چکیده
مقایسه ابعاد سلامت عمومی دانشآموزان پسر سال سوم هنرستان تربیت بدنی با گروه همسال در یک رشته منتخب نظری شهر شیراز
در این پژوهش ابعاد سلامت عمومی دانش آموزان پسر سال سوم هنرستان تربیت بدنی با گروه همسال در یک رشته منتخب نظری در شهر شیراز مورد مقایسه قرار گرفتند. آزمودنیهای این تحقیق را 137 نفر از دانشآموزان سال سوم رشته تجربی و 56 نفر از هنرجویان سال سوم هنرستان تربیت بدنی تشکیل دادند. از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ28) گُلدبرگ (1972) شامل ابعاد: "نشانههای جسمانی، اضطراب و بی خوابی، افسردگی و اختلال در عملکرد اجتماعی" به منظور ابزار در پژوهش حاضر استفاده شد. تحلیل آماری تی مستقل اجرا شده در تمامی ابعاد ذکر شده در دو گروه تفاوتهای معناداری را نشان داد. به نحوی که نتایج دال بر آن بود که دانشآموزان هنرستان تربیتبدنی از سلامت عمومی کلی بهتری نسبت به سایر دانشآموزان مورد مطالعه در پژوهش برخوردار بودند. نتایج پژوهش حاضر تأکیدی مجدد بر اهمیت نقش فعالیتبدنی به ویژه در قالب فعالیتهای رسمی و سازماندار بر سلامت عمومی نوجوانان و جوانان میباشد.
کلیدواژه ها: سلامت عمومی، هنرستان تربیت بدنی، نشانههای جسمانی، اضطراب، افسردگی، اختلال در عملکرد اجتماعی، دانشآموزان
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه
1-6-3 خرده مقیاسهای سلامت روان.. 13
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
عنوان صفحه
2-2-2 تاریخچه مختصری بر سلامت عمومی.. 17
2-2-3 شاخص های سلامت عمومی.. 18
2-2-4 دیدگاه مکاتب مختلف روانشناسی درباره ی سلامت عمومی 19
2-2-5 رابطه ورزش با سلامت عمومی.. 28
2-2-6 اهدف ایجاد سلامت عمومی.. 28
2-2-7 سلامت عمومی در ورزشکاران.. 29
2-2-8 تأثیر ورزش در شخصیت.. 30
2-2-9 تأثیر ورزش در اخلاق و رعایت حقوق دیگران.. 31
2-2-10 تأثیر ورزش بر فرهنگ.. 32
2-4 جمعبندی و نتیجهگیری.. 36
فصل سوم: روششناسی پژوهش
3-3-4 متغیرهای غیر قابل کنترل.. 40
3-4 جامعه آماری، مشارکت کنندگان و روش انتخاب آنها 40
عنوان صفحه
3-7 تعریف عملیاتی متغیرها.. 45
3-8 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات (به تفکیک پرسشهای پژوهش) 46
فصل چهارم: یافتههای پژوهش
4-3 یافتههای مرتبط با سوالات پژوهش.. 50
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
عنوان صفحه
فهرست منابع
منابع فارسی.................................. 66
منابع انگلیسی................................ 69
پیوست ها
پیوست الف: پرسشنامه اطلاعات شخصی.............. 72
پیوست ب: پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ28).......... 73
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 4-1: میانگین و انحراف معیار مولفههای پرسشنامه سلامت عمومی49
جدول 4-2: نتایج آزمون تی مستقل در نمره سلامت عمومی. 50
جدول 4-3: نتایج آزمون تی مستقل در نمره مولفه نشانههای جسمانی51
جدول 4-4: نتایج آزمون تی مستقل در نمره مولفه اضطراب و بیخوابی52
جدول 4-5: نتایج آزمون تی مستقل در نمره مولفه اختلال در عملکرد اجتماعی........................................ 53
