آشکار سازی نوسانات اقلیمی با تاکید بر پارامترهای دمای حداقل و روزهای یخبندان93

کلید واژه: نوسانات اقلیمی، روند دما و یخبندان، روش SNHT، سری زمانی، آزمون هالت – وینترز، ARIMA

چکیده:

پژوهش­های انجام شده در جهان به­­طور عمده نشانگر افزایش تدریجی میانگین دما است. امروزه روند دماهای فرین از مهم­ترین پارامترهای ا­قلیمی است که برای اثبات تغییر اقلیم در یک منطقه مورد ارزیابی قرار می­گیرد. تحلیل روند سری­های زمانی شاخص­های حدی دما سبب شناخت بهترمان در خصوص رفتار گذشته و حال تغییرات اقلیمی می­شود. در این پژوهش به منظور شناسایی نوسانات اقلیمی پارامترهای دمای حداقل و روزهای یخبندان از مشاهدات ایستگاه سینوپتیک خرم­آباد در دوره آماری 2013 – 1984 استفاده شد. هدف از این مطالعه در ابتدا آشکارسازی روند دمای حداقل به صورت ماهانه بود. از طرف دیگر برای تحلیل روند، سری­های زمانی فصلی انتخاب گردید. روش­های به کار رفته در این پژوهش برای تحلیل روند دمای حداقل استفاده از آزمون همگنی نرمال استاندارد مطلق بود. برای ترسیم نمودارهای تحلیل روند از آزمون آماری من – کندال در دو سطح 95 و 99 درصد استفاده شد. برای پیش­بینی روند دما در سال­های آینده از دو روش آزمون هموار ساز هالت – وینترز و ARIMA استفاده شد. نتایج به­دست آمده از روش­های آماری استفاده شده در این پژوهش نشان داد که سری­های دما فاقد ناهمگنی معنی­دار بودند و فراداده ایستگاه همگنی این سری­ها را تایید نمود. بیشترین و کم­ترین معنی­داری روند دمای حداقل به ترتیب در فصل بهار و پاییز رخ داده است. آماره T من – کندال برای دوره زمانی مورد مطالعه افزایش معنی­دار دمای حداقل را بیشتر ماه­ها نشان داد. نتایج حاصل از پیش­بینی دما با دو روش هالت – وینترز و ARIMAنشان می­دهد که دمای حداقل در سال­های آینده افزایش خواهد یافت ولی روند دما در فصل پاییز دارای معنی­داری کمتری نسبت به دیگر فصول می­باشد. بر همین اساس نتایج مطالعه روند شدت یخبندان در فصل زمستان در طول دوره آماری مورد مطالعه نشان داد که از شدت یخبندان کاسته شده است.

 

فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول

کلیات تحقیق

1 -1 – مقدمه2

1 – 2 – بیان مسئله5

1 – 3 – اهمیت و ضرورت تحقیق7

1 – 4 – اهداف تحقیق7

1 – 5 – سوالات تحقیق9

1 – 6 – فرضیات تحقیق9

فصل دوم

مبانی نظری و پیشینه تحقیق

2 – 1 – مبانی نظری تحقیق...................................................................................................................................................... 12

2 – 1 – 1- فرا داده.................................................................................................................................................................... 12

2 – 1 – 2 – همگنی داده ها.................................................................................................................................................... 12

2 – 2 – دما................................................................................................................................................................................. 14

2 – 2 – 1 – دمای حداقل......................................................................................................................................................... 14

2- 2 – 2 – دمای فرین.............................................................................................................................................................. 14

2 – 3 – یخبندان........................................................................................................................................................................ 14

2 – 3 – 1 – انواع یخبندان........................................................................................................................................................ 14

2 – 4 – سری زمانی................................................................................................................................................................... 15

2 – 4 – 1 – انواع سری زمانی................................................................................................................................................... 15

2 – 5 – فرایندهای تصادفی........................................................................................................................................................ 15

2 – 6 – بررسی منابع................................................................................................................................................................. 16

2 – 6 – 1 – منابع داخلی.......................................................................................................................................................... 16

2 – 6 – 2 – منابع خارجی........................................................................................................................................................ 31

2 – 7 – نتیجه گیری.................................................................................................................................................................. 36

فصل سوم

3 – منطقه مورد مطالعه............................................................................................................................................................... 38

3 – 1 – موقعیت جغرافیایی استان لرستان................................................................................................................................ 38

 

3 – 2 – موقعیت جغرافیایی شهرستان خرم آباد........................................................................................................................ 38

3 – 3 – موقعیت نسبی شهرستان خرم آباد............................................................................................................................... 38

3 – 4 – سیمای اقلیمی شهرستان خرم آباد............................................................................................................................... 39

3 – 4 – 1 – عوامل محلی......................................................................................................................................................... 39

3 – 4 – 2 – عرض جغرافیایی................................................................................................................................................... 40

3 – 4 – 3 – دسترسی به منابع رطوبتی................................................................................................................................... 40

3 – 5 – وضعیت اقلیمی شهرستان خرم­آباد............................................................................................................................... 40

3 – 5 –1 – دما.......................................................................................................................................................................... 41

3 – 5– 2 – بارش...................................................................................................................................................................... 42

3 – 6 – بادهای غالب شهرستان خرم­آباد................................................................................................................................... 42

فصل چهارم

4 – مواد و روش­ها........................................................................................................................................................................ 44

4 – 1 – ایستگاه هواشناسی منطقه مورد مطالعه........................................................................................................................ 44

4 – 2 – متغیرهای مورد نیاز...................................................................................................................................................... 44

4 – 2 – 1 – دمای حداقل......................................................................................................................................................... 44

4 – 2 – 2 – روزهای یخبندان................................................................................................................................................... 44

4 – 3 – مواد و روش­ها................................................................................................................................................................ 44

4 – 3 – 1 – گردآوری داده­های مورد استفاده............................................................................................................................ 44

4 – 4 – همگنی داده­ها............................................................................................................................................................... 45

4 – 4 – 1 – روش آزمون همگنی برای سری زمانی دما........................................................................................................... 46

4 – 4 – 2 – روش همگنی نرمال استاندارد مطلق.................................................................................................................... 46

4 – 5 – آزمون ران – تست........................................................................................................................................................ 47

4 – 6 – آزمون وجود روند.......................................................................................................................................................... 47

4 – 6 – 1 – آزمون من – کندال.............................................................................................................................................. 47

4 – 6 – 2 –آزمون آماره ( T) من – کندال............................................................................................................................ 48

4 – 6 – 3 –آزمون نموداری من – کندال................................................................................................................................ 49

4 – 7 – روش هموار ساز هالت – وینترز.................................................................................................................................... 50

4 – 8 – مدل­های باکس – جنکینز............................................................................................................................................ 52

4 – 8 – 1 – بررسی ایستایی در واریانس.................................................................................................................................. 52

4 – 8 – 2 – بررسی ایستایی در میانگین.................................................................................................................................. 53

4 – 8 – 3 – رسم نمودارهای ACF و PACF............................................................................................................................ 54

 

4 – 8 – 4 – بررسی مناسبت مدل............................................................................................................................................ 54

4 – 8 – 5 – پیش بینی............................................................................................................................................................. 55

4 – 8 – 6 – فرآیند اتورگرسیو.................................................................................................................................................. 55

4 – 8 – 7 – فرآیند میانگین متحرک....................................................................................................................................... 56

4 – 8 – 8 – فرآیند مرکب اتورگرسیو – میانگین متحرک....................................................................................................... 57

4 – 8 – 9 – تناوب در مدل فصلی............................................................................................................................................ 57

فصل پنجم

5 – یافته­های تحقیق................................................................................................................................................................... 61

5 – 1 – یافته­های توصیفی تحقیق............................................................................................................................................. 61

5 – 2 – نمودارهای مستخرج از آزمون همگنی نرمال استاندارد................................................................................................ 62

5 – 3 – یافته­های حاصل از آزمون ران – تست......................................................................................................................... 63

5 – 4 – یافته­های حاصل از آزمون من – کندال برای دمای حداقل......................................................................................... 63

5 – 4 – 1 - نتایج آزمون آماره (T ) من – کندال.................................................................................................................. 63

5 – 4 – 2 - نتایج آزمون نموداری من – کندال...................................................................................................................... 65

