اثر حضور تماشاچی بر روی کارایی تیمی لیگ برتر بسکتبال مردان ایران92

فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول: مقدمه و معرفی

1.1. مقدمه3

2.1. بیان موضوع پژوهش.. 4

3.1. ضرورت واهمیت پژوهش.. 6

4.1. اهداف پژوهش.. 7

5.1. پیش فرض­های پژوهش.. 7

6.1. سؤال­ها8

7.1. فرضیه­ها9

8.1. محدودیت ها8

9.1. تعریف واژه­ها و اصطلاحات.. 8

 فصل دوم: زیربنای نظری و پیشینه تحقیق

1.2. زیربنای نظری. 11

2.2. پیشینه تحقیق. 31

 

فصل سوم: روش شناسی

1.3. روش اجرای پژوهش.. 46

2.3. جامعه آماری. 46

3.3. نمونه آماری و روش نمونه گیری.47

4.3.تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش.. 61

5.3. مقیاس اندازه گیری متغیرهای پژوهش.. 47

6.3. جمع آوری داده­ها47

1.6.3. ابزار اندازه گیری. 62

2.6.3. روش جمع آوری داده­ها63

7.3. روش­های آماری. 49

 فصل چهارم: یافته­ها

1.4. یافته­های توصیفی. 51

1.1.4. ویژگی­های جمعیت شناختی. 51

1.1.1.4. توزیع جامعه تحت بررسی بر حسب سن. 51

2.1.1.4. توزیع جامعه تحت بررسی بر حسب وضعیت تاهل. 52

3.1.1.4. توزیعجامعه تحت بررسی بر حسب رضایت از دستمزد52

4.1.1.4. توزیع جامعه تحت بررسی بر حسب سابقه حضور در تیم53

5.1.1.4. توزیع جامعه تحت بررسی بر حسب سابقه حضور در سوپر لیگ... 53

2.4. یافته­های استنباطی. 54

1.2.4. آزمون نرمال بودن توزیع داده­ها54

2.2.4. آزمون فرضیه­های صفر. 55

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

1.5. بحث و نتیجه گیری. 62

2.5. پیشنهادات.. 68

1.2.5. پیشنهادات برخاسته از تحقیق. 68

2.2.5. پیشنهادات برای تحقیقات بیشتر. 68

 منابع. 69

 چکیده انگلیسی

فهرست جدول­ها

عنوان صفحه

جدول1.4. توزیع درصد فراوانی بر حسب سن بازیکنان لیگ برتر. 51

جدول 1.4. آماره­های آزمون شاپیرو جهت نرمال بودن توزیع داده­ها54

جدول 2.4. یافته­های حاصل از آزمون t جهت بیان اختلاف بین میزان تلاش بازیکنان در شرایط حضور و عدم حضور تماشاچیان. 55

جدول 3.4. یافته­های حاصل از آزمون t جهت بیان اختلاف بین ثبات تیمیبازیکنان در شرایط حضور و عدم حضور تماشاچیان. 56

جدول 4.4. یافته­های حاصل از آزمون t جهت بیان اختلاف بین میزان آمادگیبازیکنان در شرایط حضور و عدم حضور تماشاچیان. 57

جدول 5.4. یافته­های حاصل از آزمون t جهت بیان اختلاف بین اتحاد بازیکنان در شرایط حضور و عدم حضور تماشاچیان. 58

جدول 6.4. یافته­های حاصل از آزمون t جهت بیان اختلاف بین توانایی بازیکنان در شرایط حضور و عدم حضور تماشاچیان. 59

جدول 7.4. یافته­های حاصل از آزمون t جهت بیان اختلاف بین کارایی تیمی بازیکنان در شرایط حضور و عدم حضور تماشاچیان. 60

