چکیده
زمینه: در تمریناتپلایومتریک حرکات شبیه سازی شده با مهارتهای اصلی ورزش مورد نظر با هدف افزایش توان بازیکن بکار برده میشوند. هدف این مطالعه، اثر سنجی 8 هفته تمرین پلایومتریک با و بدون مانع کوتاه بر ارتفاع پرش و کیفیت مهارتهای اسپک و سرویس والیبالیستهای دختر ماهر بود.
روششناسی: به روش تصادفی جفت شده، 20 والیبالیست زن ماهر 14 تا 27 ساله در دو گروه تمرینی با و بدون مانع قرار گرفتند. برنامه تمرینی دو گروه مشابه و شامل سه جلسه تمرین 5/1 ساعته در هفته برای 8 هفته بود. در هر جلسه تمرینی، 30 دقیقه از وقت به تمرینات پلایومتریک اختصاص مییافت. گروه با مانع این تمرینات را با استفاده از یک مانع (3 در 3 در 60 سانتیمتری) مقوایی توپر انجام میدادند. وجود مانع موجب میشدکه انجام پیش پرش اجباری شده و پرش در محل دقیقتری صورت پذیرد. میزان کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلای آزمودنیها توسط مقیاسهای تخصصی هفتهای یک بار اندازهگیری شد تا اطمینان حاصل شود که فشار تمرینات دو گروه مطالعه همسان است. میزان پرش توسط آزمون پرش سارجنت اصلاح شده و کیفیت مهارت اسپک و سرویس با آزمونهای تخصصی در دو مرحله پیش و پس از دورهی تمرین اندازهگیری شد. تحلیل آماری از طریق تحلیل واریانس برای دادههای مکرر انجام شد.
یافتهها: در سه آزمون پرش عمودی، مهارت اسپک، و مهارت سرویس تفاوت بین گروهی و تعاملی گروهها غیر معنادار بود (05/0 ≤ P). این به معنای همسانی دو گروه تجربی و شاهد از ابتدا تا انتهای تحقیق است. به هرحال، تفاوتهای درون گروهی هر سه آزمون مهارتی معنادار و به معنای پیشرفت معنادار دو گروه بود. در پرش عمودی، گروه با مانع 9/2 و گروه بدون مانع 9/1 سانتیمتر پیشرفت نمود (006/0=P و 66/9=(18و1)F). در انواع اسپک، گروه با مانع حدود 40% و گروه بدون مانع حدود 22% پیشرفت نمود (032/0≥P و 41/5≤(18و1)F). در مهارت سرویس، گروه با مانع 47% و گروه بدون مانع 31% پیشرفت نمود (000/0=P و 96/27=(18و1)F). در طول 8 هفته تمرین، هر دو گروه از حیث تقلا مشابه بودند و تقلایی در حدنسبتاً سخت انجام داده بودند. هیچ یک از مقایسههای بین گروهی، درون گروهی، و تعاملی برای عامل تقلا معنادار نبود (05/0 ≤ P). از حیث کوفتگی، دو گروه در طول 8 هفته تمرین حداقل کوفتگی ممکن را داشتند. برای این عامل، فقط مقایسه درون گروهی معنادار بود (006/0=P و 66/9=(18و1)F) و نشان میداد که در طول تمرینات کوفتگی هر دو گروه کاهش معناداری داشته است.
بحث و نتیجهگیری:غیر معنادار بودن تفاوتهای بین گروهی و تعاملی دو گروه نشان از موفقیت محقق در معادل سازی دو گروه شاهد و تجربی در ابتدای تحقیق دارد. بالا بودن سطح تقلا و پایین بودن سطح کوفتگی نیز دلالت بر موفقیت محقق در تنظیم بار جلسات تمرینی دارد. نتایج نشان داد که، در هر سه عامل مهارتی، هر دو گروه پیشرفت معنادار داشتند. بنابراین، هر دو سبک تمرینی برای مربیان قابل توصیه است. در هر سه عامل مهارتی اندازهگیری شده، گروه تمرین با مانع پیشرفت بیشتری داشت، ولی این تعامل در سطح 50/0 معنادار نبود. بنابراین، هنوز نمیتوان با قاطعیت گفت که استفاده از مانع کم ارتفاع مطلوبتر است. افزایش حجم نمونه و یا حجم و دوره تمرینی در مطالعات بعدی ممکن است صحت و سقم این مدعا را بهتر نشان دهد.