5 – 5 – یافته­های حاصل از آزمون من – کندال برای روزهای یخبندان.................................................................................. 69

5 – 5 – 1 –نتایج آزمون آماره ( T) من – کندال.................................................................................................................. 68

5 – 5 – 2 - نتایج آزمون نموداری من – کندال....................................................................................................................... 68

5 – 6 - نتایج حاصل از برآورد روند خطی دما در نرم افزار MINITAB.................................................................................. 70

5 – 7 – نتایج حاصل از آزمون هموار ساز هالت - وینترز....................................................................................................... 72

5 – 7 – 1 – فصل زمستان....................................................................................................................................................... 72

5 – 7 – 2 - فصل بهار............................................................................................................................................................... 74

5 – 7 – 3 - فصل تابستان....................................................................................................................................................... 76

5 – 7 – 4 – فصل پاییز............................................................................................................................................................. 78

5 – 8 - نتایج حاصل از روش بکارگیری مدل ARIMA............................................................................................................ 80

5 – 8 – 1 - فصل زمستان......................................................................................................................................................... 83

5 – 8 – 2 - فصل بهار .............................................................................................................................................................. 85

5 – 8 – 3 - فصل تابستان......................................................................................................................................................... 87

5 – 8 – 4 - فصل پاییز............................................................................................................................................................. 91

5 – 9 – نتیجه گیری.................................................................................................................................................................. 92

 

فصل ششم

6 – 1 – خلاصه........................................................................................................................................................................... 95

 

6 – 2 – نتایج............................................................................................................................................................................. 96

6 – 3 – تحلیل فرضیات............................................................................................................................................................. 97

6 – 3 – 1 – سوالات تحقیق...................................................................................................................................................... 97

6 – 3 – 2 – فرضیات تحقیق..................................................................................................................................................... 97

6 – 4 – پیشنهادات.................................................................................................................................................................. 100

منابع و ماخذ............................................................................................................................................................................... 102

پیوست­ها..................................................................................................................................................................................... 113

 

 

 
 
 
 

 

 

فهرست اشکال

عنوان صفحه

 

شکل 1 – 1 فلوچارت تدوین پایان­نامه....................................................................................................................................... 10

شکل 3 – 1 نقشه منطقه مورد مطالعه........................................................................................................................................ 59

شکل 4 – 1 فلوچارت روش­های به کار رفته در پایان­نامه.......................................................................................................... 58

 

 

فهرست جداول

عنوان صفحه

 

جدول 4 – 1 مشخصات ایستگاه مورد مطالعه............................................................................................................................ 44

جدول 4 – 2 مقادیر بحرانی T Kآماره SNHT .......................................................................................................................... 47

جدول 4 – 3 رفتارتوابع خودهمبستگی و خود همبستگی جزئی برای مدل های ایستا.............................................................. 55

جدول 5 – 1 فراداده ایستگاه مورد مطالعه.................................................................................................................................. 61

جدول 5 – 2 نتایج آزمون ران تست........................................................................................................................................... 63

جدول 5 – 3 نتایج آزمون آماره ( T) من – کندال................................................................................................................... 64

جدول 5 – 4 مقادیر پیش بینی شده فصل زمستان برای 10 سال آتی.................................................................................... 74

جدول 5 – 5 مقادیر پیش بینی شده فصل بهار برای 10 سال آتی........................................................................................... 76

جدول 5 – 6 مقادیر پیش بینی شده فصل تابستان برای 10 سال آتی.................................................................................... 78

جدول 5 – 7 مقادیر پیش بینی شده فصل پاییز برای 10 سال آتی......................................................................................... 80

جدول 5 – 8 برآورد پارامتردمای حداقل ARIMA برای فصل زمستان..................................................................................... 84

جدول 5 – 9 مقادیر پیش بینی شده دمای حداقل فصل زمستان............................................................................................. 85

جدول 5 – 10 برآورد پارامتردمای حداقل ARIMA برای فصل بهار......................................................................................... 86

جدول 5 – 11 مقادیر پیش بینی شده دمای حداقل فصل بهار................................................................................................. 87

جدول 5 – 12 برآورد پارامتردمای حداقل ARIMA برای فصل تابستان................................................................................... 88

جدول 5 – 13 مقادیر پیش بینی شده دمای حداقل فصل تابستان.......................................................................................... 89

جدول 5 – 14 برآورد پارامتردمای حداقل ARIMAبرای فصل پاییز........................................................................................ 90

جدول5 – 15 مقادیر پیش بینی شده دمای حداقل فصل پاییز................................................................................................ 91

 

 
 

 

 

فهرست نمودارها

عنوان صفحه

 

نمودار 3 – 1 وضعیت دمای فصلی و سالانه 30 ساله خرم آباد................................................................................................. 41

نمودار 5 – 1 تغییرات آماره T ژانویه از روش همگنی نرمال استاندارد..................................................................................... 62

نمودار 5 – 2 تغییرات آماره Tدسامبر از روش همگنی نرمال استاندارد................................................................................... 62

نمودار 5 – 3 تغییرات مولفه­های U و U دمای حداقل ژانویه منطقه مورد مطالعه..................................................................... 65

نمودار 5 – 4 تغییرات مولفه­های U و U دمای حداقل فوریه منطقه مورد مطالعه..................................................................... 65

نمودار 5 – 5 تغییرات مولفه­های U و Uدمای حداقل مارس منطقه مورد مطالعه.................................................................... 66

نمودار 5 – 6 تغییرات مولفه­های U و U دمای حداقل آوریل منطقه مورد مطالعه.................................................................... 66

نمودار 5 – 7 تغییرات مولفه­های U و U دمای حداقل می منطقه مورد مطالعه......................................................................... 66

نمودار 5 – 8 تغییرات مولفه­های U و U دمای حداقل ژوئن منطقه مورد مطالعه...................................................................... 66

نمودار 5 – 9 تغییرات مولفه­های Uو Uدمای حداقل ژوئیه منطقه مورد مطالعه...................................................................... 67

نمودار 5 – 10 تغییرات مولفه­های Uو U دمای حداقل آگوست منطقه مورد مطالعه............................................................... 67

نمودار 5 – 11 تغییرات مولفه­های Uو Uدمای حداقل سپتامبر منطقه مورد مطالعه............................................................... 67

نمودار 5 – 12 تغییرات مولفه­های Uو Uدمای حداقل اکتبر منطقه مورد مطالعه.................................................................... 67

نمودار 5 – 13 تغییرات مولفه­های Uو Uدمای حداقل نوامبر منطقه مورد مطالعه................................................................... 68

نمودار 5 – 14 تغییرات مولفه­های Uو Uدمای حداقل دسامبر منطقه مورد مطالعه................................................................ 68

نمودار 5 – 15 تغییرات مولفه­های Uو Uدمای حداقل زمستان منطقه مورد مطالعه............................................................... 69

نمودار 5 – 16 مولفه روند غیرخطی دمای حداقل فصل زمستان و بهار.................................................................................... 69

نمودار 5 – 17 مولفه روند خطی دمای حداقل فصل تابستان و پاییز........................................................................................ 69

نمودار 5 – 18 مولفه روند غیرخطی ­یخبندان فصل زمستان..................................................................................................... 70

نمودار 5 - 19 الف: نمودار احتمال نرمال باقیمانده های مدل هالت – وینترز......................................................................... 72

نمودار 5 – 19ب: نمودار مشاهدات خام میانگین دما در فصل زمستان.................................................................................... 72

نمودار 5 – 20 ج: نمودار فرض ثابت بودن واریانس باقیمانده ها............................................................................................... 72

نمودار 5 – 20 د: هیستوگرام باقیمانده های مدل...................................................................................................................... 72

نمودار 5 – 21پیش بینی مدل هالت – وینترز از دمای حداقل برای 10 سال آتی................................................................... 73

نمودار 5 – 22 الف: نمودار احتمال نرمال باقیمانده های مدل................................................................................................... 74

نمودار 5 – 22 ب: شاخص مشاهدات خام میانگین دما در فصل بهار........................................................................................ 74

نمودار 5 – 22 ج: هیستوگرام باقیمانده های مدل...................................................................................................................... 74

نمودار 5 – 23 د: نمودار فرض ثابت بودن واریانس باقیمانده ها................................................................................................ 74

نمودار 5 – 24پیش بینی مدل هالت – وینترز از دمای حداقل برای 10 سال آتی................................................................... 75

