فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-7-1 ابزار گردآوری اطلاعات... 8
1-7-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها. 8
1-8 مروری بر فصل های تحقیق.. 9
2 فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 10
2-3 دیدگاه های مختلف در مورد بهره وری.. 15
2-3-1 بهره وری از دیدگاه سیستمی.. 15
2-3-2 بهره وری از دیدگاه ژاپنی ها. 16
2-3-3 بهره وری از دیدگاه تاریخی.. 17
2-4 عوامل موثر بر بهره وری.. 17
2-5 عناصر تشکیل دهنده بهره وری.. 18
2-6 مدل های بهبود بهره وری.. 20
2-8 سیر تکاملی فناوری اداری.. 23
2-10 زیرسیستم های اتوماسیون اداری.. 25
2-11 تاثیر استفاده از سیستم اتوماسیون اداری.. 26
2-13 مدل مفهومی تحقیق و ارتباط اتوماسیون اداری و بهره وری.. 34
3 فصل سوم روش شناسی تحقیق.. 36
3-4 ابزار گردآوری اطلاعات... 38
3-7 روش تجزیه و تحلیل داده ها. 43
3-7-2 مدل معادلات ساختاری.. 44
4 فصل چهارم یافته های تحقیق.. 46
4-3-1 آزمون فرضیه های اصلی.. 50
4-3-2 آزمون فرضیه های فرعی.. 52
5 فصل پنجم بحث و نتیجه گیری.. 55
5-1-1 خلاصه آزمون فرض های اصلی.. 57
5-1-2 خلاصه آزمون فرضیه های فرعی.. 57
جدول 2‑1: برخی از تعاریف بهره وری.. 14
جدول 3‑1: دسته بندی سوالات بخش دوم و سوم پرسشنامه. 39
جدول 3‑2: ضرایب آلفای کرونباخ برای مولفههای بهرهوری.. 41
جدول 4‑1: توزیع فراوانی افراد از نظر جنسیت... 48
جدول 4‑2: شاخص های توصیفی سن و سابقه کاری پاسخ دهندگان.. 48
جدول 4‑4: نتایج حاصل از برآورد مدل مربوط به فرضیه های اصلی.. 50
جدول 4‑5: نتایج حاصل از برآورد مدل مربوط به فرضیه های فرعی.. 52
شکل 2‑1: برآبند کارایی و اثربخشی.. 20
شکل 2‑2:زیر سیستم های اتوماسیون اداری.. 26
شکل 2‑3: نمای ساده ای از مدل مفهومی تحقیق.. 35
شکل 3‑1: مدل مفهومی تحقیق.. 43
شکل 4‑1: نمودار مسیر مربوط به فرضیه های اصلی.. 50
شکل 4‑2: مدل نهایی مربوط به فرضیه های اصلی پس از اصلاح بر اساس شاخص های بهبود مدل.. 51
شکل 4‑3:نمودار مسیر مربوط به فرضه های فرعی.. 52
شکل 4‑4: مدل نهایی مربوط به فرضیه های فرعی پس از اصلاح بر اساس شاخص های بهبود مدل.. 53
چکیده
یکی از عواملی که نقش مهمی در افزایش بهرهوری ایفا میکند، فنآوری اطلاعات است. از عمده دلایل کاربرد تکنولوژی اطلاعاتی در محیطهای اداری، افزایش بهرهوری کسانی است که در این ادارات کار میکنند. اتوماسیون اداری، ایده نویین است که عمر آن در ایران به بیش از یک دهه نمیرسد. سیستم اتوماسیون اداری، مشتمل بر تمام سیستمهای الکترونیکی رسمی و غیررسمی بوده که به برقراری ارتباط اطلاعاتی بین اشخاص در داخل و خارج موسسه مربوط میشود.
در این مطالعهی پیمایشی، تاثیر استفاده از سیستمهای اتوماسیون اداری بر بهرهوری سازمانی و مولفههای تشکیلدهندهی آن (کارایی و اثربخشی) مورد ارزیابی قرار میگیرد.. جامعهی آماری تحقیق سازمان برق منطقهای یزد است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 100 نفر به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای سه بخشی بود. پس از جمعآوری اطلاعات تجزیه و تحلیل نهایی با استفاده از نرمافزارهایSPSS 16 و Amos 20 انجام شد.
