چکیده
ازآنجا که راههای ارتباطی بر تمام شئونات جامعه تاثیر می گذارد،بررسی و شناخت وضعیت آن و تلاش برای رفع موانع و مشکلات سفر ازموضوعات مهم به شمار می آید.
در این پژوهش کوشیده است تا به روش کتابخانه ای،عنوان یاد شده را در دوره قاجاریه بررسی و تحلیل نماید.یافته ها بر این دلالت دارد که در مقطع زمانی دوره قاجار وضعیت راهها بخصوص راههای اصفهان چندان مناسب نبوده اند و راهها بر بستری از راههای گذشته بوجود آمده اند.
وجود راههای سنگلاخی و صعب العبور در مسیرهای کوهستانی و راههای کویری و شن زار در مسیرهای بیابانی و ناامنی راهها، سفر را درایران بسیار سخت می کرد. از آنجا که وسایل نقلیه ازنوع قاطر- اسب و شتر و به شکل ابتدایی بودند،مدت سفر به درازا می انجامید و بر مشکلات سفر می افزود. شکل گرفتن تاسیسات بین راهها از جمله کاروانسراهااز راهکارهای مناسب جهت مقابله با مشکلات بوده است.این کاروانسراها در راههای منتهی به اصفهان که در مرکز فلات ایران برسر چهارراه ترانزیتی قرار داشت وبا تدبیر و درایت حکومت صفوی که به تجارت و بازرگانی اهمیت می دادند دارای اهمیت است.
سفرنامه نویسان راههای ایران از جمله اصفهان را مورد توجه قرار داده و درباره اهمیت ،مسافت،و تاسیسات بین راهی و ادوات سفر توضیح داده اند. همچنین روشن نمودند که انگلستان و روسیه به دلیل منافع استعمارگرانه خود پاره ای از راههای ایران را حفظ و مرمت و امن نگاه داشتند.
کلید واژه ها: راهها،راههای اصفهان، مشکلات سفر،کاروانسرا، سفرنامه نویسان
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه.... 1
اهداف تحقیق....... 2
روش تحقیق.... 2
محدودهی زمانی و مکانی تحقیق...... 2
سازماندهی تحقیق................................ 2
نقد و بررسی منابع.............................. 3
موانع و مشکلات پژوهش............................ 5
فصل اول: کلیات................................. 6
الف- مفهوم راه................................. 7
ب-کارکردهای اقتصادی،فرهنگی و نظامی راهها....... 8
1-اهمیت راه از لحاظ اقتصادی.................... 9
2-اهمیت راه از لحاظ فرهنگی..................... 12
3-اهمیت راه از لحاط نظامی...................... 13
فصل دوم:وضعیت راههای ایران در دوران قاجار...... 15
الف- راههای تایخی ایران........................ 16
ب-انواع راهها در ایران......................... 18
1-راه کاروانرو................................. 18
2-راه چاپار.................................... 19
ج-دشواری و سختی راهها از دید سفرنامهنویسان..... 21
1- خراب بودن راهها............................. 22
2-نبودن امنیت لازم در راهها..................... 24
3- فواصل و منازل بین راه....................... 26
د- امنیت راهها و راهکارهای مقابله باراهزنان.... 29
ه- راهسازی در دوره قاجار و موانع بر سر راه آن.. 33
1- فقدان سرمایه و ابزار کافی................... 35
2- مشکلات و موانع جغرافیایی..................... 36
3- بی توجهی عناصر حکومت گر...............................................................................................36
4- فقدان وسایل نقلیه موتوری.................... 37
5- ترس زمامداران ایران از ارتباط با اروپا...... 37
ز- نقش کشورهای بیگانه در ایجاد راههای ارتباطی.. 38
1- نقش روسیه در ایجاد راههای ایران............. 39
2- نقش انگلستان در ایجاد راههای ایران.......... 40
فصل سوم: راههای اصفهان در عصر قاجار............ 42
الف:موقعیت جغرافیایی اصفهان.................... 43
1- محوراصفهان– تهران........................... 46
2- محور اصفهان- شیراز.......................... 46
3- محور اصفهان- یزد............................ 47
4- محور اصفهان- خرمآباد........................ 47
5- محور اصفهان- شهرکرد......................... 47
ب- راههای خروجی اصفهان......................... 48
1- راههای خروجی اصفهان از سمت غرب.............. 48
2- راههای خروجی اصفهان از سمت شمال............. 48
3- راههای خروجی اصفهان از شمال شرق به جنوب شرق. 49