واژه های کلیدی:والیبال، پیشپرش، عملکرد ورزشی، کوفتگی عضلانی تأخیری، تقلای درک شده.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرحپژوهش
مقدمه...... 1
1-1 شرح و بیان مسئلهی پژوهش .... 2
1-2 ضرورت و اهمیت پژوهش........ 4
1-3 اهداف پژوهش.... 5
1-3-1 هدف کلی پژوهش........ 5
1-3-2 اهداف جزئی پژوهش.............................................................................................................................. 5
1-4 فرضیههای پژوهش...................................................................................................................................... 5
1-5 پیش فرضهای پژوهش.............................................................................................................................. 6
1-6 محدودیتهای پژوهش................................................................................................................................ 6
1-6-1 محدودیتهای محقق خواسته............................................................................................................... 6
1-6-2 محدودیتهای غیر قابل کنترل ............................................................................................................ 6
1-7 تعریف واژهها و اصطلاحات کلیدی............................................................................................................. 7
1-7-1 تعاریف نظری.......................................................................................................................................... 7
1-7-1-1پیش پرش........................................................................................................................................... 7
1-7-1-2 پرش عمودی...................................................................................................................................... 7
1-7-1-3 کوفتگی عضلانی تأخیری ................................................................................................................ 7
1-7-1-3-1تقلا................................................................................................................................................. 7
1-7-2تعاریف عملیاتی....................................................................................................................................... 7
1-7-2-1 پیش پرش.......................................................................................................................................... 7
1-7-2-2 پرش عمودی...................................................................................................................................... 7
1-7-2-3 کوفتگی عضلانی تأخیری.................................................................................................................. 7
1-7-1-3-1 تقلا................................................................................................................................................ 7
1-8 قلمرو تحقیق................................................................................................................................................ 8
عنوانصفحه
فصل دوم: مبانی نظری و ادبیات پیشینه
مقدمه................................................................................................................................................................... .9
2-1 مبانی نظری پژوهش .................................................................................................................................. 10
2-1-1 دستگاههای انرژی .................................................................................................................................. 10
2-1-2 انواع انقباض عضلانی در فعالیتهای ورزشی ...................................................................................... 11
2-1-2-1 انقباض هم طول ............................................................................................................................... 11
2-1-2-2 انقباض هم تنش .............................................................................................................................. 11
2-1-3 توان ........................................................................................................................................................ 12
2-1-4 پرش عمودی ......................................................................................................................................... 12
2-1-5 عوامل مؤثر بر پرش عمودی .................................................................................................................. 13
2-1-6 روشهای بهبود توان عضلانی................................................................................................................ 13
2-1-7 عوامل مؤثر بر بهبود پرش عمودی ....................................................................................................... 14
2-1-8 تمرینات پلایومتریک ............................................................................................................................ 15
2-1-9 ویژگی فیزیولوژیکی تمرینات پلایومتریک ........................................................................................... 16
2-1-10 ویژگی مکانیکی تمرینات پلایومتریک............................................................................................... 21
2-1-11 طراحی تمرینات پلایومتریک............................................................................................................. 22
2-1-11-1 نوع تمرین .................................................................................................................................... 22
2-1-11-2 حجم تمرین .................................................................................................................................. 22
2-1-11-3 شدت تمرین ................................................................................................................................. 23
2-1-11-4 تعداد جلسات در هفته .................................................................................................................. 23