فهرست شکل­ها

عنوان صفحه

شکل1.2. مدل سازه ورزشی. 35

شکل 2.2. مدل فرضی مکان ورزشی. 36

شکل 1.4. توزیع درصد فراوانی نمونه­های تحت بررسی بر حسب وضعیت تاهل. 52

شکل 2.4. توزیع درصد فراوانی نمونه­های تحت بررسی بر حسب رضایت از دستمزد52

شکل 3.4. توزیع درصد فراوانی سابقه حضور در تیم نمونه­های تحت بررسی. 53

شکل 4.4. توزیع درصد فراوانی سابقه حضور در سوپر لیگ افراد پاسخ دهنده53

 چکیده:

تماشاچیان درکناربازیکنان همچون منابعی غنی می باشند که باکمک روانشناسان ورزش شناسایی وبا توجه به درنظرگیری ویژگی­های فردی بازیکنان وفراهم سازی شرایط بهینه حمایت بازیکنان از طریق حمایت­هاوتشویقات تماشاچیان وبرنامه ریزی صحیح مربیان ومسئولان مربوطه تلاش وگامهای اساسی در جهت افزایش کارآمدی تیمی وموفقیت تیمی برداشت.دراین راستا ضرورت تحقیق حاضر که به بررسی اثرات حضورتماشاچی بروی کارآمدی تیمی بازیکنان لیگ برتربسکتبال مردان ایران پرداخته شد که جامعه آماری تحقیق شامل کلیه بازیکنان لیگ برتربسکتبال مردان ایران وتمامی تیم­های بسکتبال استقلال زرین قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، صنایع پتروشیمی فولاد ماهان اصفهان، مهرام تهران ، پتروشیمی بندرامام، افرا خلیخ فارس تهران، تکماش قزوین، نیروزمینی ارتش ذوب آهن اصفهان وهمیاری زنجان که جمعا ۱۲تیم وحدود۱۴۴ نفر بازیکن و۲۴مربی بوده است. .تیم ماهشهر تیم آزمایشی وتیم همیاری زنجان که ازلحاظ امتیازی جدول وشرایط بسیار به تیم ماهشهر نزدیک بوده، به عنوان متغیر کنترل در نظر گرفته شده است.ومتغیر حضورتماشاچی بعنوان متغیرمستقل آزمایشی(حضور در خانه )برتیم آزمایشی ماهشهر وارد گردیده وبازی در خانه ماهشهر برگزار شده است والبته حضورتماشاچی بر ماهشهر تاثیر نداشته است وبه این دلیل به عنوان متغیر کنترل در نظر گرفته شده ومتغیر کارآمدی تیمی (متغیر وابسته)تحت بررسی نیمه آزمایشی با پس آزمون بوده است.روش نمونه گیری هدفمند می باشدونمونه 12بازیکن ماهشهر به عنوان متغیر تحت آزمایش و۱۲بازیکن همیاری زنجان به عنوان متغیر کنترل می باشد. دراین تحقیق از پرسشنامه کارایی مشارکتی فلتز و لیرج(۱۹۹۸) استفاده شده است. این پرسشنامه مشتمل بر ۴۹سوال و شامل( ۵ خرده مقیاس تلاش، ثبات تیمی، آمادگی، اتحاد و توانایی )می باشد. برای تعیین درجه اهمیت هر کدام از متغیرها از مقیاس ۵ رتبه ای استفاده گردید. محقق در این تحقیق بدلیل طبیعی بودن توزیع داده ها، ازآزمون t مستقل استفاده کرد. حضور تماشاچیان بر میزان تلاش،اتحاد،ثبات تیمی ،توانایی ،کارایی تیمی وآمادگی بازیکنان بسکتبال لیگ برتر مردان ایران تاثیر معناداری داشته است ودر نهایت پیشنهاد می شود تحقیق حاضر بر روی گروهای مختلفی صورت بگیرد.

