چکیده
تصویرشناسی یکی از رشتههای فرعی ادبیات تطبیقی است که در قرن نوزدهم در فرانسه تحت تأثیر آرای متفکرانی چون مادامدوستال و هیپولیتتن شکل گرفت در این دانش، تصویر بیگانه در آثار ادبی مورد مطالعه قرار میگیرد. تصاویر از بیگانه در دستهبندی کلی آن به تصاویر باز و بسته بخش میشود. آن چه در تصویرشناسی مورد اهتمام است تصاویربسته است، چه تصاویر بسته تصاویر عمومیت یافتهاند. در تصویرشناسی برخی واژهها کلیدی هستند، واژههایی چون: اینجا، آنجا ، دیگری و ... . در این دانش مفاهیم اساسی وجود داردکه مهمترین آنها عبارتند از: کلیشه، الگوی قالبی، پیش داوری، تصویر، بازنمایی، سمبل و افسانه. آثار ادبی بر اساس این مؤلفهها بررسی میشوند.
در این پایاننامه اشعار سید اشرفالدین گیلانی، ملکالشعرای بهار و میرزاده عشقی به عنوان شاعرانی که در عصر مشروطه و پس از آن حضور داشتند بر اساس مفاهیم تصویرشناسی مورد بررسی قرارگرفته است.
دستاورد پژوهش ناظر بر این است که در اشعار این سه شاعر، بیگانگان به دو دستهی نیک و بد تقسیم شدهاند، عموماً کشورهای غربی یا اروپایی ( انگلیس و روسیه)، کشورهایی استعمارگر، خون ریز و غاصب تلقّی شدهاند، درحالی که کشورهایی چون ترکیه یا عثمانی، پاکستان، هندوستان، آذربایجان و حتی ژاپن کشورهایی مثبت قلمداد شدهاند. با این که مباحث مهم سیاسی و اجتماعی، اندیشههایی وارداتی از غرب به ایران هستند، شاعران فوق از غربیان به نیکی یاد نکردهاند، با این وجود از شخصیتهای علمی و فرهنگی بیگانه چون: ادوارد براون، تاگور و کنفوسیوس به نیکی یاد شده است.
بیشترین تصویر منفی از کشورهای بیگانه در شعرهای بهار، عشقی و نسیم شمال به انگلیس و روسیه و مثبتترین تصویر به کشورهای شرقی و اسلامی اختصاص دارد. هرچند اختلافی از نظر نوع نگاه به دیگری در بین این شاعران دیده میشود. درحالیکه سیداشرف الدین بهترین تعابیر را به عنوان مثال، برای اعراب بهکار میبرد، عشقی در مقابل دیدگاهی عربستیز دارد و همواره از گذشته تاریخی ایران پیش از اسلام و حملهی اعراب به ایران را یاد میکند. ملکالشعرا اما شاعری ملی - مذهبی است و جامعترین تصویرها از بیگانگان، در شعر بهار بازتاب یافته است.
واژهایکلیدی: تصویرشناسی، ادبیات مشروطه، سیداشرفالدین گیلانی، ملکالشعرای بهار و میرزاده عشقی.
فهرست مطالب
2-3- اصول و فرضیه های تصویرشناسی10
2-8- تفاوت رویکردهای تصویری درمیان شعرای مشروطه18
فصل سوم- شعر سیاسی و معرفی شاعران مشروطه1
3-1- شعر سیاسی و کیفیت شعر شاعران مشروطه22
3-2- زندگی سید اشرف الدین گیلانی24
3-2-1- نسب، تولد، کودکی و تحصیلات.. 24
3-2-2- وقایع جوانی و میانسالی و انتشار روزنامهی نسیم شمال.. 24
3-2-3- واپسین سالهای عمر و وفات سید اشرف الدین.. 25
3-2-4- آثار سید اشرف الدین گیلانی.. 26
3-2-5- ویژگی و سرگذشت روزنامهی نسیم شمال.. 26
3-3- زندگینامه ی ملک الشعرای بهار28
3-3-2- وقایع جوانی و میانسالی.. 29
3-3-4- مشاغل و سمتهای مورد تصدی.. 29
3- 3-6- بهار، سیاست و مشروطه.. 30
3- 4- زندگی نامه ی میرزاده عشقی35
3-4-1-نسب، تولد ،کودکی و تحصیلات.. 35
3-4-3- محور های فکری و اندیشه سیاسی اجتماعی عشقی.. 37
3-4-5- سبک شعری و آثار میزراده عشقی.. 40
فصل چهارم-تحلیل تصویرشناسی بیگانگان در اشعار گیلانی، بهار و عشقی41
4-1- سید اشرف الدین گیلانی ( نسیم شمال)42
4-1-1-1-1- تصویرشناسی انگلستان.. 45
4-1-1-2-1- تصویرشناسی روسیه.. 50
4-1-2-1-1- تصویرشناسی فرنگ.. 55
4-1-2-2- موسیو مرنارد بلژیکی.. 56