2-1-12 کوفتگی عضلانی تأخیری .................................................................................................................. 23
2-1-13 انواع کوفتگی عضلانی ........................................................................................................................ 23
2-1- 14 علل بروز کوفتگی عضلانی تأخیری ................................................................................................. 25
2-1-14-1 نظریه اسیدلاکتیک......................................................................................................................... 25
2-1-14-2 نظریه اسپاسم یا تشنج موضعی ................................................................................................... 25
2-1-14-3 نظریه آسیب بافت همبند ............................................................................................................ .26
ب |
2-1-14-4 نظریه ترشح آنزیمها...................................................................................................................... 26
عنوان صفحه
2-1-14-5 نظریه التهاب ................................................................................................................................. .26
2-1-14-6 نظریه آسیب عضلانی ..............................................................................................................................27
2-1-15 مطالعات و تحقیقات انجام شده در داخل کشور................................................................................ 28
2-1-15-1 مطالعات و تحقیقات انجام شده در داخل کشور در زمینه تمرینات پلایومتریک....................... 28
2-1-15-2 مطالعات و تحقیقات انجام شده در داخل کشور در زمینهکوفتگی عضلانی تأخیری................ 29
2-1- 16مطالعات و تحقیقات انجام شده در خارج کشور.............................................................................. 30
2-1-16-1 مطالعات و تحقیقات انجام شده در خارج کشور در زمینه تمرینات پلایومتریک....................... 30
2-1-16-2 مطالعات و تحقیقات انجام شده در داخل کشور در زمینهکوفتگی عضلانی تأخیری................ 34
2-1-17 نتیجهگیری از تحقیقات گذشته ........................................................................................................ 35
فصل سوم: روششناسی پژوهش
مقدمه..................................................................................................................................................................... 37
3-1 روش پژوهش............................................................................................................................................... 38
3-2 جامعهی آماری پژوهش ............................................................................................................................. 38
3-3 حجم نمونه و روش نمونهگیری ................................................................................................................. 38
3-4 طرح پژوهش................................................................................................................................................ 38
3-5 متغیرهای پژوهش....................................................................................................................................... 39
3-5-1 متغیر مستقل.......................................................................................................................................... 39
3-5-2 متغیر وابسته............................................................................................................................................ 39
3-6 ابزار اندازهگیری متغییرهای پژوهش........................................................................................................... 39
3-6-1 ابزار مورد استفاده جهت اندازهگیری ویژگیهای آنتروپومتریکی ......................................................... 39
3-6-2 ابزار مورد استفاده جهت اندازهگیری پرش عمودی............................................................................... 39
3-6-3 ابزار مورد استفاده جهت اندازهگیری کوفتگی عضلانی تأخیری........................................................... 39
3-6-4 ابزار مورد استفاده جهت اندازهگیری تقلا.............................................................................................. 39
3-6-5 دیگر ابزار مورد استفاده........................................................................................................................... 39
3-7 مواد یا موارد اندازهگیری شده...................................................................................................................... 40
3-7-1 قد............................................................................................................................................................. 40
ج |
3-7-2 وزن.......................................................................................................................................................... 40
عنوان صفحه
3-7-3 شاخص تودهی بدنی.............................................................................................................................. 40
3-7-4 اندازهگیری میزان پرش عمودی............................................................................................................. 40
3-7-5 اندازهگیری کیفیت مهارت ایپک و سرویس(آزمون محقق ساخته)..................................................... 41
3-7-6 اندازهگیری کوفتگی عضلانی تأخیری.................................................................................................... 42
3-7-7 اندازه گیری تقلا......................................................................................................................................................42
3-8 روش اجرای پژوهش.................................................................................................................................... 43
3-9 روش های جمعآوری دادهها ...................................................................................................................... 44
3-10 روشهای آماری ....................................................................................................................................... 45
فصل چهارم: یافتههای پژوهش