جدول 4-6: نتایج آزمون تی مستقل در نمره مولفه افسردگی54
فهرست جداول
عنوان صفحه
نمودار4-1: مقایسه میانگین نمره سلامت عمومی در پسران دانشآموز هنرستان تربیت بدنی و رشته نظری................ 49
نمودار4-2: مقایسه میانگین نمره سلامت عمومی در پسران دانشآموز هنرستان تربیت بدنی و رشته نظری................ 50
نمودار4-2: مقایسه میانگین نمره نشانه جسمانی در پسران دانشآموز هنرستان تربیت بدنی و رشته نظری................ 51
نمودار4-3: مقایسه میانگین نمره اضطراب و بیخوابی در پسران دانشآموز هنرستان تربیت بدنی و رشته نظری...... 52
نمودار4-4: مقایسه میانگین نمره عملکرد اجتماعی در پسران دانشآموز هنرستان تربیت بدنی و رشته نظری................ 53
نمودار4-5: مقایسه میانگین نمره افسردگی در پسران دانشآموز هنرستان تربیت بدنی و رشته نظری................ 54
فصل اول
مقدمه
پیشرفتهای شگفتآور تکنولوژی در قرن حاضر با ماشینی شدن زندگی توأم شده است. این امر تحرکات و فعالیتهای بدنی را با کاهش چشمگیری همراه ساخته و باعث شده است تا فقر حرکتی، تحلیل شدید قوای جسمانی را به همراه داشته باشد. ضعف جسمانی و روانی ناشی از این بی تحرکیها، زندگی انسانها را بیش از پیش با تهدید جدی مواجه ساخته است. از این رو، پژوهشگران و محققان برای مقابله با این خطرات، توجه به تربیت بدنی و علوم ورزشی را امری الزامی میدانند؛ زیرا تأثیر مثبت فعالیتهای بدنی که عمیقاً با طبیعت انسان مناسب است، میتواند موجبات آرامش اعصاب خسته از زندگی ماشینی را فراهم آورد و از تبدیل اجتماعات امروزی به جوامع رنجور و فرتوت جلوگیری نماید (توسلی، 1388).
"تربیتبدنیوورزش[1]"،مقولهایاستکهدرهراجتماعیجایگاهویژهایداردونقشآندرشکوفاییاستعدادهایمختلفافرادومتعاقبآنتقویتوافزایشظرفیتهایاخلاقی،تربیتی،جسمانی،ذهنی،عقلی،مهارتی،عاطفیواجتماعیافرادانکارناپذیراست.تربیتبدنی،بخشتکمیلیتعلیموتربیتاستکهازطریقفعالیتهایجسمانی[2]وبدنیبهشکوفاییاستعدادهاکمکمیکندشکوفاییعلمیوآموزشیدانشآموزانهنگامیمیسراستکهدرزمینههایمساعدیازسلامتجسمیوروحی[3]،رشد،نشاطوتحرکفرهنگیوتربیتیاستوارباشد. انجاماینرسالتدرمکانمقدسمدرسهباتنظیمبرنامههایآموزشیمتناسبدرحیطههایمختلفتربیتیومتناسببانیازهایدانشآموزانامکانپذیراست (عباس نیا، 1373).
تغییروتحولاتجهانیمقولههایزندگیمعاصر،تربیتبدنیو ورزشراازضروریاتیساخته کهدوریازآناجتنابناپذیربهنظرمیرسدتربیتبدنیبعنوانفرآیندیآموزشیتربیتی شاملکسبوپردازشمهارتهایحرکتیتوسعهونگهداریآمادگیجسمانیبرایتندرستیو سلامت،کسبدانشعلمیدربارهفعالیتهایجسمانیوتمرینوتوسعهتصوروذهنیتمثبتاز فعالیت هایجسمانیبهعنوانوسیلهایبرایبهبوداجراوعملکردانساناستکهنقشمؤثردررشد وتعالیافرادداردبرایاینعلماهدافیبیانگردیدهکهدربرگیرندهنشانهها،نیاتونتایجمطلوبی استکهازشرکتدربرنامههایتربیتبدنیوورزشحاصلمیشود.ایناهدافبانیازها، تجاربوعلایقافراددر ارتباطندوتعیینکنندهمقاصدوجهتبرنامههاهستند،باتوجهبهاهمیت وتوسعهحیطهعلمتربیتبدنیوورزشاهدافآنمحدودبهردههایجمعیتیخاصینیست بلکهبهتمامردههایجمعیتیگسترشیافتهاست (فتحی، 1382).
