پایان نامه ارشد تأثیر مدیریت کیفیت جامع و یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوری در سازمان نظام مهندسی

چکیده: مدیریت کیفیت جامع از سیستمهایی است که از طریق آن سازمانها توان کنترل، اداره و نظارت بر فرآیندهای تولید، ارائه و فروش محصولات و خدمات را دارا خواهند شد، یادگیری درون سازمانی فرایندی است که پایه گذار دانش موجود در شرکت بوده و هنجارهای فرهنگ سازمانی و راه کارهای موثر در آن را فراهم می کند که براساس مهارت های انسانی شکل می گیرند. نوآوری ایده ای است که تولید محصولات و انجام فرایندها را به شیوه ای جدید امکان پذیر می کند.پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه مدیریت کیفیت جامع، یادگیری سازمانی و عملکرد نوآوری در کارکنان سازمان نظام مهندسی استان گیلان انجام شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان سازمان نظام مهندسی استان گیلان در سال 1392 می باشد که تعداد آن ها 150 است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی به حجم 108 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه هانگ و همکاران ( 2010 ) استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد:- بین مدیریت کیفیت جامع، یادگیری سازمانی و عملکرد نوآوری رابطه معنی دار وجود دارد و مؤلفه مدیریت کیفیت جامع توانسته است 15 درصد واریانس متغیر ملاک (نوآوری) را تبیین کند. مؤلفه یادگیری سازمانی توانسته است 40 درصد واریانس متغیر ملاک (نوآوری) را تبیین کند. مدیریت کیفیت جامع توانسته است 14 درصد واریانس متغیر ملاک (یادگیری سازمانی) را تبیین کند.براساس نتایج پژوهش به نظر می رسد که مدیریت کیفیت جامع و یادگیری سازمانی می توانند نقش موثری در پیش بینی نوآوری کارکنان به شمار آید. کلید واژه: مدیریت کیفیت جامع، یادگیری سازمانی، عملکرد نوآوری

 

پایان نامه رشته : رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی

فرمت پایان نامه : pdf

تعداد صفحات : 133

 

فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش
-1-1 مقدمه.................................................................................................................................. 2
-2-1 بیان مسئله................................................................................................................................ 4
-3-1 ضرورت و اهمیت پژوهش................................................................................................... 5
-3-1 اهداف پژوهش............................................................................................................................... 5
-4-1 پرسش های پژوهش...................................................................................................................... 6
-5-1 چهارچوب نظری پژوهش......................................................................................................... 7
-6-1 فرضیه های پژوهش....................................................................................................................... 8
-7-1 تعریف نظری و عملیاتی متغیرها................................................................................................. 9
-8-1 روش گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات................................................................................ 10
-9-1 قلمرو پژوهش............................................................................................................................. 11
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش
-1-2 مقدمه........................................................................................................................................ 13
-2-2 بخش اول: عملکرد نوآوری....................................................................................................... 14
-1-2-2 تعریف نوآوری....................................................................................................................... 14
-2-2-2 تفاوت خلاقیت و نوآوری........................................................................................................ 17
-3-2-2 انواع نوآوری........................................................................................................................... 18
-4-2-2 نوآوری و فرهنگ........................................................................................................... 21
-5-2-2 باورهای فرهنگی وخلاقیت ونوآوری................................................................................ 22
-6-2-2 فرهنگ سازمانی و نوآوری وخلاقیت..................................................................................... 23
-7-2-2 بسترهای عملی برای ایجاد نوآوری وخلاقیت....................................................................... 24
-8-2-2 عوامل شکست و ناکامی نوآوری وخلاقیت........................................................................... 24
-9-2-2 رابطه بین فعالیت های مدیریت کیفیت جامع و عملکرد نوآورانه........................................... 25
-3-2 بخش دوم: مدیریت کیفیت جامع........................................................................................... 27
-1-3-2 تعریف کیفیت..................................................................................................................... 27
-2-3-2 تعریف کنترل کیفیت...................................................................................................... 28
-3-3-2 تعریف مدیریت کیفیت جامع.............................................................................................. 30
-4-3-2 تاریخچه مدیریت کیفیت جامع......................................................................................... 32
-5-3-2 عناصر اساسی کیفیت جامع................................................................................................. 33
-6-3-2 عوامل کلیدی موفقیت در اجرای مدیریت کیفیت جامع........................................................... 35
-7-3-2 عملکرد مدیریت کیفیت جامع............................................................................................. 37
-8-3-2 بهبود مستمر.......................................................................................................................... 38
-9-3-2 اصول چهارده گانه مدیریت کیفیت از نظر دمینگ.............................................................. 39
-10-3-2 مشکلات پنجگانه مدیریت کیفیت...................................................................................... 40
-11-3-2 مدل فراگیر مدیریت کیفیت جامع..................................................................................... 41
-4-2 بخش سوم: یادگیری سازمانی................................................................................................. 42
-1-4-2 تعریف یادگیری سازمانی.................................................................................................... 42
-2-4-2 سه نوع یادگیری سازمانی (آرگریس و شاون)..................................................................... 44
-2-4-2 عناصر اصلی یادگیری پیتر سنگه........................................................................................ 46
-3-4-2 سازمان های یادگیرنده......................................................................................................... 46
-4-4-2 تفاوت یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده...................................................................... 47
-5-4-2 فرهنگ و فضای حامی یادگیری.............................................................................................. 49
-6-4-2 سطوح یادگیری.................................................................................................................. 50
-7-4-2 مهارت های یادگیری........................................................................................................... 53
-5-2 پیشینه پژوهش....................................................................................................................... 56
فصل سوم: روش اجرای پژوهش
-1-3 مقدمه................................................................................................................................... 65
-2-3 روش پژوهش.................................................................................................................. 65
-3-3 جامعه آماری و روش نمونه گیری........................................................................................ 66
-4-3 روش ها و ابزار گردآوری داده های پژوهش......................................................................... 66
-4-3 روش تجزیه و تحلیل داده های پژوهش................................................................................ 69
فصل چهارم : نتایج پژوهش
-1-4 مقدمه.................................................................................................................................... 71
-2-4 بررسی توصیفی داده ها.......................................................................................................... 71
-3-4 یافته های استنباطی............................................................................................................... 82
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
-1-5 مقدمه.................................................................................................................................... 108
-2-5 بحث و نتیجه گیری............................................................................................................. 108
-3-5 محدودیت های پژوهش ................................................................................................ 113
-4-5 پیشنهادهایی برای پژوهش آینده ...................................................................................... 114
منابع.................................................................................................................................................. 116
پیوست ها......................................................................................................................................... 122


خرید و دانلود پایان نامه ارشد تأثیر مدیریت کیفیت جامع و یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوری در سازمان نظام مهندسی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.