4-راههای خروجی اصفهان به سمت جنوب.............. 50
فصل چهارم: چگونگی رفت و آمد در راههای اصفهان... 51
الف– وسایل حمل و نقل در دوره قاجار............ 53
1- دلیجان...................................... 54
2- محملها...................................... 55
3- عماری....................................... 55
ب- چگونگی سفر در راهها و مقررات مربوط به آن.... 57
فصل پنجم: تأسیسات و تجهیزات راهها.............. 59
الف- منارهها................................... 60
ب- آب انبارها.................................. 61
ج- تلگراف خانهها............................... 62
د- کاروانسراها و کارکردهای آن.................. 62
1- تأمین مخارج کاروانسراها..................... 64
2-کاروانسراهای اصفهان در دوره قاجار........... 65
کاروانسرای مهیار............................... 66
کاروانسرای شاهی................................ 66
کاروانسرای طور................................. 66
کاروانسرای کوهپایه............................. 66
کاروانسرای ریوادبستان.......................... 66
کاروانسرای سگزی................................ 67
کاروانسرای سلطان............................... 67
کاروانسرای یزدخواست............................ 67
ر- اهمیت پلها ................................. 67
س- قهوه خانهها................................. 69
نتیجهگیری...................................... 71
پیوست ها.....................................................................................................................................73
فهرست منابع و مأخذ...................................................................................................................84
الف-منبع اصلی.............................................................................................................................84
ب-منابع فرعی................................... 87
اسناد و تصاویر.................................
مقدمه
سفرنامه ها یکی از منابع مهم پژوهشهای تاریخی محسوب می شوند. داده های سفرنامه ها از ابعاد مختلف و متنوعی قابل بررسی و ارزیابی هستند،کثرت اطلاعات موجود در سفرنامه ها می تواند مکمل خوبی بر داشته –ها و مطالعات تاریخی باشد. یکی از زوایای مهمی که در سفرنامه ها مورد توجه قرار گرفته است ویژگیهای راه ها و جاده های داخلی ایران بوده است.اطلاعات مفیدی که سیاحان از راههای ایران ارائه می دهند مبنی بر آن است که این راهها بر اساس اصول مهندسی طراحی نگشته اند و برروی راههای باستانی شکل گرفته و سفر را درایران دچار مشکل ساخته است.
بی توجهی حکومت قاجار به موضوع راههاو نداشتن برنامه ای اصولی برای آن به ناامنی ها دامن زده ،کار تجارت و بازرگانی و مسافرت به دیگر نقاط را با مشکل مواجه می سازد.بنابراین دغدغه اصلی اروپاییان در مناسبات با ایران به موضوع راهها و سهولت در انجام تجارت و بازرگانی بر میگردد.و سعی و تلاش آنها مبتنی بر اصلاح جاده ها ازخاکی به شوسه وراه آهن است.هرچند در داخل کشور با این سیاست بیگانگان مقابله می شود ولی مانع ازآن نمی گردد که این کشورها دست ازتلاش بر دارند و منصرف شوند.
تمام سیاحان که قدم به سرزمین ایران گذاشتهاند، چه آنهایی که از نواحی جنوب به سمت مرکز فلات ایران آمدهاند و چه سیاحانی که از راههای شمالی وارد ایران شده اند با مشکلات راهها و سختی های سفر روبرو گشته و سعی در برطرف کردن آن نموده اند.
آنچه باعث تعجب و حیرت اروپائیان می شود، اطلاعاتی است که از شکوه و عظمت ایران عصر صفوی در سفرنامههای آن دوره بدست آوردهاند و گمان آنها این است که با گذشت زمان ایران تغییرات بیشتری کرده است ولی برعکس ،ایران عصر قاجار به سمت ویرانی و خرابی پیش رفته و وسایل حمل و نقل به شکل بسیار ابتدایی در راههای خاکی و پردستانداز قرار دارند.وجود تأسیسات بین راهها همچون کاروانسراها حکم ناجی برای سیاحان اروپایی دارد که روزها در راههای صعبالعبور ایران سفر کرده و ساعتی استراحت در این مکانها سبب فراموش کردن برخی مشکلات سفر می شود.