ضریب مسیر برآورد شده نشان میدهند که استفاده از سیستم اتوماسیون اداری بر بهرهوری سازمان برق منطقهای یزد، تاثیر مثبت و معناداری داشته است. علاوه بر این، تاثیر استفاده از چنین سیستمهایی بر مولفهی کارایی بهرهوری نیز تایید شد. با این حال سیستمهای مذکور بر مولفهی اثربخشی بهرهوری تاثیر معناداری نداشته است. از بین متغیرهای جمعیتشناختی، تنها سن افراد، تاثیر معناداری را بر بهرهوری سازمانی نشان داد. این رابطه بین سن و مولفهی کارایی نیز مشاهده شد.
1 فصل اول کلیــــات
1-1 مقدمه
درسالهایاولیهقرنبیستویکم،رویدادهاییکهازاهمیتتاریخیبهسزاییبرخوردار بودهاند،چشماندازاجتماعیزندگیانسانرادگرگونساختهاند. یافتنمنابعرشدوتوسعه کشورها،بهعنوانیکیازمهمترینمباحثموردتوجهاقتصاددانانوسیاستگذارانمطرحبوده است .درهمینراستاانقلابفناوریاطلاعاتوارتباطات[1]،باهدفشکلدهیمجددبنیانمادیجامعه باسرعتیشتاباندرحالپیشرویاست (ماتولا، 2006).
فناوریاطلاعاتوارتباطاتازنقشدوگانهایدراقتصادبرخورداراست: نهادهبرایصنایعاستفادهکنندهوستاندهبرایاستفاده کنندگانفناوری.انقلابفناوریباشاخصهایبهبودسریعکیفیتتجهیزاتونرمافزاربههمراه کاهشبسیارزیادقیمتهاهمراهمیباشد (پاجولا، 2002).
باگسترشروزافزونارتباطاتو پیدایششکلهایمختلفجریاناتارتباطی،شبکههایارتباطیدرتمامیامورزندگیافرادسایه افکندهاست. اطلاعاتیکیازمنابعباارزشواصلیمدیرانیکسازماناست؛همانطورکه منابعانسانی،مواداولیهومنابعمالیدرروندتولیدنقشوارزشخاصیدارند،درعصراطلاعات وارتباطات،اطلاعاتنیزدارایارزشویژهایهستند.دراینراستابایستیسسیتمهاییرابرپاکردتابتواننداطلاعاتراتولیدوآنهارامدیریتکنند. هدفنهاییچنین سیستمهاییکسباطمینانازصحت،اعتبارورواییاطلاعاتدردسترسدرزمانموردنیازوبه شکلقابلاستفادهاست. سیستمهایاطلاعاتی،کهبهعنوانمنبعیارزشمندمحسوبمیشوند، تواناییمدیرانوکارکنانراافزایشدادهوامکانتحققاثربخشاهدافسازمانرابابهرهوری بالاموجبمیگردندیکیازپرکاربردترینانواعسیستمهایاطلاعاتیکه مدیرانرادرکنترلگردشاطلاعاتدرسازمانیاریمیدهد،سیستماتوماسیوناداری[2] است. اتوماسیوناداری،مشتملبرتمامسیستمهای الکترونیکرسمیوغیررسمیبودهکهبه برقراری ارتباط اطلاعات بین اشخاص در داخل و خارج موسسه و بالعکس مربوط می شود (رای و کالمر، 1995).
با توجه به اهمیت روزافزون استفاده از سیستمهای اتوماسیون اداری، در این پایان نامه تاثیر استفاده از سیستمهای مذکور بر بهرهوری سازمان برق منطقهای یزد بررسی میشود.
گسترش جمعیت و بوجود آمدن زندگی اجتماعی از جمله عواملی است که سبب ایجاد و توسعه پدیدهای به نام سازمان میگردند، سازمانها در ابتدا ساده بودند و کلیه عملیات آنها بصورت حضوری (رودررو) انجام می شد ولی به تدریج با افزایش شهرها و مهاجرت روستائیان به شهرها و همچنین پیچیده شدن زندگی اجتماعی، سازمانها کامل شدند و این تکامل در قرن 21 شدت بیشتری یافته است، بطوریکه قابل مقایسه با سازمانهای ابتدایی نیستند. با عمومیت یافتن سریع دسترسی به کامپیوترها و تکنولوژیهای نوین و رسانه های پیشرفته هیچ کشوری نمیتواند قرن 21 را بدون زیر ساخت الکترونیکی اداره کند (National science and Technology Council, 1999).
