباخ متغیرها و ابعاد تحقیق. 66

جدول 3-3 برخی از آزمونهای برازندگی مدل در معادلات ساختاری(هومن، 1387)72

جدول 4-1 : توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت.. 79

جدول 4-2 : توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی. 80

جدول 4-3 : توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سابقه کاری. 81

جدول 4-4- آماره های یک نمونه ای. 82

جدول 4-5- آزمون یک نمونه ای. 82

جدول 4-6- آماره های یک نمونه ای. 84

جدول4-7- آزمون یک نمونه ای. 84

جدول 4-8- آماره های یک نمونه ای. 85

جدول 4-9- آزمون یک نمونه ای. 85

جدول 4-10- آمار های یک نمونه ای. 86

جدول4-11- آزمون یک نمونه ای. 87

جدول4-12: آزمون کایزر میر و اوکلین بارتلت.. 88

جدول 4-13 : همبستگی بین متغیرهای اصلی تحقیق. 100

جدول 4-14 : شاخص های برازش مدل. 106

جدول 5-1: نتایج فرضیات تحقیق. 114

 

فهرست اشکال

شکل 2-1:ارتباط بین داده ها، اطلاعات و دانش(توربان و افرایم، 2006)20

شکل2-2:چرخه سیستم مدیریت دانش(توربان و افرایم، 2006)23

شکل 3-2 فرآیندهای اصلی مدیریت دانش.. 25

شکل 4-2 : مدل اندازه‌گیری مرتبه اول متغیر مدیریت دانش در حالت اعداد معناداری. 92

شکل 4- 3 : مدل اندازه‌گیری مرتبه دوم متغیر مدیریت دانش در حالت تخمین استاندارد94

شکل 4- 4 : مدل اندازه‌گیری مرتبه دوم متغیر مدیریت دانش در حالت اعداد معناداری. 95

شکل 4- 5 : مدل اندازه‌گیری مرتبه اول متغیر عملکرد توسعه محصول جدید در حالت تخمین استاندارد97

شکل 4- 6 : مدل اندازه‌گیری مرتبه اول متغیر عملکرد توسعه محصول جدید در حالت اعداد معناداری 97

شکل 4- 7 : مدل اندازه‌گیری مرتبه دوم متغیر عملکرد توسعه محصول جدید در حالت تخمین استاندارد98

شکل 4-8 : مدل اندازه‌گیری مرتبه دوم متغیر عملکرد توسعه محصول جدید در حالت اعداد معناداری 99

شکل 4-9 : تحلیل مسیر مدل مفهومی تحقیق در حالت تخمین استاندارد101

شکل 4-10 : تحلیل مسیر مدل مفهومی تحقیق در حالت اعداد معناداری. 102

شکل 4-11 : تحلیل مسیر مدل مفهومی تحقیق در حالت تخمین استاندارد (فرضیات فرعی)103

شکل 4-12 : تحلیل مسیر مدل مفهومی تحقیق در حالت اعداد معناداری (فرضیات فرعی)104

 

فهرست نمودارها

نمودار1-2: فرایند توسعه محصول جدید42

نمودار 1-4 : نمودار فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت. 79

 

چکیده:

امروزه سازمانهای کشور به مانند سایر سازمانهای جهان ناگزیرند تا با دیگر سازمانها چه در داخل و چه در خارج کشور به رقابت بپردازند تا بتوانند در محیط کسب و کار باقی بمانند. از این رو آنها باید بتوانند دست کم در یک زمینه برتر از رقبای خود بوده، به عبارت دیگر آنها چاره ای ندارند جز اینکه نوآور باشند. این پژوهش با هدف "تأثیر فرآیندهای مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید" به صورت موردی زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان اجرا شد. اطلاعات مورد نیاز به وسیله پرسشنامه محقق ساخته ای که مبتنی بر مدل مفهومی پژوهش اقتباس از مدل شفیعی نیک آبادی (1391) و ون پای ونگ (2009) گردآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع‌آوری شده ابتدا در سطح توصیفی با استفاده از شاخص‌های آماری به توصیف و تلخیص ویژگی­های جمعیت شناختی افراد نمونه در تحقیق شامل سابقه کاری و تحصیلات و جنسیت پرداخته می‌شود. در آمار تحلیلی این تحقیق به منظور آزمودن معناداری روابط میان سوالات و متغیرها و برازش مدل‌های اندازه‌گیری به دست آمده و سنجش روایی عاملی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردیده است. همچنین به منظور بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق از آزمون میانگین یک جامعه یا تی یک نمونه­ای استفاده شده است و پس از بررسی روایی سوالات پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم، به منظور بررسی اثرات میان متغیرهای تحقیق از مدل معادلات ساختاری و بطور اخص تکنیک تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. یافته ها نشان می­دهد که بین استراتژی های مدیریت دانش و عملکرد توسعه محصول جدید رابطه معناداری وجود دارد، طبق نتایج بدست آمده از پنج فرضیه فرعی تحقیق حاضر، سه فرضیه یعنی خلق دانش- عملکرد توسعه محصول جدید، ثبت، ذخیره و نگهداری دانش- عملکرد توسعه محصول جدید و ارزیابی و بازخور دانش- عملکرد توسعه محصول جدید با توجه به عدد معناداری آنها تأیید شدند. این پژوهش در خاتمه به ارائه پیشنهادهای کاربردی پرداخته است.

