ارتباط بین هوش هیجانی و کیفیت زندگی دانشجویان مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

 

فهرستمطالب

چکیده. 10

مقدمه. 12

بیانمسئله. 13

اهمیتوضرورت. 17

اهدافتحقیق:. 18

فرضیههایتحقیق:. 19

محدودیتهایتحقیق. 20

تعریفمفهومیمتغیرها:. 21

مقدمه. 23

کیفیت زندگی. 23

تعاریف کیفیت زندگی. 23

کیفیت زندگی به عنوان مفهومی نسبی. 27

هویت و کیفیت زندگی. 28

کیفیتزندگیکاری. 28

تاریخچه کیفیت زندگی کاری. 28

تعاریف کیفیت زندگی. 31

فضای مفهومی کیفیت زندگی. 34

ماهیت هوش. 38

انواع هوش. 39

هیجانواجزاءآن. 40

مدل های هوش هیجانی. 42

مدل های هوش هیجانی. 46

مدل بار-آن. 49

مدل دانیل گلمن. 50

هوشهیجانی. 51

درآمدیبرهوشهیجانی. 51

تاریخچه کیفیت زندگی. 54

عوامل موثر بر کیفیت زندگی. 56

ویژگی های کیفیت زندگی. 57

کیفیت زندگی به عنوان مفهومی نسبی. 59

تحقیقاتداخلی. 60

تحقیقاتخارجی. 78

خلاصهنتایجتحقیقات. 85

فصلسوم. 86

روششناسی. 86

مقدمه. 87

روشوطرحکلیتحقیق:. 87

جامعهآماریوروشنمونهگیری. 87

تعاریفعملیاتیمتغیرها. 88

ابزارهایاندازهگیری:. 88

روشتجزیهوتحلیل. 91

فصل چهارم. 92

یافته هایتحقیق. 92

توصیف ویژگیهایفردیآزمودنیها. 93

- تحلیل استنباطی داده ها. 98

فصلپنجم. 103

بحثونتیجهگیری. 103

مقدمه. 104

خلاصهتحقیق. 104

یافتههایتوصیفی. 104

یافتههایاستنباطی داده ها. 105

بحثونتیجهگیری. 105

پیشنهاداتبرخاستهازتحقیق. 108

پیشنهادبرایتحقیقاتآتی. 109

منابعوماخذ. 110

 

فهرستجداول

جدول 2-1 حوزههایبکارگیریمفهومکیفیتزندگیبراساسمطالعهفرانس 37

جدول4-1- توزیع فراوانیجنسیت دانشجویان. 93

جدول4-2) توزیع فراوانیوضعیت تاهل دانشجویان. 94

جدول4-3) توزیع فراوانیگروه سنیدانشجویان. 94

جدول4-4- توزیع فراوانی مقطع تحصیلی. 95

جدول4-5- توزیع فراوانی نوع ورزش دانشجویان. 95

جدول4-6) جدول آماره هایمولفههایویژگیشخصیتی دانشجویان 96

جدول 4-7- نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف برایتوزیع طبیعیداده ها 97

جدول 4-8- جدول آزمون پیرسون رابطه بین بعد سلامت جسمانی(فیزیکی) کیفیت زندگیدر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامیتهران شمال 98

جدول 4-9- جدول آزمون پیرسون رابطه بعد روان شناختیبا کیفیت زندگیدر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامیتهران شمال. 98

جدول 4-10- جدول آزمون پیرسون رابطه بعد روابط اجتماعیبا کیفیت زندگیدر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامیتهران شمال. 99

جدول 4-11- جدول آزمون پیرسون رابطه بعد محیط و وضعیت زندگیبا کیفیت زندگیدر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامیتهران شمال 100

جدول4-12- آمار خلاصه مدل رگرسیون. 100

جدول (4-13)- تحلیل واریانس مدل رگرسیونیb101

جدول(4-14) ضرایبرگرسیونمربوطبهمدلرگرسیونی. 102

 

فهرستاشکال

شکل2-1. تعریفعینیوذهنیکیفیتزندگیکاری (بهاقتباسازجزنی، 1375).. 29

جدول 2-2 حوزههایبکارگیریمفهومکیفیتزندگیبراساسمطالعهفرانس 37

 چکیده

هدف کلی پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین هوش هیجانی کیفیت زندگیدانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال بود. بدین منظور،براساس جدول مورگان نمونه آماری شامل 192 دانشجو به روش تصادفی ساده انتخاب شد.

جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال تحصیلی 93-92 تشکیل داد.

در پژوهش حاضر از پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ[1] و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت- فرم کوتاه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده ابتدا در سطح توصیفی با استفاده از شاخص های آماری به توصیف و تلخیص ویژگی های جمعیت شناختی افراد نمونه در تحقیق پرداخته شد، سپس در سطح استنباطی برای پیدا کردن رابطه بین متغیرهای تحقیق از آزمون ضریب همبستگی پیرسون ضریب رگرسیون استفاده شده است.

در این تحقیق با توجه به فرضیه­ها و اهداف تعیین شده از طریق روش همبستگی و رگرسیون داده­ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نتایج نشان داد

بینابعاد سلامت جسمانی(فیزیکی)، روان شناختی، بعد روابط اجتماعی، بعد محیط و وضعیت زندگی با کیفیت زندگی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال (r=0.758 ، 001/0p=) رابطه معنی داری وجود دارد.

واژه­های کلیدی: هوش هیجانی، کیفیت زندگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ورزشکار

 

 فصل اول

 مقدمه

 مقدمه

دیدگاه افراد به زندگی تغییرات زیادی پیدا کرده است و برای ارتقای جنبه­های مختلف کیفیت زندگی[2] تلاش فراوانی می­کنند (نائینیان و همکاران، 1384). باتوجه به متنوع و متغیر بودن مفهوم کیفیت زندگی از دیدگاه فرد و گروه­های مختلف اجتماعی، در مورد تعریف و الگوی آن توافق کلی وجود ندارد. برای مثال براساس تعریف گروه کیفیت زندگی سازمانی بهداشت جهانی[3]، کیفیت زندگی ابعاد سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی، و حتی ارتباط با محیط زیست را دربرمی­گیرد (نیوا و تیلور[4]، 1999). کیفیت زندگی، رابطة نزدیک و تنگاتنگی با مفهوم زندگی خوب دارد چون برخی از نشانگرهای اصلی زندگی خوب نیز (تندرستی و بهداشت روانی) مشابه کیفیت زندگی است و زندگی خوب بدون سلامت جسمانی و روانی معنایی ندارد (رمضانی نژاد، 1386). به همین دلیل چندین نشانگر کیفیت زندگی به ویژگی های شغلی، روابط شغلی، رضایت شغلی و رفتار تفریحی و گذران اوقات فراغت اختصاص یافته است (سازمان جهانی بهداشت، 1995). امروزه کیفیت زندگی مورد توجه سازمآن های رفاهی و اجتماعی، محققان علوم اجتماعی، بهداشت، روان شناسی، پزشکی و تربیت بدنی قرار گرفته است (نیوا و تیلور، 1999).

به اعتقاد بار-آن هوش هیجانی مجموعه‌ای از توانایی ها و قابلیت ها و مهارت‌هایی است که فرد را برای سازگاری موثر با محیط و کسب موفقیت در زندگی تجهیز می‌کند و صفت هیجانی دراین نوع هوش رکن اساسی ­است که آن را از هوش شناختی متمایز می‌کند (ترابی،1382). بنابراین هوش هیجانی فاکتوری مهم است که مربیان و ورزشکاران باید همزمان با کسب مهارت‌ها و توانایی های لازم برای موفقیت در زمینه ورزشی مورد نظر، این مهارت را نیز آموزش و پرورش دهند.

امروزه با توجه به افزایش شاخص طول عمر و امید به زندگی، مسئلة مهم­تری با عنوان چگونگی گذراندن عمر و به عبارتی کیفیت زندگی[5] مطرح شده، که پرداختن به این موضوع ذهن صاحب نظران و محققان در امور ورزش و تربیت بدنی را به خود جلب کرده است (احمدی و همکاران، 1383). کیفیت زندگی مفهومی فراگیر است که سلامت جسمانی، رشدشخصی، حالات روانشناختی، میزان استقلال، روابط اجتماعی و ارتباط با محیط را در بر می­گیرد و بر ادراک فرداز این ابعاد نیز مبتنی است. در واقع، کیفیت زندگی در برگیرندة ابعاد عینی و ذهنی است که در تعامل با یکدیگرقرار دارند (عیدی، 1386).

[1] Intelligence Shrink Emotional Questionnaire

[2]Quality of life

[3]World Health Organization Quality of Life

[4]Newa C, and Taylor

[5]Quality of life


خرید و دانلود ارتباط بین هوش هیجانی و کیفیت زندگی دانشجویان مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران  شمال

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.