نمودار 5 – 25 الف: نمودار احتمال نرمال باقیمانده های مدل................................................................................................... 76

نمودار 5 – 25 ب: شاخص مشاهدات خام میانگین دما در فصل بهار........................................................................................ 76

نمودار 5 – 26 ج: هیستوگرام باقیمانده های مدل...................................................................................................................... 76

نمودار 5 – 26 د: نمودار فرض ثابت بودن واریانس باقیمانده ها................................................................................................ 76

نمودار 5 – 27 پیش بینی مدل هالت – وینترز از دمای حداقل برای 10 سال آتی.................................................................. 77

نمودار 5 – 28 الف: نمودار احتمال نرمال باقیمانده های مدل................................................................................................... 70

نمودار 5 – 28 ب: شاخص مشاهدات خام میانگین دما در فصل بهار........................................................................................ 70

نمودار 5 – 29 ج: هیستوگرام باقیمانده های مدل...................................................................................................................... 78

نمودار 5 – 29 د: نمودار فرض ثابت بودن واریانس باقیمانده ها................................................................................................ 78

نمودار 5 – 30 پیش بینی مدل هالت – وینترز از دمای حداقل برای 10 سال آتی.................................................................. 79

نمودار 5 – 31الف:نمودار نرمال باقیمانده های مدل ARIMAفصل زمستان........................................................................... 81

نمودار 5 – 31ب: باقیمانده­های واریانس در طول زمان............................................................................................................. 81

نمودار 5 – 32الف: نمودار نرمال باقیمانده های مدل ARIMAفصل بهار ............................................................................... 81

نمودار 5 – 32ب: باقیمانده­های واریانس در طول زمان............................................................................................................. 81

نمودار 5 – 33الف: نمودار نرمال باقیمانده های مدل ARIMAفصل تابستان.......................................................................... 81

نمودار 5 – 33 ب: باقیمانده­های واریانس در طول زمان............................................................................................................ 82

نمودار 5 – 34الف: نمودار نرمال باقیمانده های مدل ARIMAفصل­پاییز................................................................................ 82

نمودار 5 – 34 ب: باقیمانده­های واریانس در طول زمان............................................................................................................ 82

نمودار 5 – 35 نتایج عدد لاندای به دست آمده از آزمون باکس- کاکس.................................................................................. 83

نمودار5 – 36 الف:نمودار خود همبستگی فصل زمستان(ACF)................................................................................................. 83

نمودار5 – 36 ب:نمودار خودهمبستگی جزئی فصل زمستان(PACF)........................................................................................ 83

نمودار 5 – 37 الف: نمودار خودهمبستگی باقیمانده ها فصل زمستان(ACF)............................................................................ 84

نمودار 5 – 37ب: نمودار خودهمبستگی جزئی باقیمانده ها فصل زمستان(PACF).................................................................. 84

نمودار5 – 38 الف:نمودار خود همبستگی فصل بهار(ACF)....................................................................................................... 86

نمودار5 – 38 ب:نمودار خودهمبستگی جزئی فصل بهار(PACF).............................................................................................. 86

نمودار 5 – 39 الف: خودهمبستگی باقیمانده ها فصل بهار(ACF)............................................................................................. 86

نمودار 5 – 39ب: نمودار خودهمبستگی جزئی باقیمانده ها فصل بهار(PACF)......................................................................... 86

نمودار5 – 40 الف:نمودار خود همبستگی فصل تابستان(ACF)................................................................................................. 87

نمودار5 – 40 ب:نمودار خودهمبستگی جزئی فصل تابستان(PACF)........................................................................................ 87

نمودار 5 – 41 الف: خودهمبستگی باقیمانده ها فصل تابستان(ACF)....................................................................................... 88

نمودار 5 – 41ب: نمودار خودهمبستگی جزئی باقیمانده ها فصل تابستان(PACF).................................................................. 88

نمودار5 – 42 الف:نمودار خود همبستگی فصل پاییز(ACF)..................................................................................................... 89

نمودار5 – 42 ب:نمودار خودهمبستگی جزئی فصل پاییز(PACF)............................................................................................ 89

نمودار 5 – 43 الف: خودهمبستگی باقیمانده ها فصل پاییز(ACF)........................................................................................... 90

نمودار 5 – 43ب: نمودار خودهمبستگی جزئی باقیمانده ها فصل پاییز(PACF)....................................................................... 90

 

فصل اول: کلیات تحقیق

 

کلیات تحقیق

 

1 1 مقدمه :

 

مقدمه:

جغرافیا[1]عبارت است از روابط متقابل انسان، تکنیک و محیط و یا روابط متقابل انسان، تکنیک، مدیریت و محیط ( پاپلی یزدی 1369 ).

اقلیم شناسی[2] عبارت است از مطالعه علمی اقلیم یعنی توصیف و نمایش اقالیم، تجزیه و تحلیل عوامل، تفاوت بین اقالیم و کاربرد اطلاعات اقلیمی در حل مسائل جامعه (هاسچک[3] 1980 ).

به عبارت دیگر هدف اقلیم شناسی عبارت است از کشف و تبیین رفتار طبیعی اتمسفر و بهره­برداری از آن در جهت منافع انسانی. اقلیم به عنوان موضوع اصلی علم اقلیم ­شناسی از زمان­های بسیار دور برای انسان و جامعه علمی شناخته شده بوده است (دارست[4] 1951 ).

اگر چه رفتار اتمسفر به و­سیله قوانین مسلم فیزیکی قابل تبیین و تشریح است مثلا حرکت بخار آب یا هوا در اتمسفر به وسیله قوانین و اصول مشخصی کنترل می­شود، ولی حالات ظاهری اتمسفر علاوه بر این که به وسیله رفتار اتمسفر کنترل می­شود تحت تاثیر پستی و بلندی­های سطح زمین نیز قرار دارد و در نتیجه نمود ظاهر اتمسفر که به صورت تغییرات مداوم دما، رطوبت، ابرناکی، فشار و ...جلوه­گر می­شود توسط اصول و قوانین مسلم و ثابت فیزیکی قابل بیان و توضیح نیست. در مجموع حالت­های اتمسفر واقعیتی است که از طریق مشاهدات مکرر در بعد زمان و مکان قابل درک است. به همین علت تغییرات روزمره­­ی حالت اتمسفر به صورت متغیرهای نیمه تصادفی فرض می­شود و لذا با استفاده از توزیع­های آماری احتمالات قابل تبیین و توجیه است ( لندسبرگ[5] 1987 ).

عمده­ترین عامل هر توزیع آماری میانگین آن است که تا اواخر قرن نوزدهم مهم­ترین آماره تعریف اقلیم محسوب می­شود. امروزه بسیاری از ا­­فراد عامه و حتی اقلیم شناسان آن را به ­کار می­برند اما در اواخر قرن 19 کوپن اعلام کرد که اقلیم یک منطقه فقط از طریق محاسبه میانگین دراز مدت عنا­صر هواشناسی آن تشریح و توصیف نمی­شود (استرینگر[6] 1982 ). بلکه در توصیف اقلیم یک مکان باید به فرین­ها و فراوانی­ها نیز توجه کرد. بنابراین امروزه اقلیم

از طریق بررسی فراوانی حدوث عناصر اقلیمی یک مکان مانند دما، بارش، نم نسبی، روزهای یخبندانو ...تعیین می شود. فرایند تعیین اقلیم یا بر اساس فراوانی هوا­­­های لحظه­ای متفاوت و مقدار زمانی و یا بر اساس مجموعه شرایط دراز مدت عناصر اقلیمی و با استفاده از روش­های آماری چند متغیره صورت می­گیرد. ناهمواری، عرض جغرافیایی و دوریو نزدیکی به توده­های بزرگ آب از عمده­ترین عوامل موثر بر پرا­­کنش مکانی دما به شمار می­آیند. در فصول سرد و گرم اختلاف دمای میانگین سردترین و گرم­ترین نقاط کشور ایران آن چنان زیاد است که بخش­های مختلف کشور همزمان فصول متفاوتی را تجربه می­کنند ( منتظری 1392 ).