مقدمه..................................................................................................................................................................... 46
4-1 مقایسه شاخصهای جمعیتشناسی دو گروه پژوهش ............................................................................ 47
4-2 تحلیل تفاوت گروههای پژوهش از حیث پرش عمودی ........................................................................... 48
4-3 تحلیل تفاوت گروههای پژوهش از حیث کیفیت مهارت اسپک منطقه چهار ........................................ 51
4-4 تحلیل تفاوت گروههای پژوهش از حیث کیفیت مهارت اسپک منطقه دو.............................................. 52
4-5 تحلیل تفاوت گروههای پژوهش از حیث مهارت سرویس ....................................................................... 54
4-6 تحلیل تفاوت گروههای پژوهش از حیث کوفتگی عضلانی تأخیری ....................................................... 55
4-7 تحلیل تفاوت گروههای پژوهش از حیث میزان تقلا................................................................................. 56
4-8 خلاصه فصل ............................................................................................................................................... 57
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه..................................................................................................................................................................... 59
5-1 خلاصهای از بیان مسئله و روش اجرای پژوهش........................................................................................ 60
5-2 یافته ها بطور کلی و به تفکیک اهداف پژوهش......................................................................................... 61
5-3 بحث و نتیجهگیری و مقایسهی یافتههای همخوان و ناهمخوان.............................................................. 62
5-3-1 مقایسه شاخصهای جمعیتشناسی دو گروه پژوهش ....................................................................... 62
5-3-2 تحلیل تفاوت گروههای پژوهش از حیث پرش عمودی....................................................................... 62
5-3-3 تحلیل تفاوت گروههای پژوهش از حیث کیفیت مهارت اسپک منطقه چهار و دو............................ 63
د |
5-3-4 تحلیل تفاوت گروههای پژوهش از حیث مهارت سرویس................................................................... 64
عنوان صفحه
5-3-5 تحلیل تفاوت گروههای پژوهش از حیث کوفتگی عضلانی تأخیری................................................... 65
5-3-6 تحلیل تفاوت گروههای پژوهش از حیث میزان تقلا............................................................................ 66
5-4 پیشنهادهای عملی حاصل از پژوهش........................................................................................................ 66
5-5 پیشنهادهای کاربردی ................................................................................................................................ 66
5-6 پیشنهادهای مطالعاتی................................................................................................................................ 67
پیوست 1.............................................................................................................................................................. 68
پیوست 2.............................................................................................................................................................. 69
پیوست 3.............................................................................................................................................................. 70
پیوست 4.............................................................................................................................................................. 71
منابع و مآخذ ..................................................................................................................................................... 72
ه
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول 3-1. طرح پژوهش................................................................................................................................... 38
جدول 3-2. مقیاس بورگ................................................................................................................................... 43
جدول4-1. اطلاعات کلی آماری مربوط به خصوصیات جمعیتشناسی آزمودنیها....................................... 47
جدول 4-2. آزمون همسانی ماتریسهای کواریانس باکس برای متغیر پرش عمودی.................................... 48
جدول 4-3. آزمون تحلیل تأثیرات درون گروهی با برقراری شرط کرویت در متغیر پرش عمودی................ 49
جدول 4-4. آزمون فرض تأثیر تغییرات بین گروهی در متغیر پرش عمودی.................................................. 50
جدول 4-5. خلاصه آمارههای مهم تحلیلهای استنباطی پژوهش ................................................................ 58
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل 3-1. امتیازبندی زمین والیبال................................................................................................................... 41
شکل 4-1. نمودار خطی تغییرات پرش عمودی در 2 نوبت آزمون بر حسب سانتیمتر................................. 50
شکل4-2. نمودار خطی تغییرات مهارت اسپک منطقه 4 در 2 نوبت آزمون.................................................. 52
شکل 4-3. نمودار خطی تغییرات مهارت اسپک منطقه 2 در 2 نوبت آزمون................................................. 53
شکل 4-4 نمودار خطی تغییرات مهارتسرویس در 2 نوبت آزمون............................................................... 54
شکل 4-5 نمودار خطی تغییرات کوفتگی عضلانیتأخیری در 8 هفته آزمون............................................... 56
شکل 4-6. نمودار خطی تغییرات میزان تقلا در 8 هفته آزمون....................................................................... 57
ز
فصل اول
طرح پژوهش
مقدمه
نیرو و توانایی پاها در دویدن، جهیدن و یا پریدن در بیشتر رشتههای ورزشی مهم است، ولی این نکته در برخی از آنها اهمیت مضاعف مییابد. برای مثال در والیبال که توانایی پریدن جفت پا سهم بسیار زیادی در کسب پیروزی دارد. پلایومتریکتمرینیاستکهبر افزایشتواناییفرددرآمیختنسرعتوقدرتتکیهدارد. پلایومتریکمکانیزمیرابهوجودمیآوردکهبوسیلهآنورزشکارمیتواندشروعسریعتر،تغییرجهتیتندتر وشتابیبیشتر داشتهباشدکه این امر سبب بهبودسرعتحرکتمیشود.