 

کلمات کلیدی: استراتژی های مدیریت دانش، عملکرد توسعه محصول جدید، توسعه محصول جدید.

 

فصل اول:

کلیات تحقیق

 

 

1-1: مقدمه

از اواخر قرن گذشته میلادی تا زمان حال، بحث مدیریت دارایی ­های نامشهود سازمان به عنوان بخشی از منابع حیاتی سازمان بسیار مورد توجه واقع شده است ازبیناینداراییها،دانش بیشترین توجهرابهخودمعطوف ساختهوبهعنوانمهمتریندارایی نامشهودسازمانموردتأکیدقرارگرفته است. اکنونبحث مدیریت دانش بهیکیازموضوعاتاصلیدرتحقیقاتمدیریت درسراسردنیا تبدیلشده است وآنرابهعنوانابزاریکلیدیبرایمدیریت کردناطلاعاتوابزاریاستراتژیکبرایمدیریت وراهیمؤثربرای کسبمزیترقابتیپایدار میدانند(شفیعی نیکابادی، 1391).ازجملهتحولاتچشمگیردرقلمروعلوممدیریت،بروزوظهورپدیده هاییهمچونمدیریتدانشو توسعه محصول جدید می باشد.برایموفقیتسازمان،دانشبهعنوانیکسرمایه،بایدبینانسانهاقابلمبادلهبودهوتواناییرشدداشتهباشد. دانشنحوهحلمشکلات،می تواندکسبشودوبدینترتیبمدیریتدانشقادرخواهدبودیادگیریسازمانیراکهمنجربهخلقدانشدیگریمی شود،توسعهدهد. سازمانهای آگاهمی دانندکهدانش،سرمایه­ایفکریاستوتنهاسرمایه ایاستکهباگذشتزمانتغییرمی­کندو اگربهطورمؤثریمهارشود،می­تواندخلاقیتووضعیترقابتیسازمانراحفظنماید.استفادهازکل منابعفکریسازمان،می­تواندمزایایمالیقابلتوجهیرادرپیداشتهباشد .

درعصرحاضر،شتاب تغییراتدرعلوموفناوری­هایپیشرفته،بهقدریفزونییافتهاستکهشتابدر نوآوریِ محصولاتتولیدشدهباتکنولوژیوایجاددانش وتوسعهآن،ازسرعتیادگیریبشرفراتررفته است (نوو و چان، 2007). همچنینشرکتهایموفقامروزیشرکتهاییهستندکهبه طورپیوستهبرایحل مسائلجدیدوناآشنا،دانش جدیدراکشف ویاخلقکردهوایندانش را بهصورتیهدفمندونظام یافته ومتناسببااهدافتخصصیِراهبردیدرتمامیلایه­هاوبخش­هایمختلفسازمانتوسعهدادهوبه دنبال تبدیلآنبهفناوریومحصولاتجدیدباشند (نوناکا و تاکوچی، 1995).