در سال­های اخیر دانشمندان به منظور تجزیه و تحلیل الگوهای اقلیمی توجه ویژه­ای به سری­های دمایی معطوف داشته­اند، دما از مهم­ترین عناصر اقلیمی بوده و در تعیین نقش و پراکنش دیگر عناصر اقلیمی نیز موثر است. دما نیز از عوامل اصلی و اساسی در پهنه­بندی و طبقه­بندی اقلیمی بوده و بنابراین اساس نوسانات و تغییرپذیری دما بسیار حائز اهمیت بوده و به دلیل پیش­بینی دماهای آتی نیز دارای اهمیت فوق العاده علمی ­_ کاربردی است. روش­های سری زمانی به منظور مطالعه اقلیم به­ویژه بررسی دما در نوشته­های بی­شماری مورد استفاده و استناد قرار گرفته است (قویدل رحیمی 1391 ).

دما یک متغیر ترمودینامیک و مهم جوی است که تغییر آن منشا بسیاری از تغییرات فیزیکی، شیمیایی و زیست محیطی بوده و اندازه­گیری آن در جو در مقایسه با سایر عناصر جوی از سابقه­ی طولانی­تری برخوردار است (مسعودیان و دارند 1390 ). در سال­­های اخیر تغییرات اقلیمی به­ویژه گرم شدن کره زمین بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اقلیم کره زمین همواره در حال تغییر بوده، اما گرم شدن آن بیشتر مورد توجه اقلیم شناسان قرار گرفته است. از آنجا که دما از عناصر اساسی شکل­گیری اقلیم است تغییرات آن می­تواند ساختار آب­و­هوایی هر محل را دگرگون سازد. به همین دلیل بررسی روند دما در مقیاس­های زمانی و مکانی بخش بزرگی از تحقیقات اقلیم شنا­­­­سی را به خود اختصاص داده است (اسدی و حیدری 1390).علی­رغم وجود شواهدی بر تغییرات دما و هشدار تنی چند از دانشمندان در سال­های 1948 و 1947 راجع­به گرم شدن کره زمین عقیده مبتنی بر ایستایی اقلیم تا دهه 1970 کماکان وجود داشت. نتایج مطالعات گسترده­ای که در سطوح ملی، منطقه­ای و جها­نی انجام شده است بیانگر ا­فزایش دما در بسیاری از نقاط کره زمین وبه طور کل افزایش میانگین دما هوای کره زمین می­باشد. در طی چند دهه گذشته دما­­­های حداقل و حداکثر­­ رفتارهای متفاوتی از خود نشان داده­اند و دمای حداقل در بسیاری از نقاط به طور آشکار نرخ ا­­فزایشی داشته است؛ گر چه دمای حداکثر هم در خیلی از نقاط نرخ افزایشی نشان می­دهد. ولی به علت نرخ کمتر آن در مقایسه با دمای حداقل، موجب کاهش دامنه شبانه روزی[7] دما شده است (رحیم زاده و عسگری 1383 ).

سرعت و ماهیت تغییرات پارامترهای اقلیمی در نیمه دوم قرن 20 متفاوت بوده و شتاب بیشتری به خود گرفتهو روند آن با گذشته قدری متفاوت شده است. مساله تغییر آب­و­هوا همیشه با تردید­­­­های زیاد مواجه بوده و به همین دلیل محققین و دانشمندان مختلفی در زمینه ما­­هیت و علل آن کارهایتحقیقاتی زیادی انجام داده و فرضیه­هایی را اعلام کرده­اند که گاه در تنا­­قض با یکدیگر هستند. تغییر آب­و­هوا یکی از پیچیده­ترین مشکلاتی است که بشر در حال حاضر و آینده با آن مواجه خواهد بود. این پدیده ناشی از تغییراتی است که در فرایند­های اتمسفری رخ داده و باعث گرم شدن هوای کره زمین شده است و اثرات و پیا­مد­های مهمی در چرخه هیدرولوژی گذا­شته، یکی از اثرات مهم این پدیده تغییر در منابع و مصارف آب کشاورزی است ( ابراهیمی 1384). دانشمندان و محققین بسیار زیادی معتقدند که در کره زمین نشانه­هایی از گرم­تر شدن تدریجی هوا وجود دارد. یکی از اساسی­ترین دلایل آن­ها این است که بیشتر انرژی رسیده از خورشید و دریا­فت شده از هوای احاطه شده به روی زمین در جو نگهداری شده و خروج آن از اتمسفر کره زمین به کندی صورت می­گیرد. با وجود آن که علل واقعی تغییر­پذیری اقلیمی به طور کامل شناخته نشده است لیکن فرضیه­هایی به عنوان عوامل موثر در تغییرات اقلیم مطرح شده­اند که نتیجه تمام این فرضیه­ها تغییر پارامترهای درجه حرارت و بارش است ( نصیری محلاتی و همکاران 1385 ). میا­نگین دمای هوا در سطح کره زمین و تغییرات آن نمایه­ای از تغییرات اقلیمی است که تقریبا در تمامی نظریه­های تغییر اقلیم از آن یاد می­شود. برآورد­ها نشان می­دهد که میزان میانگین دما در سال 2030 میلادی 7/0 تا 2 درجه سانتی­گراد گرم­تر از امروز خواهد بود. همچنین بر اساس مدل­های اقلیمی پیش­بینی می­شود که میانگین دمای هوای کره زمین در سال 2100 در حدود 2 تا 5/3 درجه سانتی­گراد افزایش می­یابد ( ابراهیمی و همکاران 1384 ).

1 2 - بیان مسئله:

از آنجا که اقلیم نقش مهمی در همه ابعاد زندگی ایفا می­کند، توجه به تغییرات و نو­سانات آن در 150سال گذشته و به­ویژه در دهه­های اخیر به یکی از دغدغه­های انسان تبدیل شده است. تغییر اقلیم عبارت است از تغییرات رفتار اقلیمی یک منطقه در مقایسه با رفتاری که در طول یک دوره­ی زمانی بلند مدت از اطلاعات ثبت و مشاهده شده، مورد انتظار است ( آذرخشی و همکاران 1392 ).

در این میان با توجه به اینکه در حال حاضر گرمایش جهانی تمامی کشورها، از جمله ایران را متاثر کرده است شناخت تغییر اقلیم منطقه و نقش مستقیم یا حتی غیرمستقیم این تغییرات بر کشور ما بسیار مهم است. امروزه اکثر طرح­ها و پروژه­­های عمرانی سعی بر شناخت نوسانات اقلیمی و کاهش اثرات آن دارند. اجرای طرح­های عمرانی، اقتصادی، اجتماعی و غیره نیاز به شناخت وضعیت اقلیمی جهت برنامه­ریزی صحیح و قابل قبول داشته و از اهمیت مطالعات اقلیمی در کالبد برنامه­ریزی خرد و کلان کشور و در مقیاس کوچک­تر، استان و شهر قابل لمس است. وضعیت اقلیمی و تغییرات دما از مسائل مهم و روزمره انسان به حساب می­آید. پژو­­هشگران بر این باورند که تغییر اقلیم بیشتر در قالب نوسانات مقادیر حدی و فرین رخنمود می­کند، ممکن است که میانگین­ها نیز دچار تغییر و دگرگونی شوند (دارند 1392). بر اساس نتایج تحقیقات، تغییر هر چند کم دما موجب تغییر در وقوع پدیده­های حدی نظیر خشکسالی، بارش­های سنگین و طوفان می­شود (بالینگ[8] و آیداسو[9] 1999 ).