4-1-2-2-1- تصویرشناسی موسیو مرنارد بلژیکی.. 56
4-1-2-3-1- تصویرشناسی هنسیس بلژیکی.. 57
4-1-3-1-1- تصویرشناسی فرانسه.. 59
4-1-3-2-1- تصویرشناسی اعراب.. 62
4-1-3-3-میرزا علی اکبر صابر(ملا نصرالدین):.. 62
4-1-3-3-1- تصویرشناسی میرزا علی اکبر صابر( ملانصرالدین).. 63
4-2-1-1-1- تصویرشناسی انگلستان.. 70
4-2-1-2- 1- تصویرشناسی روسیه.. 76
4-2-1-3- 1- تصویرشناسی چین:.. 78
4-2-2-1-1- تصویرشناسی آلمان.. 80
4-2-2-2-1- تصویرشناسی عثمانی.. 82
4-2-2-3- کشورهای عربی: (اعراب).. 82
4-2-2-3-1- تصویرشناسی کشورهای عربی( اعراب).. 84
4-2-2-4-1- تصویرشناسی پاکستان.. 85
4-2-2-5-1- تصویرشناسی هند.. 87
4-2-2-6-1- تصویرشناسی ژاپن.. 88
4-2-2-7-1- تصویر شناسی فرانسه.. 89
4-2-3-1-1- تصویرشناسی آمریکا.. 91
4-2-3-2- جمهوری آذربایجان.. 91
4-2-3-2-1- تصویرشناسی جمهوری آذربایجان.. 92
4-2-3-3-1-تصویرشناسی پوشکین.. 93
4-2-3-4-رابیند رانات تاگور.. 94
4-2-3-4-1- تصویرشناسی رابیند رانات تاگور.. 94
4-2-3-5-1- تصویرشناسی کنفوسیوس.. 95
4-2-3-6-1- تصویرشناسی ادوارد براون.. 96
4-3-1-1-1- تصویرشناسی انگلیس.. 105
4-3-1-2-1- تصویر شناسی روسیه.. 108
4-3-2-1-1- تصویرشناسی عثمانی.. 110
4-3-2-2-1- تصویرشناسی آلمان.. 111
4-3-3-1-1- تصویرشناسی فرانسه.. 113
4-3-3-2-1- تصویرشناسی داروین.. 114
4-3-3-3-1- تصویرشناسی بوآلو.. 115
4-3-4-1-1- تصویر شناسی اعراب.. 116
5-1-2-2- موسیو مرنارد بلژیکی.. 120
5-1-3-3- میرزا علی اکبر صابر.. 121
5-2-3-2- جمهوری آذربایجان.. 124
5-2-3-4- رابیند رانات تاگور.. 124
فرمان مشروطیت که در سال 1324ق. به امضای «مظفرالدین» شاه رسید، دستآورد نهضتی سیاسی- اجتماعی بود که پیشتر از آن، در اثر بیداری جامعهی ایرانی، تحت تأثیر عوامل متعدّد فرهنگی و اجتماعی حاصل شده بود. ادبیات غرب با انقلاب مشروطه به ایران راه یافت؛ چرا که ملتهای اروپایی تجربهی بیشتری در تحولات سیاسی داشتند در نتیجه افکار نوین سیاسی و اجتماعی غرب وارد ایران شد و زمینه برای تحولی اساسی در شکل ادارهی کشور و طرز زندگی مردم فراهم گردید؛ به نوعی که میتوان ادبیات مشروطه را تلاش مردم ایران برای استقرار حکومت قانون و رهایی از چنگال استبداد تفسیر کرد.
تعامل و تقابل فرهنگی ایران با کشورهای دیگر سبب تأثیرپذیریها و تأثیرگذاریهای فراوان و درنهایت ایجاد تصاویر و الگوهای خاص در دورههای مختلف گردیده است. در دورهی مشروطه که ارتباط ایران با کشورهای دیگر به ویژه اروپاییان افزایش مییابد بازتاب تصاویر« دیگری » در شعر شاعران نیز فزونی میگیرد و به خوبی میتوان انعکاس آن را در شعر شاعران معاصر دید. سادگی، بیان بیپیرایه و کوچه و بازاری بودن شعر شاعران عصر مشروطه، برگرفته از موج جدید تجدّد و تحوّلی است که در اثر ارتباطات روشنفکران و ادیبان ایران با دیگر کشورها به ویژه مغرب زمین حاصل شده است.
با توجه به توسعهی ارتباطات فرهنگی، سیاسی، علمی و یا حتی نظامی با دیگر کشورها از دورهی مشروطه به بعد و به ویژه نفوذ استعماری کشورهایی چون انگلیس، روسیه، آلمان و فرانسه در ایران، تصویر ارائه شده از این کشورها به شکلهای مختلف در شعر شاعران معاصر، افزایش یافته است.
در این پژوهش ضمن پرداختن به گوشههایی از وضعیت اجتماعی و سیاسی ایران در دورهی مشروطه، با رویکرد تصویرشناسی یا «ایماگولوژی»، تصایر ارائه شده توسط شاعران در دورهی مشروطه (سید اشرف الدین گیلانی ، ملک الشعرای بهار و میرزاده عشقی) از بیگانگان، بررسی میگردد.
