تاثیر سواد اطلاعاتی بر میزان یادگیری وعملکرد تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی

 

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین سطح سواد اطلاعاتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه شیراز انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل 110 نفر از دانشجویان کارشناس ارشد تربیت بدنی دانشگاه شیراز بودند. برای نمونه گیری از روش تصادفی استفاده شد . بر اساس جدول نمونه گیری مورگان 87 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد سواد اطلاعاتی در آموزش عالی سیامک استفاده شد. اساتید و متخصصین حوزه سواد اطلاعاتی روایی این پرسشنامه را مورد تایید قرار داده اند. پایایی(آلفای کرونباخ) پرسشنامه 83/0 بود. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی شامل آزمون t یک نمونه ای ،همبستگی پیرسون ، رگرسیون خطی و آزمون کلموگروف- اسمیرنوف استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پایان نامه از نرم افزار spss نسخه 16استفاده شد.

یافته های پژوهش نشان داد که سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناس ارشد تربیت بدنیپایین تر از حد مطلوب است، عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی در سطح مطلوبی قرار دارد و بین میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناس ارشد تربیت بدنی و عملکرد تحصیلی اشان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

به طور کلی سواد اطلاعاتی نقش مهمی در فرآیند یادگیری دانشجویان کارشناس ارشد تربیت بدنی دارد و با عملکرد تحصیلی آنان نیز ارتباط مثبت و معناداری دارد.

کلید واژه ها: سواد اطلاعاتی ، عملکرد تحصیلی، یادگیری مادام العمر ، دانشجویان کارشناس ارشد تربیت بدنی

  فهرست مطالب

عنوان صفحه

1ـ فصل اول: کلیات پژوهش

1-1ـ مقدمه ... 2

1-2ـ بیان مسأله ... 5

1-3 ـ ضرورت و اهمیت تحقیق .9

1-4 ـ اهداف تحقیق ...12

1-5- سوالات پژوهش ... 12

1-6 ـ فرضیه های پژوهش .... 13

1-7- محدودیت های پژوهش ....13

1-8- موانع پژوهش .....13

1-9 ـ تعاریف مفهومی و عملیاتی اصطلاحات .... 14

2ـ فصل دوم : مبانی نظریه و پیشینه پژوهش

2ـ1 ـ مقدمه ... 18

2ـ2ـ تاریخچه مفهوم سواد اطلاعاتی ....... 18

2ـ3ـ استانداردهای سواد اطلاعاتی .......... 23

2ـ4ـ اهمیت سواد اطلاعاتی .................. 28

2ـ5ـ یادگیری مادام العمر و سواد اطلاعاتی .. 36

2ـ6ـ پیشینه پژوهش در ایران و جهان ........ 44

2ـ6ـ1ـ پیشینه پژوهش در ایران ............. 45

2ـ6ـ2ـ پیشینه پژوهش در خارج از کشور....... 57

3ـ فصل سوم : روش شناسی تحقیق

3ـ1ـ مقدمه ............................... 69

3ـ2ـ روش پژوهش ........................... 69

3ـ3ـ جامعه آماری......................... 69

3ـ4ـ نمونه آماری......................... 69

3ـ5ـ ابزارها و شیوه گردآوری اطلاعات....... 70

3ـ6ـ تعیین روایی و پایایی ............... 73

3-7- روش تجزیه و تحلیل داده ها ..........................................................................73

4ـ فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

4ـ1ـ مقدمه ............................. 76

4ـ2ـ یافته های توصیفی ................... 76

4ـ2ـ1ـ توزیع فراوانی جنسی دانشجویان ...... 76

4ـ2ـ2ـ سال ورود دانشجویان به مقطع تحصیلی . 77

4ـ2ـ3ـ تعداد مقالات چاپ شده دانشجویان ..... 78

4ـ2ـ4ـ تعداد کتاب های چاپ شده دانشجویان .. 79

4ـ2ـ5ـ تعداد مقالات در دست چاپ دانشجویان .. 80

4ـ2-6ـ عملکرد تحصیلی دانشجویان ........... 80

4-2-7- میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان ..................................................................81

4-3- نتایج آزمون کلموگروف – اسمیرنوف .............................................................83

4ـ4ـ یافته های استنباطی .................. 84

4ـ4ـ1ـ وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان ...... 84

4-4-2-عملکرد تحصیلی دانشجویان............. 86

4-4-3 ارتباط بین سواد اطلاعاتی و عملکرد تحصیلی 87

5ـ فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

5ـ1ـ مقدمه ............................... 91

5ـ2ـ خلاصه پژوهش .......................... 91

5ـ3ـ بحث و نتیجه گیری .................... 93

5ـ4ـ پیشنهادی پژوهش ...................... 95

مآخذ .................................... 98

پیوست (پرسشنامه) ......................... 112

چکیده انگلیسی

فهرست جداول

عنوان صفحه

جدول شماره 4ـ1ـ توزیع فراوانی جنس دانشجویان 77

جدول شماره 4ـ2ـ توزیع فراوانی سال ورود دانشجویان به مقطع تحصیلی............................................. 78