تقریبا می­توان اذعان داشت که تمامی فرضیه­های مربوط به نو­سانات ا­قلیمی مهم­ترین بحث­های خود را در رابطه با مقدار و پراکنش گرما و سرما­ی جو زمین قرار داده­اند (براتیان 1377 ). به همین دلیل است که بررسی روند دما در مقیاس­های مختلف زمانی و مکانی بخش بزرگی از تحقیقات اقلیم شناسی را به خود اختصاص داده است ( مسعودیان 90 – 1389 ). پارا­متر­های مختلف اقلیمی نظیر دما، بارش، رطوبت، روزهای یخبندان و...در یک محل از عواملی هستند که بر اقلیم آن منطقه تاثیرگذار می­باشد. روند متوسط سالانه، ما­هانه و فصلی متغیرهای اقلیمی از جمله دما و یخبندان به عنوان شاخص­هایی برای ارزیابی نوسانات اقلیمی مورد استفاده قرار می­گیرند. برای این منظور استفاده ازسری­های زمانی دقیق و طولانی مدت ضرورتی اجتناب ناپذیر است. مطالعات اقلیمی بر اساس روش­های تحلیل سری­های زمانی از اوایل قرن 20 آغاز شده است. از این قبیل مطالعات می­توان پروژه­های انجام شده توسط جونز و همکاران[10] (1986) کاتسولیس و کامبتزیدیس[11] (1989) و ودوارد و گری[12] (1993) اشاره نمود. دما از جمله مهم­ترین پارا­مترهای جوی و آب­و­هوایی است که همراه با بارش و یخبندان از جمله عناصری هستند که در معرض نوسانات اقلیمی قرار دارند، لذا بررسی تغییرات آن­ها در سال­های اخیر می­تواند در برنامه­ریزی و کاهش اثرات معضلاتی چون خشکسالی، سیلاب­های ناگهانی و...موثر باشد (شیراوند و همکاران1389). بیشتر مطالعات انجام شده در این زمینه حاکی از کاهش دما­­های حدی پایین و ا­فزایش دماهای حدی بالاست، اگر با دیدی آماری به رویداد­­های اقلیمی بنگریم، ملاحظه خواهیم نمود که تغییر میانگین و انحراف معیار عنصر اقلیمی دما سبب تغییرات زیادی در فراوانی و احتمال مقادیر حدی مرتبط با آن عناصر آب­و­هوایی، از پوشش مکانی و دوره­های نسبتا بیشتری برخوردارند (رحیم زاده و عسگری­ 55 - 1388). با توجه به موارد ذکر شده، تغییرات دما در مدیریت و برنامه­ریزی محیط عامل مهمی به شمار می­رود. امروزه بسیاری از معضلات محیطی عصر ما از جمله سیل، طوفان، خشکسالی و تکثیر زیاد از حد حشرات موذی و نیز مصونیت آن­ها در برابر سموم و مسائلی از این دسته...غالبا می­بایستی ریشه در تغییر آب­و­هوا کره زمین خصوصا افزایش دمای جهان داشته باشد. امروزه تغییر آب­و­هوا یک موضوع کلان در سطح اقلیم شناسی می­باشد که اطلاع از وقوع تغییرات و پیش­بینی آن می­تواند برنامه­ریزی را برای آینده آسان کند (جلالی و خنجر1388). امروزه نیاز به مطالعه و تحقیق در زمینه دما بیش از پیش حائز اهمیت و ضروری می­باشد، دما به عنوان یک پارامتر مهم اقلیمی تاثیرگذار در میزان تولید محصولات کشاورزی از اهمیت فوق العاده­ای برخوردار می­باشد. از آنجایی که نوسانات شدید دمایی می­تواند صد­مات و خسارت­های غیر قابل جبرانی را به کشاورزی هر منطقه وارد کند، مطالعه در زمینه میزان تغییر­پذیری در هر منطقه امر مهمی است که باید به­­طور جدی به آن پرداخته شود. با مطالعه این تغییرات دمایی می­توان یک برنامه­ریزی خوب و مفید در زمینه مسائل مربوط به کشاورزی، مسائل مهم آب و هوایی شهری، عمرانی، بهداشتی و...انجام داد. تغییرات دما از زمانی به زمان دیگر و از مکانی به مکان دیگر تغییر می­کند، ولی آنچه که اهمیت دارد نوسانات و تغییرات آن در مدت طولانی، موضوع مهمی می­باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد (نظری پور و دانشمند،1389). از این رو با توجه به مسائلی که بیان شد بر آن شدیم تا روند نوسانات دمای حداقل در شهرستان خرم­آباد را که یکی از مناطق کوهستانی واقع در غرب کشور می­باشد و در سال­های اخیر شا­هد افزایش روز افزون دمای هوا در این منطقه­ی­ کوهستانی بوده­ایم را مورد بررسی قرار دهیم. علاوه بر آن گزارشات هواشناسی حاکی از آن است که میزان بارش جامد در این ایستگاه به طورقابل ملاحظه­ای کاهش یافته است. در پژوهش حاضر روند تغییرات دو پارامتر اقلیمی دمای حداقل ( کمینه )، و تعداد روزهای یخبندان در این ایستگاه مورد ارزیابی قرار می­گیرد تا آشکار گردد که روند تغییرات دمای حداقل در این ایستگاه تا کنون چه تغییراتی را محتمل شده­اند. روند دما سیر نزولی دارد یا صعودی و اینکه روند تعداد روزهای یخبندان در این منطقه چه تغییراتی داشته است.

1 3 - اهمیت و ضرورت تحقیق

نتایج بسیاری از تحقیقات بیانگر این است که اقلیم قرن 21 بسیار متفاوت­تر از اقلیم قرن 20 خواهد بود و این مسئله نقش فعالیت­های انسانی در تغییر اقلیم را متذکر می­شود. از جمله مسائلی که امروزه در بین اقلیم شناسان مورد اختلاف است، وجود نو­سانات روند پارامترهای آب­و­هوایی است ( امیدوار و سالاری 1392). از اثرات تغییر اقلیم، افزایش فرکانس رویداد­های حدی است، رویداد­های حدی در شرایط دمایی و بارش­های حدی رخ می­دهد. بنابراین تجزیه و تحلیل دما و بارش­های حدی ضروری به نظر می­رسد. از آنجایی که تغییرات کوچک در شرایط متوسط می تواند منجر به تغییرات بزرگ در فروانی رویدادهای حدی شود. تغییرات در تغییر­پذیری و فراوانی رویداد­های حدی می­تواند اثرات و آسیب­های شدیدتری را نسبت به تغییرات در متوسط­­­های ویژگی­های اقلیمی داشته باشد. وقوع خشکسالی­های شدید در بسیاری از ا­ستان­های کشور در سال­های اخیر بیانگر ضرورت بررسی رویداد­های حدی دمایی و بارش در ایران می­باشد. به طوری­که سال­های اخیر وقوع خشکسالی در مقایسه با گذشته خسارت بیشتری را به تاسیسات زیر­بنایی روستایی وارد آورده است ( محمدی و تقوی، 1384). دما عنصری است که تحت تأثیر الگوها و پدیده­های جوی به سرعت د­چار تحول می­شود و به پویایی جو به شدت حساسیت نشان می­دهد. بنابراین تغییرات دما در مدیریت و برنامه­ریزی محیط مؤلفه بسیار مهمی به­شمار می­رود ( احمدی و قویدل ،1390).یخبندان یکی از پدیده های مهم اقلیمی است که عبارت است از، تغییر دما به صفر یا کمتر از آن ( میرموسوی و بابایی 1390). با توجه به موارد ذکر شده و طی گزارشاتی که تحقیقات پژوهشگرانی هم چون ( شیرا­وند و همکاران در سال 1389) برای استان لرستان طی دهه­های آتی انجام دادند به این نتایج رسیدند که روند کاهش میزان بارندگی و افزایش دما در ایستگاه­های استان کاملا مشهود می­باشد. همچنین رئیس ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه استان اعلام کرد که تغییر اقلیم و و­­جود پدیده گرد و غبار، افزایش درجه حرارت، تغییر بارش­ها از برف به باران و عدم تعادل در پراکنش بارندگی­ها موجب تشدید خشکسالی و نابودی جنگل­های بلوط در استان شده است. طی پنج سال گذشته بخش­های بسیاری از لرستان تحت تاثیر اثرات مخرب خشکسالی قرار گرفت. طبق آخرین آمار تقسیم­بندی ستاد خشکسالی کشور در سال زراعی ( 92 – 91 ) سراسر لرستان متاثر از پدیده خشکسالی بوده است. سال گذشته به دلیل عدم بارندگی در اسفند و فروردین ماه کشاورزی دیم به صورت 100 درصد از بین رفت ( مرکز ملی مطالعات، پایش و هشدار خشکسالی سازمان هواشناسی کشور 1392 ). با توجه به موارد گفته شده ضرورت مطالعه روند دما در ایستگاه خرم­آباد که مرکز استان می­باشد آشکار می­گردد. بر همین اساس بررسی و پیش­بینی عناصر اقلیمی در جهت مدیریت شرایط بحران اهمیت بسیار داشته و پیش­بینی و برآورد شرایط جوی برای هر منطقه و کشوری به عنوان یکی از مهم­ترین پارامترهای اقلیمی در استفاده بهینه از منابع طبیعی محسوب می­گردد و لازم است مطالعاتی در این زمینه صورت گیرد تا هم در مدیریت بحران منابع درست عمل کرده و هم پیش­بینی درستی از وضعیت موجود جوی به­دست آید.

