پایان نامه ارشد بررسی تاثیر مدیریت دانش بر کارآفرینی دانشگاهی

مقدمه

در این فصل به کلیات تحقیق پرداخته میشود. بدین منظور پس از بیان مسئله و ضرورت و دایل توجیهی تحقیق، اهداف تحقیق، سواات و فرضیهها و روش اجرای تحقیق بیان میشوند. سپس به ترتیب: قلمرو تحقیق، تعریف متغیرها و محدودیتهای پژوهش مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در انتهای این فصل، ساختار تحقیق آورده شده است.

تعریف مساله و بیان سوالهای تحقیق

دانش جزء اینفک موفقیت سازمانها محسوب میشود. این مسئله در سازمانهای فرهنگی که سرمایههای فکری و داراییهای نامشهود در این نوع از سازمانها بسیار با اهمیت میباشد، دارای نقش حیاتی میباشد. امروزه در عرصه اقتصاد، تولید دانش در کنار انتشار موفق آن و کاربرد موثر آن در عرصه تولید، به یک هدف جهانی تبدیل شده است و بسیاری از کشورهای دنیا به دنبال روشهایی برای انتقال دانش و تکنولوژی حاصل از تحقیقات دانشگاهی بواسطه کانالهای کارآفرینی هستند. فرایندهای اقتصادی در بخشهای کشاورزی و تکنولوژیک برای کشورهای دنیا اهمیت فزایندهای پیدا کردهاند. به همین دلیل کشورها عاوه بر اینکه عاقهمند به تحقیقات دانشگاهی هستند، به دنبال این هستند که نتایج حاصل از این تحقیقات را برای توسعه صنایع خود بکار گیرند )شین، 1999 (. کارآفرینی دانشگاهی یکی از کانالهای مهمی است که مشارکت دانشگاهها در توسعه اقتصادی را بطور فزاینده فراهم میآورد. در خصوص کارآفرینی دانشگاهی تعاریف مختلفی ارائه شده است از جمله: تنظیم تمام فعالیتهای عملیاتی و عناصر دانشگاهی به نحوی که در طی مراحل نوآوری و رقابتی شدن اقتصاد محلی یک کشور در بازار جهانی شرکت کنند )ویروینسکی، 1993 (. اغلب تعاریف، کارآفرینی دانشگاهی را درگیری مستقیم اندیشمندان دانشگاهی در توسعه و تجاریسازی تحقیقاتشان میدانند)استرا، 1993 (. همانطور که گفته شد کارآفرینی دانشگاهی یکی از کانالهای اصلی مشارکت دانشگاهها در توسعه اقتصادی است و کارآفرینان دانشگاهی مهمترین بازیگران در پروسه انتقال تکنولوژی از دانشگاه به صنعت هستند و دستاوردهای آنان در انتقال تحقیقات دانشگاهی به توسعه اقتصاد ملی کمک میکند. به عقیده کارک ) 1999 ( روایت کارآفرینانه دانشگاه، روایت جادویی از دانشگاههای متکی به خود، مترقی و مدرن است که به منظور تطبیق با شرایط پیچیده و نامشخص جهان معاصر؛ خود را بازنگری میکنند، خود را باز تعریف میکنند و روی پای خود میایستند. زیرا اگر در همان حال سنتی بمانند، به عدم تعادل بین خواستههای در حال رشد و عدم وجود ظرفیت برای پاسخگویی به آنها برمیخورند. ماموریت یا رسالت دانشگاه در گذشته شامل آموزش و پژوهش بود که امروزه با توجه به تحوات روی داده در محیط جهانی و تغییر در رابطه بین سه عملگر اساسی در سیستمهای ملی نوآوری )صنعت، دولت و دانشگاه(، رسالت سومی نیز بر عهده دانشگاهها نهاده شده است و آن همان کارآفرینی دانشگاهی و مشارکت در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع است. در واقع با شناخته شدن دانش و نوآوری به عنوان عامل سوم تولید در کنار سرمایه و نیروی انسانی، دانشگاهها به طور فزاینده در پی افزایش نقش خود در توسعه اقتصادی مناطق هستند. بنابراین مدیران و روسای دانشگاهها به دنبال بررسی عوامل پویای موثر در ایجاد یک دانشگاه موفق میباشند )اوشی و همکاران ، 1999 (. کارآفرینی دانشگاهی میتواند شامل کلیه رفتارهای کارآفرینانه دانشگاهیان مانند ایجاد مراکزی برای پژوهشهای مشترک با صنعت، تمهیداتی برای حفاظت از داراییهای فکری و 1(. کارآفرینی در دانشگاه- : واگذاری امتیاز نتایج پژوهشهای انجام شده در دانشگاه باشد )راترمل، 1993 در سال 9739 آغاز شد. چشم انداز این طرح ایجاد ممتازترین مراکز » طرح کاراد « های ایران با تصویب کارآفرینی در دانشگاههای کشور به منظور ایجاد جامعهای توسعه یافته و پویا، مرکب از افرادی دارای استقال اقتصادی با تحصیات عالیه است. اگرچه این طرح در حوزه آموزش کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاهها بسیار موفق بوده است، اما برای رسیدن به چشمانداز مورد نظر و به منظور بقا در دنیای متحول و متغیر کنونی، دانشگاههای ایران با چالش جدی مواجهاند. بخشی از این چالشها در سطح سیاستگذاری و ساختار نظام آموزش عالی و برنامهریزی آن، بخشی دیگر در قوانین و محیط حقوقی، برخی در سطح منابع و دروندادها و برخی در سطح فرایندها، عملکرد و بروندادها خود را نشان میدهد) نعمتی و همکاران،

 

فرمت پایان نامه pdf

تعداد صفحات 230

 


خرید و دانلود پایان نامه ارشد بررسی تاثیر مدیریت دانش بر کارآفرینی دانشگاهی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.