جدول شماره 4ـ3ـ توزیع فراوانی تعداد مقالات چاپ شده دانشجویان ............................................. 79

جدول شماره 4ـ4ـ توزیع فراوانی تعداد کتاب های چاپ شده دانشجویان ............................................. 80

جدول شماره 4ـ5ـ توزیع فراوانی تعداد مقالات در دست چاپ دانشجویان ............................................. 81

جدول شماره 4ـ6ـ آماره های توصیفی عملکرد تحصیلی دانشجویان 82

جدول شماره 4ـ7ـ توزیع فراوانی سواد اطلاعاتی دانشجویان 83

جدول شماره 4ـ8ـ آماره های توصیفی نمره سواد اطلاعاتی دانشجویان ............................................. 83

جدول شماره 4ـ9آزمونکولموگروفاسمیرنوفبرایبررسیطبیعیبودنداده ها ..84

جدول شماره 4-10 آماره های آزمون t برای مقایسه میانگین نمره سواد اطلاعاتی در جامعه دانشجویان با نمره مطلوب 86

جدول شماره 4ـ11ـ آماره های نمره سواد اطلاعاتی دانشجویان 87

جدول 4-12 جدول رگرسیونتکمتغیریجهتپیشبینیعملکرد تحصیلی از طریق سواد اطلاعاتی..88

جدول 4-13 . ضرایبرگرسیونمرتبطباپیشبینیعماکرد تحصیلی از طریق سواد اطلاعاتی دانشجویانکارشناسیارشدرشته تربیت بدنی..........................................................................................89

 جدول شماره 4ـ14ـ آماره های آزمون همبستگی بین سواد اطلاعاتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان ..................... 114

 فصل اول

کلیات تحقیق

 1-1 مقدمه:

 با ظهور قرن بیست و یکم ، مراکز آموزشی از سویی در حال گذر از فرایند آموزشی به فرایند یاددهی-یادگیری هستند که در این فرایند یادگیرندگان باید مسوولیت یادگیری خودشان را در داخل و خارج از کلاس درس به عهده بگیرند. از سویی دیگر گسترش کاربرد اینترنت منجر به تولید حجم عظیمی از اطلاعات شده است و افراد باید برای انجام فعالیتهای حرفه ای، شخصی و آموزشی شان بر مهارت های پردازش اطلاعات مسلط باشند و در این راستا، تبحر در کاربرد فناوری اطلاعات کافی نیست، بلکه یادگیرندگان باید توانایی پردازش، تحلیل و نقد اطلاعات موجود را نیز داشته باشند. داشتن مهارت سواد اطلاعاتی این امکان را فراهم می نماید(حری،1383).

جامعه اطلاعاتی[1] اصطلاحی است که ژاپنی ها در سال 1963 میلادی، در مقاله ای درباره نظریه تکامل اجتماعی بر مبنای تراکم صنایع اطلاعات ، مطرح کردند و سپس در سال 1978 به جهان غرب صادر شد (داوودی،1382). اما عده ای تاریخ مهم برای جامعه اطلاعاتی را سال 1989 میلادی همزمان با ابداع شبکه جهانی اینترنت می دانند(دستجردی و قلی زاده ،1383). با وجود این جامعه اطلاعاتی ، جامعه ای چندساختی و چندوجهی است که در آن تمام لایه بندی ها و سطوح نیازمند اطلاعات هستند، اگر جامعه مانند یک هرم فرض شود در جامعه اطلاعاتی از راس تا قاعده احساس نیاز به اطلاعات وجود دارد و از آن در تمام سطوح استفاده می شود(حری ، 1373).

تحقق جامعه اطلاعاتی جبر زمانه است. چون پدیده ای است که زیر بنای آن ، پیشرفت های علمی و فنی است(خوارزمی، 1383). در عرصه انقلاب اطلاعاتی[2] ، تحول آموزش و پرورش، به دلیل نقش مهمی که در پرورش مغزهای خلاق انسان های فردا و سرمایه آینده کشور دارد ، اهمیت ویژه ای می یابد و از آن جا که در این عرصه ، تنها واقعیت همیشه ثابت ، اصل تغییر است، مفاهیم نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مفاهیمی چون سواد، دانش و یادگیری معانی تازه ای یافته اند و آن چه این تغییر معانی را به جامعه وارد می کند، آموزش و پرورش و دانشگاهها هستند.

نیل پستمن[3] عقیده دارد : بیش از یک دهه قبل ، عبارت سواد به معنی صرف داشتن توانایی خواندن و نوشتن بود . اما امروزه اینگونه نیست . زیرا با گسترده تر شدن مفهوم ارتباطات ، معنای سواد در شکل واقعی خود، مهارتی است که انسان را قادر می سازد بر ابزار و امکانات ارتباط جمعی مدیریت داشته باشد . با آن که خواندن و نوشتن هنوز پایگاه خود را از دست نداده است در یک جامعه اطلاعاتی ابزاری ناکافی محسوب می شود(حسین نژاد و محمدی،1384).

 

[1]. information society

[2]Information revolution

[3]. Postman


خرید و دانلود تاثیر سواد اطلاعاتی بر میزان یادگیری وعملکرد تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.