به سبب موقعیت اصفهان درمرکز فلات ایران و ارتباط این شهر با سایر نقاط که می تواند بر اقتصاد ایران تاثیر بگذارد، شناخت وضعیت جاده های آن و بر طرف کردن نواقص آن که ازوظایف حکومتها است، حائز اهمیت است.
اهداف تحقیق
این پژوهش همانند دیگر پژوهشهای تاریخی و ایرانشناسی به روشن شدن هر چه بیشتر تاریخ فرهنگ و تمدن ایران کمک می نماید و پژوهشگران را می تواند در راه دست یابی به فهم تحولات و تطورات تاریخی این سرزمین آشنا نماید که هدف اصلی این پژوهش نیز همین است.شناخت موانع و مشکلات درزمینه راهسازی،شناخت عوامل ایجاد ناامنی ها که منجر به عقب ماندگی اقتصادی می شود ازاهداف مهم دیگر این پژوهش است.
روش تحقیق
با توجه به موضوع پژوهش که به بررسی راههای اصفهان در عصر قاجاریه میپردازد، روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی تحلیلی است و برای مشخص کردن وضعیت راهها و تأثیری که بر اقتصاد شهرها داشته است از روش گردآوری مطالب کتابخانهای بهره گرفتهام.
محدودهی زمانی و مکانی تحقیق
این پژوهش از لحاظ محدودهی زمانی، دورهی قاجاریه را دربرمیگیرد و از لحاظ محدودهی مکانی، اصفهان و حومه آن که شهرها و روستاهای بر سر راه آن میباشد را شامل میشود که در مجموع اوضاع راههای ارتباطی و مسائل مربوط به آن را مورد بررسی قرار داده است.
سازماندهی تحقیق
این پژوهش در 5 فصل تنظیم شده است که در فصل اول کلیات پژوهش را شامل میشود که در دو بخش به موضوعاتی چون مفهوم راه و اهمیت راه از دیدگاههای گوناگون چون اقتصادی، فرهنگی و نظامی مورد بررسی قرار میدهد.و مشخص می سازد که توسعه و تکامل راهها سبب تعامل و همبستگی اجتماعی و بالا بردن سطح فرهنگ جامعه و در نهایت رشدو پیشرفت اقتصادی جامعه و افزایش رفاه اجتماعی میشود. بنابراین تکامل راه سبب افزایش ضریب امنیت جامعه ازگزند نیروی خارجی خواهد شد
در فصل دوم به بررسی راهها در دوره قاجار درچند بخش می پردازد.موضوعاتی چون انواع راهها که شامل کاروان رو و چاپار است را بررسی میکند و در ادامه به دشواری و سختی راه ازنگاه سفرنامه نویسان می پردازد. امنیت راهها و راهکارهای مناسب جهت مقابله با ناامنی ها و شیوه راهسازی در دوره قاجار و موانع توسعه راهها ازموضوعات دیگر این بخش است و در پایان این فصل به نقش کشورهای بیگانه چون روسیه و انگلستان در ایجاد راههای ایران می پردازد.
از فصل سوم به موضوع اصلی یعنی راههای اصفهان اشاره دارد که نکتهی قابل ملاحظه در این بخش مربوط به پیشینهی راههای اصفهان و راههای خروجی و ورودی اصفهان میشود که از جهات مختلف مورد بررسی قرار داده و نگاه سیاحان اروپایی به اوضاع راهها را یادآور شده است.
در فصل چهارم چگونگی رفت و آمد در راههای اصفهان و نوع وسایل نقلیه در راهها را نشان میدهد و در نهایت فصل پنجم به معرفی مهمترین تاسیسات و تجهیزات دربین راهها می پردازد. درواقع سختی و مشکلات سفر درراههای ایران با وجود تاسیسات رفاهی جبران می شود تا به مسافران راهها سخت نگذرد. سیاحان وجود چنین تاسیسات را در راههای ایران بخصوص درمرکز فلات ایران که ازتنوع راهها برخوردار بودامری لازم و ضروری می شمارند. درکنار راهها مناره ها- آب انبارها- تلگراف خانه ها- قهوه خانه ها – پل ها-ودر نهایت مهمترین تاسیسات کاروانسراها مورد بررسی قرار می گیرد. در نهایت فهرست منابع واسناد و تصاویر که در پژوهش مورد استفاده قرار گرفتهاند.