دانش در طولانی مدت به عنوان منبع کلیدی برای سازمانها در نظر گرفته شده است و مدیریت مؤثر آن هم، برای موفقیت امری ضروری است (نوو و چان، 2007). نوناکا و تاکوچی (1995)، شرکت های موفق را شرکت هایی می دانند که به طور پیوسته برای حل مسائل جدید و ناآشنا، دانش جدید را کشف و یا خلق کرده و این دانش را به صورتی هدفمند و نظام یافته و متناسب با اهداف تخصصی راهبردی در تمامی لایه­ها و بخش های مختلف سازمان توسعه داده و بدنبال تبدیل به فناوری و محصولات جدید باشند. (شفیعی نیکابادی، 2007).

1-2: بیان مسئله

امروزه به علت رشد سریع محصولات و رقابتی شدن بازار عموماً نیاز به محصولات و خدمات رشد چشمگیری پیدا کرده است افزایش جمعیت و متنوع شدن نیازها نیز از جمله عواملی است که سازمان ها را به دستیابی به محصول و کارایی جدیدتر ترغیب می­کند (مارتین پیت 2008). ویگ (1995) مدیریت دانش را مجموعه ای از فرایندهای تعریف شده یا روش های مورد استفاده جستجوی اطلاعات در میان دانش های مختلف مدیریت عملیات تعریف می کند. لر (1999) اشاره می کند که مدیریت دانش شامل جمع آوری اطلاعات و انتقال اطلاعات به متقاضی می باشد. فعالیت هایی مثل کسب دانش، تصحیح دانش، ذخیره دانش و به اشتراک گذاری دانش در یک سازمان به طور مؤثر می تواند ارزش دارایی­های دانشی سازمان را افزایش دهد، که به آن مدیریت دانش می گویند. گرنت (1996) فکر می کرد که مدیریت دانش می­تواند به عنوان ادغام دانش در نظر گرفته شود. استراتژی مدیریت دانش رویکردی کلی به سازمان برای ایجاد هماهنگی میان منابع و توانمندی­های دانشی با مجموعه الزامات آن استراتژی است (زاک 1999). نوآوری از کپی کردن یک استراتژی مؤثرتر است. شرکت هایی با فناوری جدید که از روش های مدیریت دانش برای ایجاد استراتژی های توسعه محصول جدید استفاده می کنند موفقتر هستند (پنگ و همکاران 2005). سانگ و پری (1995) توسعه محصول جدید را برای استراتژی و عملکرد بهتر شرکت پیشنهاد می کند. کلارک و ویل رایت (1993) اشاره می کنند که استراتژی توسعه محصول جدید همان فرایند پردازش اطلاعات است که همراه با مدیریت خوب دانش می باشد. در واقع قصد شرکت، تعهد در کاهش عدم قطعیت در توسعه محصول جدید است. همچنین در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که شرکت ها در بدست آوردن عملکرد بهتر در توسعه محصول جدید اگر بتوانند به تغییرات محیطی نسبت به رقبا زودتر پاسخ دهند،
می­توانند بهتر عمل کنند. استراتژی خوب انعطاف پذیر در سازمان می تواند سازمان دهنده واحد تحقیق و توسعهمحصول جدید باشد. بنابراین اثربخشی مدیریت دانش نقش مهمی در استراتژی توسعه محصول جدید دارد. تیس و پیسانو (1994) تصور می­کردند که شرکت­ها تنها بدنبال سریعترین نوآوری در محصول و دارا بودن توانایی مدیریت برای ادغام و تخصیص منابع داخلی و خارجی که باعث موفقیت جهانی در محیط رقابتی می شوند، بودند. بنابراین یکپارچه سازی داخلی و دانش خارجی در سازمان باعث برقراری مدیریتی خوب که منجر به یک اثر مثبت بر روی عملکرد توسعه محصول جدید است، می شود. کلارک و ویل رایت (1993) ادغام دانش را به بخش های داخلی و خارجی تقسیم می کنند. ترکیب این دو می تواند عملکرد محصول جدید را افزایش دهد. تیس و همکاران (1997) بر اهمیت ادغام دانش تأکید داشتند و اعتقاد داشتند که صاحبان کسب و کار به طور مؤثر باید در بدست آوردن و ادغام دانش خارجی برای توسعه ایده های نوآورانه تلاش کنند. مورمن (1995) اشاره کرد که سرمایه گذاری برای جذب اطلاعات بازار که می­تواند عدم اطمینان را کاهش دهد در بدست آوردن فرصت های موفقیت تأثیر نسبتاً بالایی دارد. شرکت ها با استفاده از روش های مدیریت دانش خوب، می توانند عملکرد توسعه محصول جدید موفقی داشته باشند. عملکرد توسعه محصول جدید یک ساختار چندبعدی است. محققان با استفاده از ارزیابی عملکردها و اقدامات مختلف بر اساس تحقیقات مختلف تمرکز می کنند (کوپر و همکاران 1996). امروزهسرعتیافتنفرایندهاىتوسعهمحصولوارائهسریعترمحصولاتوخدماتدربازار مسئلهاىاستکهشرکتها و سازمانهاتوجهخاصىبهآندارند.

