پایان نامه ارشد بررسی عوامل موثر بر پیاده سازی و توسعه بانکداری اختصاصی درایران

مقدمه
باتوجه به فضای رقابتی حال حاضرحاکم بر صنعت بانکداری کشور ورشد بیش ازپیش بانکهای
خصوصی,امروزه شاهد موفقیت این نوع بانکداری که باتولد خوددردهه قبل منجربه پوست اندازی
نظام بانکی گشته ودرعرصه های داخلی وخارجی جایگاه مناسبی رابه خوداختصاص داده است,می
باشیم.همانطورکه درطی چندسال اخیر همه ساله دررتبه بندی برترین شرکتهای کشور,بانکهای
خصوصی ازلحاظ شاخصهای مختلف جایگاه ویژه ای رابه خوداختصاص داده وازهمه مهمتر با ارایه
خدماتی متناسب بانیازهای روز جامعه ,توانسته جایگاه ویژه ای را در بین مشتریان درعرضه بانکداری
کسب نماید.درچندسال اخیربانکهای خصوصی کمی فراتر رفته وباهدف ارزش آفرینی برای مشتریان
خود و رقابت در سطح بالاتر و فعالیت درعرصه ملی و بین المللی,درقالب شرکت مادرتخصصی)هلدینگ(,به
راهاندازی شرکتهای زیر مجموعه مانند:بیمه,لیزینگ,سرمایه گذاری,صرافی,کارگزاری,ساختمانی,فناوری
و...به عنوان یک گروه مالی قدرتمند باهدف پاسخگویی به نیازهای متنوع مشتریان اقدام نموده
اند.درواقع با افزایش فعالیت بانکها,حضوررقبای جدید دراین صنعت وپیچیده گردیدن متغیرهای
اقتصادی ونیازهای جامعه,اهمیت تعریف اهداف وتدوین برنامه های بانک درمقاطع مختلف باتوجه به
آینده دوچندان گردید.که این خود مستلزم شناخت هربانک ازجامعه مشتریان خود درهردو بخش
حقیقی وحقوقی ومهمتراز آن شناسایی نیازهای کوتاه مدت وبلندمدت آنها جهت برنامه ریزی
دقیقترلازم می بود.ازطرفی وجود برخی ازمشتریان دربانکها که ازآنان به عنوان مشتریان ویژه)وی ای
پی(که داراینیازهای مختلفی می باشندونیازبه تعریف فرآیندی متفاوت از فرآیند عادی ومناسب جهت
پاسخگویی به نیازهای آنان توسط بانک بوده,کانون توجه مدیران بانکها رابه دونوع بانکداری
اختصاصیوبانکداری شرکتی که بهترتیب بطورتخصصیتر ,دردوبخش مشتریان
فردی)حقیقی(وشرکتی)حقوقی( فعالیت مینماید جلب نمود.که دوسال اخیرمباحث مربوط به
آنپررنگترگردیده,درسال 1931 باتوجه به نام گذاری آن به سال تولید ملی,حمایت ازکار وسرمایه ایرانی
شاهد حرکت جدی تر بانکها درراستای عملیاتی نمودن بانکداری اختصاصی وشرکتی می باشیم.بانکها
, حتی باتغییردرچارت سازمانی خودوباایجاد ادارات تخصصی دردوزمینه مورداشاره وباجذب نیروهای
خبره ومتخصص وهمچنین بکارگیری خدمات شرکتهای زیرمجموعه خودبسترهای لازم اولیه
راپیداسازی نموده اند,البته برخی ازبانکها ازسال 1931 مانند اقتصادنوین ,صادرات وتات فعالیت
خودراآغاز ودرتبلیغات واطلاعیه برخی از بانکها مانند دی,سامان,پارسیان درسال 31 شاهداعلام برنامه
خوددراین زمینه همراه باسایراهداف می باشیم,که به طورحتم درآینده نزدیک شاهد حرکت بانکهای
بیشتری به این سو خواهیم بود.ازجمله بانکهایی که باتغییر درچارت سازمانی خودوتعیین گروههای
مشتریان درقالب بانکداری جامع اقدام به حرکت به سمت بانکداری نوین نموده است, بانک ملت می
باشد.تحقیق حاضربرآن است تا با مطالعه موردی بانک ملت به بررسی عواملی که بسترلازم رابرای
اجرای بانکداری اختصاصی درایران فراهم می نماید بپردازد. 

تعریف موضوع تحقیق -
تحقیق حاضر ,باتمرکز روی بانکداری اختصاصی بعنوان جزیی از پروژه بانکداری جامع ,درصدد
جستجوی عواملی بنیادی وتاثیرگذار درسیستم بانکی است که درصورت تحقق آنها,می توان به پیاده
سازی ودرنهایت توسعه این مقوله مهم درایران امیدواربود.درچارت سازمانی بانک ملت, گزینه ای
تحت عنوان بانکداری اختصاصی به چشم می خورد که نشان از عزم جدی بانک,برای اجرای موفق
واصولی بانکداری اختصاصی ,بابررسی عملکرد رقبا واصلاح نقایص احتمالی می باشد.
آنچه بدیهی به نظر می رسد ,فعالیتها واقدامات قابل ارایه در بانکداری اختصاصی ,دربانکهای مجری
کمابیش مشابه است .اما بانک ملت می خواهد با ایجاد استاندارد های قابل قبول در فعالیتهای
خود,اجرای متفاوتی از این نوع بانکداری را به منصه ظهور برساند

 

فرمت پایان نامه pdf

تعداد صفحات 121

 


خرید و دانلود پایان نامه ارشد بررسی عوامل موثر بر پیاده سازی و توسعه بانکداری اختصاصی درایران

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.