مراحل انجام عملیات در بسیاری از سازمانها به گونه ای است که فعالیتهایی که قبلاً در طی چند روز انجام می شد، امروز در چند دقیقه و حتی در چند ثانیه همراه با کیفیت بهتر صورت میگیرند و این نشان دهنده تاثیر فناوری در سازمانهاست، به این ترتیب انجام عملیات با حداقل زمان و هزینه و حداکثر سرعت و دقت به همراه تکنولوژی امن، توجه همه سازمانها را به خود جلب کرده است تا از این طریق یکپارچگی و نظم سازمانها و امکان تبادل اطلاعات فراهم گردد. از عوامل اساسی در توانمندی سازمان در برابر دیگر سازمانها، انجام عملیات با سرعت و دقت بالا می باشد، همچنین برای بقاء و پیشرفت نیاز به فناوری دارند که سیستمهای اتوماسیون اداری (OAS) می توانند از طریق ایجاد تکنولوژی های نوین این هدف را تحقق بخشند.
از سوی دیگر، از آن جا که منابع یک کشور محدود است، افزایش بهرهوری به عنوان یک ضرورت اساسی برای ارتقای استاندارد زندگی یک ملت اهمیت پیدا می کند. در جهان امروز با توجه به محدودیت عوامل مختلف تولید، نیاز به بهرهوری (چه در کشورهای پیشرفته و چه در کشورهای در حال توسعه) امری حیاتی و ضروری است. در همین راستا، یکی از مهمترین اهداف هر سازمان، ارتقای سطح بهرهوری آن است. آن چه در سازمان ها مزیت زقابتی ایجاد می کند، بهرهوری و ترکیب موثر منابع موجود در سازمان است. بهبود اثر بخش بهرهوری همانند سایر مولفه ها و فرایندهای نرم افزاری سازمانی از الزامات کار سازمانی است (نوروزیانقرهتکان و همکاران، 1390).
طی سالیان اخیر استفاده و بهره گیری از سیستمهای اتوماسیون اداری کشور ما را فرا گرفته است و بسیاری از سازمانها، تمایل زیادی برای بهرهگیری و استفاده از این سیستم ها را از خود نشان میدهند و حتی مبالغ زیادی را جهت راه اندازی و بکارگیری این سیستم ها پرداخت مینمایند، به همین جهت بحث سیستمهای اتوماسیون اداری که نوعی از سیستمهای اطلاعاتی است روز به روز اهمیت بیشتری می یابد.
با توجه به اهمیت موضوع در این تحقیق تاثیر سیستمهای اتوماسیون اداری را بر بهرهوری سازمان برق منطقهای یزد بررسی میکنیم. به این ترتیب مهمترین سوالی که در این پایاننامه به دنبال پاسخگویی به آن هستیم، عبارتست از:
«آیا از دیدگاه کارکنان سازمان برق منطقهای یزد، بین میزان استفاده از سیستمهای اتوماسیون اداری و بهرهوری سازمان ارتباط معناداری وجود دارد؟»
-3 اهمیت و ضرورت تحقیق
قرن بیست و یکم عصر جدیدی از انقلاب فناوری و عرصه نوآوری خواهد بود و در این میان فناوری اطلاعات به نحوی گوی سبقت را از سایر صنایع ربوده و در واقع جلوتر از همه وارد قرن بیست و یکم شده است. همگرایی قدرتمند رایانه و فناوریهای اطلاعات و ارتباطات موجب شکلگیری مدلهای جدیدی از کسب و کار شدهاند. با آغاز عصر فراصنعتی و ورود به قرن بیست و یکم، کار کردن با دادهها و اطلاعات لازمه کسب موفقیت است (صحراگردجهرمی، 1384).
به علت گسترش بیش از حد پیچیدگی کارها، سازمانها در سالهای اخیر توجه زیادی به فناوری دارند. پیچیدگی موجود کارها در سازمانها ناشی از عوامل اقتصادی، رقابت جهانی، پیشرفتهای فناوری و فشردگی زمان است. در همین راستا یکی از روشهایی که تحولاتی در سازمانهای کشور پدید می آورد بکارگیری سیستمهای اتوماسیون اداری میباشد تا از این طریق به اثر بخشی کارها در سازمانها کمک گردد. بدین ترتیب شاهد پیشرفت روزافزون و سریع بکارگیری کامپیوتر و ابزارهای گوناگون جهت یکپارچه کردن عملیات هستیم، همچنین رشد روز افزون وسایل ارتباطی سبب تاثیر بسیار زیادی بر توانمندی سازمانها شده است.
[1]Information and Communication Technology (ICT)
[2]Automations Systems Office