"دوراننوجوانی[4]"بهعنوانیکیازمراحلبسیارمهموبحرانی فرایندرشدوتحولانسانمحسوبمیشودوازایندوران بهعنواندورانبحران،طوفان،استرس،دورهزایشدوباره، هویتطلبیوجزآنیادکردهاند(حسینی و همکاران[5]،2003). این دوره همراه با تغییرات برجسته می باشد که شامل عبور شخص از مرحله طفولیت به بزرگسالی است که طیف سنی 20- 11 سال را در بر میگیرد. با توجه به اینکه سالهای نوجوانی، دوره شکلگیری ساختار شخصیت فردی و اجتماعی انسان است، بروز نابسامانیها و از جمله آسیبپذیری به اختلالات روانی میتواند قابلیتها و در نهایت آینده و سرنوشت فرد را تحت تأثیر جدی قرار دهد. از این رو توجه به نیازهای مادی و معنوی نوجوانان از اهمیت خاصی برخوردار است. دراین راه، شاید نخستین گام، بررسی میزان شیوع اختلالات آسیبشناسی روانی و شناخت آنها در نوجوانان باشد( رابرت و همکاران[6]، 1998).
بنابراین سلامتافرادواقعدرسنینمدرسهمیتواندنقشاصلیرادرموفقیتوتوسعهیککشورایفانماید،زیرافرددرمدرسهبهدلیلتعاملبادانشآموزاندیگرومعلمرفتارهایبهداشتیرافراگرفتهوسبکزندگیخودراشکلمیدهد(لانگ و همکاران[7]، 2000).
سازمانجهانیبهداشت[8](2010) درآخرینتعریفخود،سلامترادارابودنعملکردمناسبدرچهارحیطه"جسمانی[9]"،"روانی[10]"،"اجتماعی[11]"و" معنوی[12]"عنوانمیکند. پاکیزه[13](2008)اظهارکردکهمفهومسلامتدربرگیرندهمفاهیمیهمچون:احساسخوببودنواطمینانازخودکارآمدی،اتکایبهخود،ظرفیترقابت،تعلقبیننسلیوخودشکوفاییتوانایی هایبالقوهفکری،هیجانیوغیرهاستوفقدانبیماریوعلایمرانیزشاملمیشود. "سلامتعمومی" بهعنوانیکیازارکانسلامتی،لازمهیکزندگیمفید،موثرورضایتبخشفردیاستومسئولیتسنجش،ارزیابی،کنترل، درمانوبهبودبخشیدنآنقبلازهرکسبرعهدهمتخصصانعلومرفتاریواجتماعیمیباشد. مطالعهمسعودزادهوهمکاران[14](2005)نشاندادکه1/39 درصد دانشآموزانمشکوکبهاختلالروانیمیباشند. نتایج یک مطالعه نشان داد که اختلالات بهداشت روانی نظیر افسردگی و اضطراب بر روی میلیونها نفر از مردم دنیا اثر گذاشته و میزان بیماری و هزینههای بهداشتی را افزایش داده است. اگر چه چندین روش درمانی نظیر دارودرمانی و رواندرمانی ظاهراً در معالجه این اختلالات تأثیر داشته ، ولی شواهد اظهار میدارد که این روشهای درمانی کاربرد چندانی ندارد و فعالیتهای بدنی تأثیر مثبتی روی سلامت و نشاط روحی و روانی دارد. (کوین[15]، 2000) یافتههایمحققینبیانگرایناستکهورزشبابهبود،شرایطروانیازجمله:حالتهایاحساسیوخودشناسیارتباطنزدیکیداردوتمریناتبدنیوسیلهایمناسببرایدستیابیبهشرایطمناسبذهنیو روانیاست (دژآهنگ، 1385).
1-Physical Education and Sport
[4] -Adolescence
2- Hosseini, Moosavi & Reza zadeh
[8]-World Health Organization
[14] - Masod zadeh& etal
[15]- Kevin