1 4 اهداف تحقیق:

- استفاده از روش مناسب برای ارزیابی داده­های مورد استفاده قبل از تعیین روند

- بررسی روند تغییرات دمای حداقل و روزهای یخبندان در 30 سال اخیر

1 5 - سئوالات تحقیق:

1- آیا دما­­های حداقل طی دوره آماری در منطقه مورد مطالعه کاهش یافته است؟
2- آیا شدت یخبندان در طول دوره آماری روند کاهشی داشته است؟

1 6 - فرضیات تحقیق:

1- دما­­های حداقل در منطقه مورد مطالعه روندی رو به کاهش داشته­اند .

2– شدت یخبندان در طول دوره آماری روند کاهشی داشته است.

 

این پایان­نامه در 6 فصل تنظیم گردیده، که عبارتند از:

فصل دوم (بررسی پیشینه تحقیقاتی و مبانی نظری پژوهش): در این فصل درباره­ی نظریه های چهارچوب اصلی پژوهش بحث می­شود.ضمن تعریف کلمات کلیدی به کار برده در پایان نامه

فصل سوم ( معرفی منطقه مطالعاتی): در این فصل به معرفی منطقه یا ایستگاهی که پژوهش در آن صورت گرفته است پرداخته می­شود.

فصل پنجم: ( تحلیل فرضیات و نتیجه گیری)، در این فصل نتایج حاصل از مدل­ها بیان شده است. و سپس برای سهولت در روند پژوهش نتایج در غالب نمودارهای اقلیمی و اشکال مختلف آورده شده است.

فصل ششم: ( نتایج و بحث، جمع بندی و پیشنهادات)، نتایج به دست آمده از فصل پنجم و تحلیل فرضیات مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل چهارم ( مواد و روش ها ):چگونگی استخراج داده های مورد مطالعه، و ارائه بهترین مدل برای تجزیه و تحلیل داده­ها

 

 

 

شکل 1– 1 فلوچار

 

ت تدوین پایان نامه

 

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

 

فصل دوم

مبانی نظری و پیشینه تحقیق

 

2 1 مبانی نظری تحقیق

2 1 1 فراداده:

اگر داده­های هواشناسی برای استفاده­ی آینده جمع آوری می­شوند، سوال این خواهد بود که این داده­ها کجا و توسط

چه کسی جمع­آوری شده است. مستندات ایستگاه­ها اطلاعاتی را در مورد داده­ها دارند که آن را فراداده[13] (داده ها در مورد داده­ها ) ایستگاه می­نا­مند. فراداده باید مشخص نماید که داده­ها چگونه، کجا، چه وقت و توسط چه کسی جمع آوری شده است. یک فراداده کامل باید همه تغییرات ایستگاه از بدو تاسیس تا به حال را داشته با­شد. اطلاعات تکمیلی در خصوص مشاهدات نظیر نوع تجهیزات در تفسیر مقادیر مشاهدات مفید است. در بعضی مواقع زمانی که تجهیزات تغییر می­نماید جهش در داده­ها مشاهده می­گردد (آگیولر و همکاران[14] 2003 ). چنین جهش­هایی در داده ها نمونه­ای از ناهمگنی[15] است و باید برای از بین بردن اثرات نا­همگنی، داده­ها تعدیل[16] گردند. اگر یک سری زمانی اقلیمی همگنباشد تمامی تغییرات و تغییرپذیری آن در نتیجه رفتار جو است. فراداده خوب محققان را از نتیجه تحلیل داده­ها مطمئن می­سازد. برای مثال آگاهی از زمان و تغییر ادوات به حذف اثرات عوامل غیر آب­و­هوایی کمک می­نماید. داده­های طولانی مدت همگن[17] و با کیفیت در ارزیابی­های اقلیمی مورد نیاز می­باشد. فراداده ایستگاه نقش اساسی در تهیه این داده­ها دارد و باعث می­گردد از نتایج حاصل از تحلیل­ها مطمئن­تر شد. و بنابراین تغییرات باقی مانده در سری­های زمانی را به تغییرات[18] و تغییرپذیری[19] اقلیمی نسبت داد ( نساجی زواره 1393 ).

2 1 2 همگنی داده­ها:

داده­های اقلیمی اطلاعات زیادی را در مورد محیط جو دارند. این داده­ها مبنا برای ا­کثر فعالیت­های انسان قرار می گیرند. برای موضوعات فوق و تحلیل­های اقلیمی طولانی مدت و بخصوص بررسی­های مربوط به تغییر اقلیم و تغییرپذیری اقلیم، داده­های اقلیمی باید همگن باشند (پیترسون و همکاران 1998 ).

سری زمانی اقلیمی در صورتی همگن است که تغییرات آن تنها به دلیل تغییرات آب­و­هوایی ایجاد شده باشد (کنرد و پلک[20] 1950 ). اغلب سری­های زمانی اقلیمی طولانی مدت به وسیله عوامل غیر اقلیمی تحت تاثیر قرار می­گیرند. بنابراین چنین داده­هایی نمی­توانند تغییرات اقلیمی واقعی در طول زمان را نشان دهند. عوامل مختلفی در ناهمگنی داده­های اقلیمی تاثیرگذار هستند. این عوامل عبارتند از: تغییر در تجهیزات هواشناسی، عملیات دیده­با­نی، محل ایستگاه، فرمول­های محاسبه میانگین و محیط اطراف ایستگاه می­باشد (کارل[21]و ویلیامز[22] 1987 ، گاتمن[23] 1998 ، آگیولر و همکاران[24] 2003 ، پیترسون و همکاران 1998 ، و رحیم زاده 1390 ). تعدادی از تغییرات فوق باعث جهش در سری داده­ها و گرو­هی دیگر باعث انحراف تدریجی در سری داده­ها می­شوند. در هر صورت ناهمگنی به هر دلیل که در سری داده­های اقلیمی صورت پذیرفته باشد می­تواند به نتایج نادرست در مطالعات اقلیمی منجر گردد. بنابراین تشخیص و تعدیل ناهمگنی داده­ها و تبدیل آن­ها به داده­های همگن از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. روش­های مختلفی برای تشخیص ناهمگنی داده­ها وجود دارد که شامل روش­های مستقیم و غیر­مستقیم می­باشد. در روش­های مستقیم از فراداده ایستگاه و مقایسه اطلاعات به­دست آمده از ادوات هواشناسی در کنار همدیگر استفاده می­شود. روش­های غیرمستقیم شامل روش­های آماری برای تشخیص ناهمگنی داده­ها می­باشد. با توجه به این که اغلب ایستگاه­های هواشناسی و اقلیم­شناسی فاقد فراداده می­باشند، استفاده از روش­های غیرمستقیم در تحقیقات مربوط به همگنی مرسوم می­باشد (پیترسون و همکاران 1998،آگیولر و همکاران 2003 ).

برای آشکارسازی ناهمگنی در سری­های زمانی اقلیمی می­توان از روش­های مطلق[25] و نسبی استفاده نمود. در روش همگنی مطلق، آزمون آماری فقط برای سری­های زمانی هر ایستگاه به­کار می­رود. در صورتی که در روش همگنی نسبی، آزمون با توجه به ایستگاه­های مجاور مورد استفاده قرار می­گیرد. استفاده از روش­های مطلق ممکن است محققان را در تفسیر دچار گمراهی نماید و بعضی از نوسانات جوی را به صورت ناهمگنی نمایش دهد. از طرف دیگر در صورت عدم وجود همبستگی بین ایستگاه کاندید و ایستگاه های مرجعپژوهشگر مجبور به استفاده از روش­های مطلق خواهد بود. اصولا در صورت همبستگی مناسب بین ایستگاه­های همسایه، روش­های همگنی نسبی توصیه

گردیده است (پیترسون و همکاران 1998 ). در بین روش­های مختلف بررسی همگنی، روش همگنی نرمال استاندارد[26]به عنوان یک روش متداول مورد استفاده اکثر محققان می­باشد (سیراکوا[27] و استفانوا[28] 2009،پاندزیک[29] و لیکسو[30] 2010 ). نتیجه تشخیص و تعدیل ناهمگنی ایجاد سری­های زمانی همگن بوده که تحلیل دقیق­تری از روند را نشان می­دهد. همچنین نتایج تحقیقات مختلف بیانگر این موضوع است که تعدادی از ناهمگنی­ها باعث افزایش خطا و تعداد دیگری از ناهمگنی­ها باعث اشتباه فاحش در تحلیل روند می­گردند (پیترسون و همکاران 1998 ).