ازآنجاکهتمریناتپلایومتریک،جدیدومؤثرمیباشند،جایگاهخودرادربرنامهتمرینیبسیاریاز رشتههایورزشیکهبهنحویباسرعتوپرشهاارتباطدارند،پیدانمودهاست. در این پژوهش در صورت مشخص شدن نقش پیش پرش در ارتفاع پرش عمودی، میتوان بر اساس یافتهها نسبت به معرفی تکنیک برتر پریدن اقدام نمود. در این صورت، دانشی مهیا میشود تا مربیان بتوانند به نحو مطلوبتری برایآمادهساختن هرچهبهتر ورزشکارانحرفهایخود اقدام کنند.
1-1. شرح و بیان مسئلهی پژوهشی
پریدنبالاتر همیشه یکی از آرزوهای بشر بوده است. در بسیاری از ورزشها ، پرش در جهات مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است. در اکثر بازیهای توپی(والیبال، فوتبال، هندبال، بسکتبال) و برخی بازیهای غیر توپی (ورزشهای رزمی، ژیمناستیک، و شیرجه) که در برگیرندهی انقباضهای برونگرا[1] و درونگرا[2] هستند و بعد از هر انقباض برونگرا، یک انقباضدرونگرا در عضلات درگیر حرکت به وجود میآید، توانایی پرش جفت پا نقش تعیین کنندهای دارد(1). پریدن در اجرای بسیاری از مهارتهای ورزشی از جمله پرش ارتفاع، ریباند و سد کردن در بسکتبال و اسپک زدن و دفاع در والیبال حیاتی است. هماهنگی حرکت و سرعتانتقال نیرو توسط مفاصل و عضلات مچ پا، زانو و ران مهمترین مشخصههای اجرای پرش عمودی هستند (46).
امروزه والیبال به یکی از مهمترین و گستردهترین ورزشها در جهان تبدیل شده است و حضور در این ورزش به مهارتهای جسمانی و اجرا نیاز دارد که اغلببه تواناییهای فردی در پرش و فرود بستگی دارد. برای مثال، طبق تحلیل انجام شده از بازی والیبالیستهای زن، هر بازیکن در هر گیم از بازی به طور میانگین 22 پرش انجام میدهد. این پرشها به انواع پرشهای تک پا با پای راست و یا چپ و پرش به صورت جفت پا تقسیم میشوند. در پژوهش فوق، گزارش شده است که 84 درصد پرشهای حملهای به صورت جفت پا و 16 درصد بقیه به صورت تک پا انجام شده است. همچنین حدود 44 درصد پرشهای دفاعی به صورت جفت پا و بقیه به صورت تک پا انجام شد (87).در والیبال، پریدن یک حرکت انفجاری است که در آن دو عامل قدرت و سرعت عضلات درگیر؛ و تکنیک پرش مناسب ایفای نقش میکنند. در این میان تکنیک پرش نسبت به قدرت و سرعت از اهمیت بیشتری برخوردار است. تکنیک صحیح پریدن دارای دو بخش اساسی است: 1) حرکتهای پیش از پرش و 2) حرکات حین پرش. تحقیقاتنشان داده است که پرش به همراه پیش پرش بهتر از پرش درجاست (66).