نقد و بررسی منابع
به تعدادی از مهمترین منابعی که درخصوص اوضاع راهها بخصوص راههای اصفهان در عصر قاجاریه پرداخته است، اشاره میکنیم. این مجموعه شامل سفرنامههایی است که در عصر قاجاریه نگاشته شده بود.
چون موضوع سفرنامهها به بررسی همهجانبه زندگی اقشار مختلف مردم پرداخته است از لحاظ بررسی راهها حائز اهمیت است. بنابراین خود سفرنامهنویسان به عنوان سفیر کشورهای اروپایی قدم بر راههای ایران گذاشته و آن را با اوضاع اروپا مقایسه کردهاند، به همین جهت میتواند راهگشا باشد.
سفرنامه کلودانه یا گلهای سرخ اصفهان یکی از منابع مورد استفاده در پژوهش است که به زبان ساده و روان توسط فضلالله جلوه ترجمه گردیده، این نویسنده فرانسوی در نخستین سالهای قرن 20 به ایران سفر کرده و از مسیر روسیه وارد ایران شده و پس از تهران- کاشان به سوی اصفهان آمده است. نویسنده بنا نبوده به بررسی اوضاع سیاسی بپردازد. به همین لحاظ تنها مناظر طبیعی و نحوه زندگی مردم و رفتار و روحیات آنها را مدنظر قرار داده و بیپرده هرآنچه از مشکلات مربوط به غبار آلودگی شهرها- ناامنی و دشواری راهها بوده به صراحت سخن گفته است.
در سفرنامه "به سوی اصفهان" اثر پیرلوتی هم به اوضاع راههای اصفهان پرداخته. این نویسنده فرانسوی همزمان با سلطنت مظفرالدین شاه به ایران آمده و سفر او از خلیج فارس تا دریای خزر ادامه داشته و در مجموع به وصف مناظر، صحاری، کوهها و دشتها و راهها پرداخته، یک سوم سفر پیرلوتی مربوط به اصفهان میباشد و دلیل نامیده شدن سفرنامه به نام اصفهان به خاطر دلبستگی و شیفتگی نویسنده به اصفهان است.
کتاب از بیانی ساده و شیوا برخوردار بوده و در اکثر مواقع اوضاع ایران را با فرانسه مقایسه کرده است.
در سفرنامه کنت گوبینو، گزارشات نویسنده بسیار متعصبانه است و در برخی مواقع نویسنده به فرهنگها و آداب و رسوم ایرانی توهین کرده، در استفاده از این اثر، بخش راههای شیراز به اصفهان مورد توجه بوده و این اثر توسط ذبیحالله منصوری به زبانی ساده و روان ترجمه گشته است.
اوژن اوبن هم به عنوان یک سفرنامهنویس به بررسی اوضاع راههای خوب ایران پرداخته. در سفر 10 ماهه به ایران سعی دارد به غیر از پایتخت یک سیاحت 7 هفتهای در شهرهای مختلف از جمله اصفهان داشته باشد.
این اثر نیز مانند سایر آثار عصر قاجار به زبانی ساده ترجمه گشته و اطلاعات مفیدی را از اوضاع راهها به دست میدهد.
یکی دیگر از آثار مورد استفاده سفرنامه ویلسن است که این اثر توسط حسین نوری به زبانی ساده به فارسی ترجمه شده و اطلاعات جالبی در حوزه جغرافیایی و وضع راهها به ما میدهد. سفر نویسنده از سوی جنوب و از طریق بندرعباس – شیراز- اصفهان و تهران و نهایتاً از راه رشت- بندر انزلی ایران را ترک کرده است.
ورود و خروج سیاحان اروپایی از یک مسیر نبوده و دلالت دارد بر ناامنی و دشواری راههای ایران. چون یکبار مواجه با چنین معضلاتی میگردند، نمیخواهند دوباره مسیر را طی کنند. بنابراین از سوی دیگر ایران را ترک میکنند.