2 2 - دما:

مقداری از انرژی تابشی خورشید توسط عوارض سطح زمین جذب شده، تبدیل به انرژی حرارتی می­شود. این انرژی، به شکل دما یا درجه حرارت جلوه می­کند.

2 2 1- دمای حداقل:

به کمترین درجه حرارت برای یک مدت 24 ساعته، حداقل دمای روزا­­نه می­گویند.

2 2 2 دمای فرین: رویداد­های فرین جوی، حوادث جوی نادر و دور از شرایط به هنجار گفته می­شود که در دنباله توزیع فراوانی و دور از نقطه تمرکز توزیع ( میانگین و میانه ) قرار گرفته باشد ( عساکره 1393 ).

2 3 - یخبندان

از نظر هواشناسی اصطلاح یخبندان موقعی به کار می­رود که دمای حداقل شبانه روزی برابر صفر یا کمتر از آن باشد، و از نظر فنی تشکیل کریستال­های یخ روی سطوحی که درجه حرارت آن­ها زیر صفر درجه سانتی­گراد قرار داشته باشد و دمای لایه­ی هوای بالای سطوح مزبور به نقطه شبنمرسیده باشد یخبندان نامیده می­شود.

2 3 1 - انواع یخبندان:

الف: یخبندان­هایی که در اثر ورود توده هوا یا درجه حرارت زیر صفر به منطقه­ای که قبلا هوای گرم در آن وجود

داشته است بروز می­کنند، که به آن یخبندان فرا رفتی می­گویند.

ب: یخبندان­هایی که در اثر هدر رفت انرژی گرمایی به شکل تابش با طول موج بلند از سطح زمین به وجود می­آیند به آن­ها یخبندان­های تابشی گفته می­شود (وبلاگ تخصصی هواشناسی کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد 1393 ).

2 -4 - سری زمانی

در هر علم، به آمار جمع آوری شده مربوط به متغیری که قرار است پیش‌بینی شود و در دوره‌­های زمانی گذشته موجود است، اصطلاحا سری زمانی[31] می‌گویند. منظو­ر از یک سری زمانی مجموعه‌ای از داده‌­­های آماری است که در فواصل زمانی مساوی و منظمی جمع‌آوری شده باشند. روش­های آماری که این گونه داده‌­های آماری را مورد استفاده قرار می‌هد روش­های تحلیل سری­های زمانی نامیده می‌شود. یک سری زمانی مجموعه مشاهداتی است که بر اساس زمان مرتب شده باشند ( نیرومند 1371 ).

2 4 1 - انواع سری زما­نی:

سری پیوسته[32]، سری­هایی که در آن مشاهدات به طور پیوسته در زمان ایجاد می­شود.

سری گسسته[33]، سری که در آن مشاهدات در زمان‌­های معین و معمولا در فاصله‌ های مساوی رخ می‌دهند.

2 5 فرایند­های تصادفی:

برخی رویدادهای اقلیمی در مشا­هده­های پیاپی و تحت شرایط مشخص و در طول زمان نتایج یکسانی را بروز نمی دهند. و ممکن است که هر بار چهره­ای متفاوت از بقیه نمود­ها ارائه نمایند. این قبیل پدیده­ها یا پدیده­های مشابه به فرایندهای تصادفی موسومند ( عساکره 106 – 1386 ). طبق تعریف فرایندهای تصادفی به پدیده­هایی گفته می شود که نمی­توان نتیجه آن­ها را پیش از ر­خ دادن به طور قطع معلوم کرد. یک فرایند تصادفی مجموعه­ای از متغیرهای تصادفی است که طی زمان، مقادیر مختلفی را نشان می­دهد، برای مثال دما و بارش، فشار، رطوبت نسبی ....فرایندهای تصادفی هستند. رویدادهای اقلیمی به عنوان پدیده­های تصادفی به­طور دقیق قابل پیش­بینی نیستند، ولی از مشاهده­ی پیاپی آن­ها آگا­هی­های مفیدی به دست می­آید که از طریق قوانین احتمالی قابل تعریف هستند

(عساکره 1392 ). هر سری زمانی از چهار بخش اصلی تشکیل شده است:

1 _ روند: تغییراتی دراز مدت در میانگین سری زمانی است؛ و به عبارت دیگر سیر طبیعی زمانی را در دراز مدت روند گویند که معمولا حالت صعودی یا نزولی دارد.

2 _ تغییرات فصلی[34]: تغییراتی هستند که در دوره­های تناوبی کوتاه و در طی یک سال پیش می­آید، این تغییرات مربوط به عواملی هستند که به طور منظم و چرخه­ای روی یک دوره کمتر از یک سال عمل می­کنند.

3 _ تغییرات دور ه­ای[35]: حرکات نو­سانی در یک سری زمانی با دوام بیشتر از یک سال را تغییرات دوره­ای گویند.

4_ تغییرات نامنظم[36]: تغییرات نا­منظم یا تصادفی، نتیجه نیرو­های عوامل پیش­بینی نشده­اند که نا­منظم عمل می کنند، این گونه تغییرات طرح معینی را نشان نمی­دهند، و زمان وقوع آن­ها نامنظم و تقریبا غیر قابل پیش بینی است ( آذر و مومنی 1377 ).

2 6 - بررسی منابع

2 6 1- منابع داخلی:

ساری صراف و جامعی ( 1381 )، در این تحقیق با استفاده از آمار 19 ساله­ی درجه حرارت ایستگاه­های سنندج و

میاندوآب به برآورد و پیش بینی درجه حرارت در سال­های آتی توجه شده است. ابتدا روند و تغییرات فصلی دمای ایستگاه­های مورد مطالعه تعیین شده است. سپس با استفاده از روش­های سری زمانی برآورد داده­های مورد نظر انجام شده و روند دمای هر دو ایستگاه افزایش جزئی را نشان می­دهد بیشترین ضریب تغییرات فصلی به فصل تابستان مربوط است. آزمون تحلیل واریانس هیچ­گونه تغییر مهمی را در طول دوره آماری مورد مطالعه نشان نداده است.

طباطبایی و حسینی (1382)، بر اساس پارامترهای بارش ماهانه و متوسط دمای ماهانه به بررسی نوسانات اقلیمی در

شهر سمنان پرداختند، آن­ها با استفاده از روش میانگین متحرک و آزمون من _کندال به این نتیجه رسیدند که

بارش در فصل زمستان تا حدودی افزایش می یابد 5/0 درصد در تابستان تبخیر بیشتر شده و اقلیم خشک و گرم را ایجاد می­کند.

شهابفر و همکاران( 1382)، تغییرات زمانی روزهای یخبندان را در مشهد مورد بررسی قرار دادند. آنها پس از همگن سازی داده با هدف آشکار شدن روند در این داده­ها، از روش من _ کندال و برای تحلیل سری­های زمانی از مدل (ARIMA ) استفاده شد، با داده­های ماهانه روند دمای میانگین حداقل مطلق و تعداد روزهای یخبندان مورد بررسی به نتیجه رسیدند که افزایش کلی در دما و کاهش در تعداد روزهای یخبندان مشاهده شده است.

براتی و موسوی ( 1384)، جابه­جایی مکانی امواج گرم زمستان ایران را به سوی ا­لبرز و آذربایجان گزارش کردند، در این پژوهش بالاترین دماهای ماهانه برای 21 ایستگاه هواسنجی در گستره­ی ایران طی دوره آماری 31 ساله مورد بررسی قرار گرفت. با شناسایی این امواج و محاسبه ی نمره z داده­های ایستگاه­ها طی روزهای اوج آن­ها، هسته­های مکانی گرما شناخته شد، تا از این طریق الگوی جابه­جایی این عناصر طی دوره مورد مطالعه طراحی شود. بدین ترتیب مشخص گردید که شدت روند افزایشی دما در ایستگاه­های مناطق کوهستانی و برف­گیر شمال غرب، شمال و تا حدودی غرب از مناطق جنوب ایران بیشتر است.