پرش عمودی یکی از مهارتهای ضروری برای موفقیت اجرای ورزشکار در انجام پاس پرشی، سرویس پرشی، دفاع و اسپک والیبالیستها میباشد که موفقیت ورزشکار فقط در زیاد پریدن نیست بلکه رسیدن به حداکثر ارتفاع پرش در کوتاهترین زمان ملاک است. یک مسابقهی والیبال تا 5 ست بازی میشودیعنی یک مسابقه حدود 90 دقیقه طول میکشد که در این زمان یک بازیکن حدود 250 تا 300 حرکت انفجاری را توسط عضلات پا اجرا میکند (43). بنابراین برای افزایش میزان پرش عمودی تلاشهای بسیاری انجام شده و در این راستا روشهای تمرینی زیادی ابداع شده است که یکی از آنها تمرینات پلایومتریک[3] است. تمرینات پلایومتریک بهعنوان روشی برای بهبود توان انفجاری شناخته شده است (10). پلایومتریکنوعیتمرینجسمانیاستکهباهدفویژهورزشیبرایافزایشتوانیاقدرتانفجاریانجاممیشودوورزشکارراقادرمیسازد حداکثرقدرترادرحداقلزمانبکارگیرد. برخلافگذشتگان،ازایننوعتمریننباید انتظاراتغیرمعقولداشت.پلایومتریکبهورزشکارنیرویخارقالعاده نمیدهدولیقدرتانفجاریعضلاتراتقویتمیکند (32).تمرینات پلایومتریک آن دسته از فعالیتهایی هستندکه به عضله اجازه میدهند تا در کوتاهترین زمان ممکن به حداکثر نیروی انفجاری دست یابد. از نظر اجرایی حرکت پلایومتریک شامل یک حرکت سریع و قدرتمند با استفاده از پیش پرش یا کشش قبل از حرکت است که با استفاده از نیروی رفلکسی-کششی اجرا میشود. هدف تمرینات پلایومتریک افزایش توان حرکات اجرا شده با استفاده از اجزای الاستیک طبیعی عضله (تاندونها) و رفلکس کششی است (75). بسیاری از فعالیتهای ورزشی و بدنسازی (مانند تمرینات پلایومتریک) نیازمند فرود از پرشها است که منجر به بازگشت نیرو بهبدن میشود و میتواند احتمال آسیب پذیری را افزایش دهد (28).
هر چند نشان داده شده است که تمرینات پلایومتریک متغیرهای اجرا را بهبود میبخشند، اما پتانسیل ایجادآسیب را هم دارند. بخصوص وقتی که ورزشکاران تحت تمرینات جدید یا فشار تمرین قرار میگیرند. قرار گرفتن در معرض تمرینات جدید بخصوص در تمرینات برونگرا، تولید نیرو در سیستم اسکلتی- عضلانی را افزایش میدهد و میتواند منجر به کوفتگی عضلانی تأخیری[4] شود.با وجود اینکه استفاده از تمرینات پلایومتریک منجر به افزایش ارتفاع پرش عمودی میشود اما امکان ایجادکوفتگی عضلانی و آسیب متعاقباین گونه تمرینات نشان داده شده است (90).