اگرفرایند توسعهمحصولرابهمسابقهاىشاملسهزمان:1) زمانتولید: مرحلهتوسعه ایدهاولیهبراىمحصولجدیدتامرحلهقبلاز عرضهمحصولدربازار؛2) زمانورودبهبازار: مرحلهعرضهوارائهمحصولدر بازار و بازارسنجىمحصول؛3)زمانکسبسود: مرحلهگذرازنقطهسربهسرو کسبسود؛در نظر بگیریم،شرکتوسازمانى برندهواقعىخواهدبودکهدراینمسابقهبرندههر سهبخشباشد. کسبچنینموفقیتىمنجربهاینخواهدشدکهفرایند توسعهمحصولرایکفرایندزمانرسیدنبهموفقیتبنامیم. جالباستکههنگامعرضهوارائهمحصولاتبهبازارسهنوع متفاوتازرویکردهاىارائهمحصولبهبازاررابینرقباشاهدخواهیمبود.

اینرویکردهاعبارتند از:

1)رویکرداولیندربازار: سازمانعلاقهمنداستاولینسازمانىباشدکهمحصولجدیدىرابهبازارعرضهمىدارد.

2)رویکردسریعتریندنبالهرو: دراینرویکردسازماننمىخواهدهمچونحالتقبلاولینعرضهکنندهمحصولجدیددربازارنامبگیرد،ولىراغباست سریعترینشرکتىباشد کههمانمحصولرابهبازارعرضهمىدارد.

3)رویکرددنبالهروعادی: سازماناولیندنبالهرو نیست،ولىدرزمرهدنبالهروهاىتولیدکنندهو عرضه کنندهمحصولجدیدقرار خواهد گرفت. در عصر حاضر، شتاب تغییرات در علوم و فناوری های سطح بالا به قدری فزونی یافته است که بسیاری از متفکرین بر این باورند که شتاب در نوآوری محصولات تولید شده با تکنولوژی سطح بالا و ایجاد دانش و توسعه آن از سرعت یادگیریی بشر فراتر رفته است. پس سازمانهای متولی حتی اگر تمام راهبردها، زمان و سرمایه های انسانی در اختیار خود را صرف یادگیری نمایند، باز هم ممکن است از عهده رویارویی مناسب با این شتاب بر نیایند. دانش در طولانی مدت به عنوان منبع کلیدی برای سازمانها در نظر گرفته شده است و مدیریت مؤثر آن هم برای موفقیت ضروری است (نوو و چان 2007).نوناکا و تاکوچی (1995)، شرکت های موفق را شرکت هایی می دانند که به طور پیوسته برای حل مسائل جدید و نا آشنا دانش جدید را کشف و یا خلق کرده و این دانش را به صورتی هدفمند و نظام یافته و متناسب با اهداف تخصصی و راهبردی در تمامی لایه ها و بخش های مختلف سازمان توسعه داده و بدنبال تبدیل آن به فناوری و محصولات جدید باشند.

با تحقیقات صورت گرفته دانش یک فاکتور مهم در توسعه محصول به شمار می­آید و فعالیتهای دانشی در قلب فرایندهای توسعه محصول جدید در نظر گرفته می­شود از اینرو امروزه بسیاری از مدیران و صاحبان کسب و کار تمایل به تصمیم گیری درباره چگونگی توانمند ساختن مدیریت دانش و یا حتی هماهنگ کردن فعالیت های NPD[1] شرکت شان از طریق ابزارهای مدیریت دانش دارند (مانیان. 1390). از این رو) صنعت خوردرو با توجه به توسعه­ی وسیع و پیشرفت سریع و قابل توجه دانش و تجربه در آن در سطح دنیا بسیار رقابتی شده است و نیاز مدیریت دانش مخصوصاً در توسعه محصول جدید بسیار مهم و حیاتی و حساس تلقی می­شود از طرفی با توجه به اینکه زنجیره­ی تأمین در صنعت خودرو به لحاظ ساختار و زیر مجموعه های خود و نیز نوع ارتباط این مجموعه ها با یکدیگر بستر مناسبی برای سازماندهی دانش فراهم نموده است (رضایی، کراری، مصطفوی 1387).