واژه­های کلیدی: تماشاچی،کارایی تیمی، لیگ برتربسکتبال، عملکرد تیم­ها، لیگ برتر

 فصل اول

(مقدمه و معرفی)

.1. مقدمه

امروزه ورزش از ضروری­ترین نیازها و اساسی­ترین نهادهای جوامع بشری است. بطوریکه کمتر کشوری را می­توان یافت که فاقد سازمان­های ورزشی باشد (وثوقی، 1388). در عصر حاضر ورزش به عنوان بخشی اقتصادی چه از بعد عملی و چه تماشایی در تولید و مصرف کالا، خدمات ورزشی و توسعه اقتصادی جوامع مختلف نقش اساسی دارد و هم اکنون از مؤثرترین عوامل در رشد اقتصادی ملی و درآمدزاترین صنایع در قرن 21 بشمار می­رود(نعمتی، 1391). درمیان پدیده­های اجتماعی، ورزش به علت جذابیت­های خاصی که در درون خود دارد از بیشترین مخاطب برخوردار است. رویکرد عموم مردم به صورت ورزش دوست، هوادار و حمایت کننده مالی، روز به روز بر ارزش­های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این پدیده می­افزاید( قدیمی، 1390).

همچنین یکی از مهمترین ارکان ورزش که به آن هویت و معنا می­دهند، تماشاگران ورزش هستند. تماشاچیان افرادی هستند که از کلیه رویدادهای ورزشی از رویدادهای سطح مدرسه تا رویدادهای بین به خوبی از آن استقبال می­کنند(غفوری، 1390). تماشاگران از اجزای کلیدی در موفقیت سازمان­های ورزشی بحساب می­آیند و حضور تماشاگران بیشتر، موجب جذب حامیان مالی بیشتری می­شود. سازمان­هایی که با جمعیت اندک هواداران مواجه می­باشد، نمی­توانند حامیان مالی مورد نیاز را جذب نمایند و از حق پخش تلویزیونی کمتری بهره مند خواهند شد (نول[1]، 1991). بنابراین تماشاگران به عنوان یکی از مهمترین مجموعه نیروهای انسانی در ورزش باید مورد توجه قرار گرفته و برنامه­های مدون و سازمان یافته­ای برای جذب و نگهداشت آنان توسط باشگاه­ها و سازمان­های ورزشی به مرحله اجرا درآید(اژدری، 1390). مطالعات نشان داده است که ورزش برانگیزش انسان­ها اثر می­گذارد وباعث افزایش ارتباط، غرور اجتماعی، اتحاد اجتماعی در بین گروه­ها شده وتماشاگران نیز به عنوان ارکان اصلی مسابقات ورزشی با خصوصیات رفتاری و اجتماعی متفاوت برای تفریح، سرگرمی، هیجان، رضایت خاطر، شادمانی و پرکردن اوقات فراغت به تماشای مسابقات می­روند
(تجاری وترک فر، 1390).

در این راستا مطالعات وروانشناسان ورزش بیان کرده­اند که تماشاگران بخصوص تماشاگران داخلی تأثیرمهمی بر عملکرد عمومی ورزش چه در زمین­های تمرین و چه در رقابت واقعی دارند. . لارسون معتقد است که تماشاچیان جزء کامل طبیعت اصلی ورزش هستند، زیرا محیط یا جو اجتماعی مستقیم و زنده ای برای ورزشکار فرآهم می­آورد. قدیمی نیز تأکید می­کند که ورزشکار با نبود تماشاگران نمی­تواند در رقابت عملکرد خوبی ارائه دهد، و یادآورمی­شود که امروزه حضور تماشاچیان و تأثیر ات آنها برای همگان آشکار شده است، زیرا این تماشاچیان هستند که سرمایه اصلی ورزش به حساب می­آیند. بخصوص در بازی­های خانگی تماشاچیان و هوادارا تیم­های مختلف ورزشی با صرف هزینه­هایی که برای ورزش و تیم مورد علاقه خود به عمل می­آورند به اقتدار و گسترش آن ورزش کمک می­نمایند(قدیمی، 1390).