ابراهیمی و همکاران (1384 )، تغییرات دما در دشت مشهد را با روش من _ کندال و لتن مایر در طول یک دوره آماری50 ساله مورد بررسی قرار دادند. روند تغییرات دما در سطح اطمینان 5 و1 درصد بررسی گردید، در روش من _کندال و لتن مایر این سطح برای تمام ماه­ها تحلیل شد. نتایج این پژوهش نشان داد که در بیشتر ماه­ها روند دما در هر سه پارامتر دما، یعنی حداقل، حداکثر و میانگین صعودی بوده است.

شیرغلامی و قهرمان (1384)، به بررسی روند تغییرات دمای متوسط سالانه­ی ایران پرداختند. در این پژوهش با دو دوره آمار برداری حداقل 30 ساله، به روش کمترین مربعات خطا و روش من _ کندال به این نتایج دست یافتند که بین134 ایستگاه مورد مطالعه در سطح کشور در یک دوره­ی آماری مشترک ( 1998 – 1986 ) و در سطح معنی داری 5/0درصد در حدود 44% ایستگاه دارای روند مثبت، 15% دارای روند منفی و 41% بدون روند بوده­اند.

محمدی و تقوی (1384 )، در روند شاخص­های حدی دما و بارش در تهران، شاخص­های حدی را بر اساس سری های زمانی روزانه دما و بارش ایستگاه تهران در دوره آماری 2003- 1951 مطالعه کرده­اند. علاوه بر این توزیع دنباله های حدهای گرم و سرد و کاربرد شاخص­ها در موارد مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته­اند. نتایج نشان می دهد که شاخص­های FDو IDیا شاخص­های حدهای سرد روند کاهشی محسوسی دارند. از طرف دیگر روند دمای حداقل و دمای متوسط روزانه کاملا افزایشی است و شیب مثبت دارد. این در حالی است که روند افزایشی دمای حداکثر شیب کمتری دارد. روند افزایشی حدهای گرم مانند T40شاخص CDD و GD و روند کاهشی HDD و DTRنیز در همه مدل­های به کار گرفته شده در این مقاله بارز می­باشد. شاخص­های حدی بارش نیز روند کاهشی با شیب بسیار کم را نشان می­دهند، توزیع دنباله­های سری­های زمانی دمای حداقل و دمای متوسط هماهنگی زیادی با هم دارند و هر دو گرمایش متقارنی را نشان داده­اند.

آذرانفر و همکاران (1385)، اثرات تغییر اقلیم را بر بارش و دما در حوضه­ی آبریز زاینده رود با استفاده از خروجی مدل گردش عمومی جو (CGCM2) بررسی کرده­اند. در این تحقیق تغییرات بارش و دما در این حوضه با استفاده از ریزمقیاس نمایی آماری مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه افزایش دما بین 2 تا 5 درجه سلسیوس در دوره آینده (2025،2021،2100،2071) و افزایش بارش در ماه­های دسامبر و ژانویه انتظار می­رفته است.

حجازی زاده و ناصرزاده (1385 )، در تجزیه و تحلیل یخبندان برای شناخت شرایط وقوع آغاز و خاتمه یخبندان و بررسی وقوع فراوانی یخبندان­ها داده­های حداقل روزانه دما در 14 ایستگاه هواشناسی سینوپتیک خرم آباد، بروجرد، ناصرالدین و الیگودرز از سال 1999- 1989 استخراج کرده­اند. تاریخ وقوع یخبندان­های زودرس پاییزه و دیررس بهاره در آستانه مورد نظر استخراج و دوره بدون یخبندان و یخبندان آن­ها محاسبه گردیده است، در این تحقیق برای تعیین اولین و آخرین روز یخبندان با استفاده از روش ژولیوسی تبدیل و از روش آماری ران تست و کلموگروف _اسمیرنوف مشخص شد، که توزیع نرمال نسبت به بقیه توزیع­ها با سری­های موجود تناسب بیشتری دارد. نتایج به دست آمده نشان داد ایستگاه­هایی که دمای آن­ها طی دوره آماری مورد مطالعه به آستانه مورد نظر می­رسد، به ترتیب ایستگاه­های ناصرالدین و الیگودرز است. زودترین ایستگاهی نیز که یخبندان آن به پایان رسیده مربوط به ایستگاه خرم­آباد و دیرترین ایستگاهی که یخبندان آن خاتمه یافته، الیگودرز می­باشد. همچنین مقایسه بین ایستگاه ها نشان داد که بین آغاز و خاتمه یخبندان روابط معنی­داری وجود دارد. هر چه یخبندان زودتر شروع شود دیرتر هم خاتمه می­یابد و هرچه دیرتر شروع شود زودتر خاتمه می­یابد. مشخص گردید که مهم­ترین عامل در تعیین تعداد روزهای یخبندان ارتفاع می­باشد نه عرض جغرافیایی. طبق آزمون آماری همبستگی پیرسون بین ارتفاع و فراوانی یخبندان رابطه معنی­داری در سطح 05/0وجود داشته است.

کتیرایی و همکاران ( 1386)، در تحقیق خود سهم تغییرات فراوانی و شدت بارش روزانه در روند بارش ایران را طی دوره آماری 2001- 1960،برای هر ایستگاه سری­های بارش روزانه، سالانه و فصلی، محاسبه و با استفاده از روش دنباله­ای، همگن بودن داده­ها آزمون شد. برای بررسی وجود روند آزمون من _ کندال و برای برآورد اندازه روند از روش خطی حداقل مربعات استفاده شد. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که اغلب ایستگاه­های واقع در منطقه­ی غرب و شمال­غرب دارای روند بارش سالانه­ی کاهشی و بیشتر ایستگاه­های واقع در نواحی جنوبی و مرکزی ایران دارای روند افزایشی بوده­اند. روند بارش فصل زمستان شبیه به روند بارش سالانه و روند بارش فصل بهار در اغلب ایستگاه­ها کاهشی و در فصل پاییز افزایشی بوده است.

زاهدی و همکاران ( 1387)، با تحلیل تغییرات مکانی _ زمانی بارش در شمال غرب ایران در 19 ایستگاه سینوپتیکی ابتدا تغییرات فضایی بارش بر اساس شاخص­های مرکزی و پراکندگی آماری آن­ها را مورد مطالعه قرار دادند و با استفاده از روش میانیابی (TPSS) که کمترین خطا (MAE) را داشته، اقدام به ترسیم منحنی­های هم بارش و برآورد ضریب تغییرات کردند. نتایج نشان داد که بارش شمال غرب با عرض جغرافیایی رابطه مستقیم و معناداری داشته و تغییرات زمانی بارش دارای روند کاهشی بوده، و در کل شمال غرب ایران ناحیه بدون روند عمومی بارش سالانه محسوب شده است.

جهادی طرقی (1387) روند تغییرات دما و بارندگی مشهد را با استفاده از سری­های زمانی در طول دوره آمار ( 1951 تا 1994 ) بررسی نمود، در این تحقیق با استفاده از روش­های اختلاف از میانگین، معادله رگرسیونی و ضریب استاندارد مشخص شد که دو عنصر دما و بارش از روند افزایشی برخوردار بوده­اند.

 

[1] - Geography

[2] - Climatology

[3] - Haschke

[4] - Durst

[5] - Landsbrg

[6] - Stringer

[7]- Diurnal Ttemperature Range

[8] - Balling

[9] - Idso

 

 

[10] - Jones et al

[11] - Katsoulis and Kambetzidis

[12] - Woodward and Gray

[13] - Metadata

[14]- Aguilar et al

[15] - Inhomogeneity

[16] - Adjust

[17]- Homogeneous

[18] - Change

[19] - Variability

8 - Peterson et al

[20]- Conrad and Pollak

[21] - Karl

[22] - Williams

[23] - Guttman

[24] -Aguilar et al

[25] - Absolute method

 

[26] - Standard Normal Homogeneity Test

[27] - Syrakova

[28] - Stefanova

[29] - Pandzic

[30] - Likso

[31] - Time Series

[32] - Continuous series

[33] - Discrete series

[34] - Seasonal changes

[35] - Periodic changes

[36] - Irregular changes


خرید و دانلود آشکار سازی نوسانات اقلیمی با تاکید بر پارامترهای دمای حداقل و روزهای یخبندان93

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.