در سفرنامه دکتر ویلز که در 34 فصل به موضوعات سیاسی- اجتماعی و اقتصادی پرداخته در واقع به شکل گزارش،ابعاد مختلف زندگی مردم در شهرهای ایران را مورد بررسی قرار داده و با آداب و رسوم مردم از نزدیک آشنا شده است. این اثر به قلمی سلیس و روان به همه ابعاد پرداخته است.
در انجام پژوهش فصل راهها مدنظر بوده، همچنین فواصل راهها در سفرنامه مورد توجه قرار گرفته است که در پژوهش بسیار کارآمد بوده است.
موانع و مشکلات پژوهش
هیچ پژوهشی نیست که دارای مشکلات خاص خود نباشد.کمبود زمان شاید از مهمترین موانع در انجام پژوهش بوده است.و مشکلات پژوهش به رغم بیشتر ازآنکه به موضوع برگردد به مشکلات شخصی و شغلی این نگارنده وابسته بوده است. چرا که در طول هفته هم بعنوان معلم تدریس می کردم و هم باید به امور پژوهشی می پرداختم.هرگونه ضعف در انجام این پژوهش به این موارد برمیگردد.
فصل اول
کلیات
الف: مفهوم راه
به مسیری که دو نقطه را به هم پیوند دهد و باعث ارتباط با آن گردد، راه، خط یا جاده گویند. همه ما اطلاع داریم که برای ارتباط یک نقطه که میتواند روستا یا شهر باشد با یک نقطه دیگر، وجود جادهها و راهها یک نیاز اساسی است.
بنابراین هر جایی از زمین که مردم از آنجا رفت و آمد کنند، محل عبور، گذرگاه، یا راه گویند. (فرهنگ عمید،)
در ایران آنچه را که به عنوان راه مینامند به معنای واقعی کلمه جاده نیست. فقط معبری است که وسایل نقلیه اعم از گاری یا درشکه در آن بالا و پایین میپرد و مسافر به شدت تکان خورده و احساس ناراحتی میکند. (کلودانه، 1370: 321)
همچنین در ایران با عبور و مرور زیاد خاک قسمتی از بیابان کمرنگ و فشرده شده و در نتیجه جادهای پدید آمده است. و این راهی است که مسافر را به سوی هدف و مقصد پیش میبرد و تا چشم کار میکند امتداد دارد. (لوتی، 1372: 29)
پس به نظر میآید که این راههای تنگ و باریک که به هیچ روی نباید از آن خارج شد طی قرنها به وسیلهی کاروانهای شبانه ایجاد شده است.
بنابراین اولین افرادی که در مسیری حرکت کرده و با فشردن خاکها راهی را ایجاد و به دنبال آن کاروانهایی نیز بر روی آن قدم گذاشتهاند، جادهها پدید آمده است. در حرکت کاروانها اگر مسیری غیر از اینها انتخاب میشد، احتمال گم شدن و از مقصد دور ماندن زیاد بود.
در واقع راهها به شکل کاملاً طبیعی توسط گذشتگان، بدون اینکه کوچکترین اقدامی از لحاظ جادهسازی در آنها به عمل آید، معمولاً به شکل مستقیم و نزدیکترین راه از یک منزل تا منزلگاه دیگر را شامل میشد و اگر با کوه، باتلاق یا رودخانه یا هر مانع مشابه دیگر برخورد داشت، انحراف پیدا میکرد و معمولاً چهارپایان بدون اینکه کسی آنها را تحریک کند سر به زیر در این مسیرها به راه خود ادامه میدادند. (ویلز، 1384: 54)
ب-کارکردهای اقتصادی،فرهنگی،نظامی راهها
توسعه و تکامل راههای کشور، از لحاظ اجتماعی میتوانند بین اقشار مختلف جامعه یک نوع تعامل ایجاد کند همبستگی و تعامل اجتماعی در گرو پیوند و ارتباط آسان و سریع از طریق راههای کشور است. سهلالعبور بودن راهها و کاهش فاصلهها و سرعت در روند حمل و نقل میتواند سبب پیوند و همبستگی ملی در میان اقشار مختلف یک جامعه باشد.