طبق تحقیق هرمن و همکاران پیش پرش موجب افزایش ارتفاع پرش میشود (52). در این پژوهش تمرکز بر روی حرکات قبل از پرش است و محقق سعی خواهد نمودکه به سؤالات زیر پاسخ دهد: 1) آیا پیش پرش باعث افزایش پرش عمودی میشود یا خیر؟ 2) آیا پیش پرش باعث بهبود مهارتهای والیبال (اسپک و سرویس) میشود؟ 3) آیا تمرین با پیش پرش باعث افزایش کوفتگی عضلانی تأخیری میشود؟
1-2. ضرورت و اهمیت پژوهش
امروزه ورزش در سطح جهان چنان پیشرفت کرده است که رقابت بین نخبگان تنها بر سر صدمهای ثانیه، میلیمترها و امتیازات جزیی است. ورزشکاران حرفهای برای پیشی گرفتن از سایرین برنامههای تمرینی خود را با دقت فراوان تنظیم کرده و از هیچ نکتهی ریز و جزیی در طراحی آن چشمپوشی نمیکنند. این امر سبب شده است ورزشکاران بتوانند با تمرینات کم مشقتتر و صرف زمان کمتر به رکوردهای بهتری دست یابند (8). میزان پرش عمودی در ورزش والیبال که بسیاری از مهارتهای آن با پریدن و جهیدن به سمت بالا همراه است، نقش تعیین کنندهای دارد. پرش عمودی به عنوان یک عامل پیش بینی کننده موفقیت در ورزشهای قدرتی، سرعتی بکار گرفته میشود. در والیبال که ضربه زدن به توپ در ارتفاع بالا مهم است، توانایی پرش یک عامل اساسی به شمار میرود. دریافت کننده یک پاس در فوتبال، اسپکر در والیبال و بازیکن ریباندر بسکتبال، همگی در صورتی که ارتفاع پرش خود را افزایش دهند، مؤثرتر بازی خواهند کرد (18). تا قبل از دهه شصت میلادی معمولاً بدنسازی محدود به کار با وزنه برای افزایش قدرت یا سرعت بود. اما از آن به بعد تمرینات با وزنه تنها پیش در آمدی برای تمرینات اصلی توانی محسوب میشدند. در این زمان برای پر کردن فاصله بین تمرینات قدرتی، سرعتی، گسترش توان انفجاری، تمریناتی به نام پلایومتریک مطرح شد. پلایومتریک واژهای مرکب از دو بخش "پلایو" به معنی بیشتر و "متریک" به معنی اندازهگیری، ارزیابی ساخته شده است. بنابراین پلایومتریک میزان بیشتر یا در واقع بهبود و توسعه بیشتر معنی میدهد (1). آنچه درباره این تمرینات نباید نادیده گرفته شود، اثرات جانبی آن شامل کوفتگی عضلانی تأخیری و امکان بروز آسیبدیدگی است. کوفتگی عضلانی تأخیری و آسیب دیدگی دلایلی برای بکار نگرفتن این تمرینات محسوب میشوند (7). تمرینات پلایومتریک با ترس از آسیبدیدگی و کوفتگی عضلانی که به دلیل نوع انقباض تمرینات و نیروی عکس العمل زمین به وجود میآید، همراه شده است. بیشتر آسیبهای ناحیهی کمر و مینیسک زانو، التهاب تاندون کشکک، کشیدگی تاندون آشیل، کشیدگی فاشیای کف پایی، شکستگی فشاری مهرهها و التهاب مفاصل که به دلیل حرکات بالستیک پشت سر هم تمرینات پلایومتریک است، مشاهده شدهاند.تمرینات پلایومتریک با عکس العمل زیاد زمین ( 4 تا 7 برابر وزن بدن) همراه هستند که کاهش این اثرات و پیشگیری از آنها ضروری به نظر میرسد (92). ازآنجا که پرش عمودی در بسیاری از ورزشها بخصوص والیبال بسیار اهمیت دارد، در صورتمشخص شدن نقشپیش پرش در بهبود ارتفاع پرش و کیفیت مهارت اسپک، میتوان بر اساس یافتههای تحقیق نسبتبه معرفی تکنیک برتر اقدام نمود و به شیوهی مؤثرتری برای آموزش اسپک در والیبال اقدام نمود.
[1].Eccentric
[2] .Concentric
[3] .Plyometric
[4] .DOMS= Delayed Onset Muscle Soreness