با توجه به مطالب ذکر شده، در بین رشته­های ورزشی بر حسب تقسیم بندی ورزش­ها به گروهی و انفرادی، علاقه افراد به دیدن این ورزش­ها نیز متفاوت خواهد بود. مسلماً شالودة برخی رشته­ها با یکدیگر متفاوت است بخصوص در ورزشهای تیمی من جمله بسکتبال که عملکرد تیمی وکارایی تیمی بسیارمهم است وتاکید اصلی روانشناسان توجه به ویژ گیهای درونی وومتغیرهای متفاوت در راستای کارایی تیمی می­باشد. در این تحقیق سعی برآنست تا اثرات حضور تماشاچی برروی کارایی تیمی لیگ برتر بسکتبال مردان ایران موردبررسی قراربگیرد.

2.1. بیان موضوع پژوهش

علم روان­شناسی و مدیریت ورزش، به منظور آماده کردن تیم­ها جهت شرکت در مسابقات ورزشی و کسب موفقیت، اطلاعات و خدمات ارزنده­ای را در اختیار مدیران، مربیان و ورزشکاران قرار می­دهد و مطالعات در این زمینه در سال­های اخیر رشد چشمگیری داشته است ( سپاسی و همکاران، 1386). درمیان پدیده­های اجتماعی، ورزش به علت جذابیت­های خاصی که در درون خود دارد از بیشترین مخاطب بر خوردار است رویکرد عموم مردم به صورت ورزش دوست، هوادار و حمایت کننده مالی، روزبه روز برارزش­های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این پدیده می­افزاید ( قدیمی، 1390).

ورزش یکی از مهمترین مقوله­های جوامع مدرن صنعتی است که بخش اعظمی از جمعیت هر کشور به اشکال گوناگون با آن سرو کار دارند(فلاحی، 1388) و به عنوان یک بخش اقتصادی، در تولید و مصرف کالاها و خدمات ورزشی و توسعه اقتصادی جوامع مختلف نقش اساسی دارد (الله وردی، 1380)، تا جائیکه ورزش در اکثر کشورها به مثابه یک تجارت و صنعت به شمار رفته و دولتمردان در کشورهای پیشرفته ورزش را به عنوان یک تجارت و صنعت مهم در کنار سایر صنایع به حساب می­آورند (الهی، 1383).

موفقیت تیم­های ورزشی وکارآیی تیمی آنان تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون تماشاچیان بخصوص تماشاچیان داخل خانه می­باشد. درواقع تماشاچیان خانگی منجر به برانگیختگی بازیکنان، عملکرد بهینه وکارایی تیمی آنان می­شود. (یودر[2]، 2011) تماشاگران نیز به عنوان ارکان اصلی مسابقات ورزشی با خصوصیات رفتاری و اجتماعی متفاوت برای تفریح، سرگرمی، هیجان، رضایت خاطر، شادمانی و پرکردن اوقات فراغت به تماشای مسابقات می­روند. (تجاری و ترک فر، 1390). تماشاچیان ورزش وبینندگان ورزش در دنیای معاصر دارای جایگاه خاص در بین مردم می­باشند و با توجه به حجم جمعیتی که هر هفته برای دیدن مسابقات و رقابت­های ورزش به استادیوم­ها ومراکز ورزش روی می­آورند و یا از طریق رسانه­های گروهی، مطبوعات، اینترنت، رادیو، تلویزیون، اختبار و فعالیت­های ورزشی را دنبال می­کنند، به منزله یک پدیده اجتماعی گسترده و بزرگ تلقی می­شودکه این انگیزه و علاقه مردم به تماشا و هواداری از ورزش پیامدهای مختلفی دارد که کارامدی تیمی رشته­های ورزشی ازآن اثرات آن است. تعهدات وتمایلات تماشاچیان پیشبینی کننده رفتارهای بازیکنان خواهد بود. (کیم[3]، 2013)