1- سید اشرف الدین گیلانی، ملک الشعرای بهار و میرزاده عشقی چه تصویرهایی از بیگانگان داشتند؟
2- آیا تصویر شاعران فوق از بیگانگان با هم متفاوت است؟
پژوهشی تاکنون دربارهی موضوع تحقیق حاضر در میان پژوهشهای خارجی سابقه ندارد و پژوهشهای خارجی که به نوعی با این تحقیق در ارتباط است بیشتر در زمینهی مبانی تصویرشناسی است که در چارچوب مفهومی از آنها استفاده شده است و مستقیماً به موضوع پژوهش حاضر نپرداختهاند. :
از جمله مقالاتی که با چارچوب مفهومی این پژوهش در ارتباط است عبارتند از:مقالات ایو شورل(2009)، ژان ماریکاره(1999)، دانیل پاژو(1994)، آموسی و هرچبرگپیرو(1999)، که در این مقالات به پیشینهی تصویرشناسی و تعریف ابعاد و چارچوب مفهومی تصویرشناسی پرداختهاند.
1-3-2- پژوهشهای داخلی
1- نامور مطلق، بهمن(1388)، «درآمدی برتصویرشناسی معرفی یک روش نقد ادبی و هنری در ادبیات تطبیقی»، مطالعات تطبیقی، سال سوم، شمارهی۱۲، ص 119 – 138.
نویسنده در این مقاله در قالب روش نقد ادبی و هنری به معرفی تصویرشناسی پرداخته است. وی ضمن تعریف تصویرشناسی نظرهای موافقان و مخالفان آن را مورد بررسی قرار داده است. نویسنده با تأکید بر تصویر مینویسد انسان تصویرساز بیش از این که در جهان بیرونی زندگی کند در جهان تصویری که خود و دیگران ساخته و پرداخته اند زندگی می کند. آن چه برای نویسنده نقش محوری دارد بررسی تصویرشناسی در حوزه ادبیات تطبیقی است. او ضمن ارائهی تاریخچهی تصویرشناسی به جایگاه تصویرشناسی در ادبیات تطبیقی و انواع تصاویر در ادبیات تطبیقی اشاره کرده است. اما در این پژوهش با وجود بیان اصول کلی تصویرشناسی به مصداقهای عینی تصویر شناسی که هدف پژوهش حاضر است اشاره ندارد.
2- نانکت، لاتیشیا( 1390)،«تصویرشناسی به منزلهی خوانش متون نثر معاصر فرانسه و فارسی»، ترجمهی مژده دقیقی، ادبیات تطبیقی، شماره ی 1، ص100- 115 .
نانکت در این مقاله بر آن است که تصویرشناسی را در متون نثر معاصر فرانسه و فارسی نشان دهد. او پس از بحث دربارهی مفهوم «دیگری» که مبنای اندیشهی تصویرشناسی است، قواعد تصویرشناسی و مراحل خوانش آن را در متون فرانسوی و فارسی، ارائه کرده است و از شیوه های تحلیلی چون کلیشه، تصویر و الگوی قالبی در زمینهی نمونههای ادبی در ادبیات فرانسه و ایران بحث کرده است. وی بر این نکته تأکید دارد که تصویرشناسی می تواند ما را به درک بهتری از عمل دیگرسازی رهنمون شود. این مقاله اگرچه در تشریح مفهوم «دیگری» به خوبی عمل کرده است، تصویرسازیهایی که شاعران معاصر ایران از کشورهای بیگانه دارند و مقصود این تحقیق است را بیان نکرده است.
فلاح، غلامعلی(1383)، بازتاب حضور سیاسی بیگانگان در دیوان محمد تقی بهار، زبان و ادبیات فارسی، شماره ی 47-49 ، ص 179-212 .
نویسنده در این مقاله دیدگاههای محمد تقی بهار را دربارهی رخدادهای مهم بین المللی از جمله جنگ جهانی اول و دوم، عواقب آنها، وضعیت ایران و برخی دولتهای آسیایی و اروپایی در این جنگ ها، بررسی کرد. با توجه به این که ارائهی تصویر بیگانگان در اشعار سه شاعر مشروطه (سید اشرف الدین گیلانی، بهار و عشقی) هدف این پژوهش است در این مقاله، از نوع تصویر ایرانیان از بیگانگان بر اساس چارچوب مفهومی این پژوهش، مطلبی گفته نشد.
فلاح، مرتضی- جعفری، لیلا (1387)، بیگانهستیزی در اشعار میرزاده عشقی، دانشکدهی علوم انسانی دانشگاه سمنان، شماره22 ، ص 111- 130 .
نویسندگان این مقاله سعی کردهاند به یکی از مهمترین درون مایههای اشعار میرزاده عشقی که مخالفت با بیگانگان و ستیز وی با استعمارگران به ویژه انگلیس است، بپردازند. این مقاله با وجود بیان دقیق خود درباره واکنش عشقی در برابر بیگانگان و مبارزهی بیامان او با وطن فروشان، تنها به جنبههای منفی حضور بیگانگان و بالاخص انگلیس اشاره کرده و کشورهای دیگر را به نوعی نادیده گرفته