محصولات جدید از ضروریات شرکت های امروزی به شمار می­روند در حقیقت محصول جدید پاسخی به بزرگترین مشکلات سازمان های امروزی است. امروزه بیشتر سازمان ها ضرورت برخورداری از عملکرد بهینه­ی توسعه محصول جدید را به خوبی احساس کرده­اند و برای داشتن چنین عملکرد موفقی تلاشهای بسیاری انجام داده اند و هزینه­های هنگفتی را متقبل شده­اند. ماهیت عملکرد توسعه­ی محصول جدید یک مفهوم میان رشته ایست که از چند رشته برگرفته شده است و مدیریت دانش به عنوان مهم­ترین روش­ها و ابزارهای مورد استفاده جهت بهینه کردن عملکرد توسعه­ی محصول جدید شناخته شده است زیرا
فعالیت­های دانشی در قلب فرایندهای محصول جدید نهفته است (جان و هانگ 2009)همچنین در اقتصاد امروز رقابت دیگر شرکت در برابر شرکت نیست بلکه این زنجیره های تأمین هستند که به رقابت با هم
می­پردازند زنجیره تأمین از سه جریان عمده اطلاعاتی، فیزیکی و پول در جریان است و هدف اصلی این زنجیره را می­توان به دستیابی به حداکثر ارزش دانست (شفیعی نیکابادی 1391) و از آنجایی که شرکت عقاب افشان برای پیشرفت در بازارهای رقابتی و جهانی امروز و جذب مشتریان و وارد شدن به بازارهای جدید نیاز به مزیت رقابتی جهت پیشرفت و توسعه­ی شرکت ها دارند پس بنابراین شناخت عوامل تأثیرگذار فرآیندهای مدیریت دانش بر عملکرد توسعه­ی محصول جدید در زنجیره تأمین موجب مزیت رقابتی و حداکثر ارزش در سازمان می­گردد.

در این تحقیق می­توان با استفاده از مدیریت دانش ضمن توسعه محصول جدید رشد قابل توجهی را ایجاد نمود و همچنین تأثیر هر یک از فرایندهای تشکیل دهنده مدیریت دانش (خلق، توزیع، ثبت و نگهداری، کاربرد و ارزیابی) را بر روی NPD بررسی نمود که این شناخت موجب پیاده سازی موفق مدیریت دانش در سازمان می­شود و عوامل تأثیرگذار نیز شناسایی می­گردد.

درسیسالاخیرپژوهش­هایزیادیبررویاثربخشیفرآیندهایتوسعه­یمحصولجدید انجامشدهومدلهایگوناگونیجهتسیستماتیککردناینفرآیندهاارایهشدهاست.از طرفیشاخصهاییبه عنوانعواملکلیدیموفقیتمحصولاتجدیدتوسطپژوهشگران معرفیشدهاستکهبرخیازآنهابیننتایج اینپژوهشهامشترکبودهوبرخینیز متناسببانوعکسبوکارومحصولموردمطالعهمتفاوتاست،به طوریکهامروزه فهرستیگستردهازاینعواملدردسترساست.مدیریتمنظموپیوستهدرمورددانش، یکفاکتورمهمدرتوسعه­ی محصولبهشمارمیآیدوفعالیتهایدانشیدرقلب فرآیندهایتوسعه­ی محصولجدیددرنظرگرفتهمیشود.ازاینروامروزهبسیاریاز مدیرانوصاحبانکسبوکارتمایلبه تصمیمگیریدرباره­یچگونگیتوانمندساختن شرکتشانازطریقابزارهای توسعه محصول جدید، مدیریتدانش وهماهنگکردنفعالیتهای مدیریتدانشهستند (مانیان و همکاران 1390).

 

[1]NPD: New Product Development:

مجموعه فعالیت­ها و خط­ مشی رشد بوده که در مراحل مختلف، برای تولید محصول برای قسمت های موجود بازار، منجر به تغییر و اصلاحات جزئی یا کلی در کالاها می شود.


خرید و دانلود بررسی تأثیر فرآیندهای مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.