میانگین نتایج بازیها نشان می­دهد که معمولا از مجموع مسابقات انجام شده در زمین خودی موفقیت بیشتری نصیب تیم­ها می­شود تا باخت، و از مجموع بازی­های خارج از موطن میزان باخت بیشتر است، که البته این امر در مورد تیم­های هم سطح عینیت می­ییابد. علاوه برآن نتایج تحقیقات اجنیو (1994)؛بری (2003)پولان[4] (2013)نشان می­دهد که عموما تیم­های میزبان موثرتر و موفق­تر از تیم­های میهمان هستند. در واقع مکان برگزاری مسابقات باعث افزایش کارایی تیمی است عوامل گوناگونی بر میزان و کیفیت حضور تماشاگران در رویدادهای ورزشی تأثیر می­گذارند. بطوریکه وون و کیتامور[5](2006) این عوامل را در شش حیطه: عوامل انگیزشی، عوامل محیطی، عوامل اقتصادی، عوامل جذاب کننده، عوامل درونی و روانی و عوامل جمعیت شناختی تقسیم بندی کرد. (وون و کیتامور، 2006).

همچنین برخی از پژوهشگران تاثیر عوامل روان شناختی را بر کارایی تیمی بررسی کرده­ و نظریه­ها و مدل­های مختلفی را ارائه داده­اند که ازآن جمله میتوان به حضور تماشاچیان وتاثیر آن بر کارایی تیمی(روناین، 2004 ) اشاره نمود. در واقع، ورزشکار با مجموع عوامل و رویدادهای ورزشی تعامل عاطفی و هیجانی برقرار می­سازد و هر قدر این تعامل مثبت باشد رضایتمندی ورزشکار از تیم و باشگاه و حتی خودش بیشتر خواهد شد و در نتیجه بر عملکرد وی تاثیر مستقیم خواهد داشت(جرعه نوش، 1386). بچامپ[6] (2007) معتقد است ورزشکاران حرفه­ای بدلیل اینکه زمان زیادی را با هم­تیمی­ها و مربیان در طول تمرین و مسابقات سپری می­کنند، این همکاری و روابط متقابل با شکل­گیری اعتقادات به کارایی تیمی تعبیرمی­شود. لئو[7] (2010) در نتایج تحقیقاتش نشان داد که موفقیت گروه می­تواند احساس کار گروهی و کارایی را افزایش دهد که خود به انسجام تیمی منجر می­شود و تحقیقات دیگر حاکی از آن است تیم­هایی که کارایی تیمی ضعیفی دارند عملکرد ضعیفی داشته و رو به زوال و نابودی پیش می­روند(وینبرگ[8] 2007).

ورزش بسکتبال ورزش تیمی است، که از سال 1946 میلادی وارد شده، بـسکتبال یک ورزش دانشگاهـی بـود امـا امروزه یک ورزشی پرطرفدار ودرآمدزا است که
روانشناسان –مربیان ودست اندرکاران بدنبال کشف عرامل موفقیت وکارایی تیمی این ورزش پرجاذبهمی­باشند. تحقیق حاضر در جامعه لیگ برتر بسکتبال مردان ایران مشتاق به تحقیق نمایید.

از این رو شناخت اثرات حضور تماشاچی بروی کارایی تیمی لیگ برتر بسکتبال مردان ایران موردتوجه پژوهش حاضراست.

[1] Noll

[2]-Yoder

[3]-Kim

[4]-Ojnive,Berry,Poulan

2-won, and kitamura

[6]. Beauchamp (2007)

[7]. Leo Marcos, F. (2010(

[8]. Weinberg2007


خرید و دانلود اثر حضور تماشاچی بر روی کارایی تیمی لیگ برتر بسکتبال مردان ایران92

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.