چکیده
فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی تا حد بسیار مطلوبی در تحقق ماموریتش موفق
بوده است اما همواره دچار مشکلاتی اعم از هدررفت سرمایه و منابع مالی، وقت، انرژی و سرمایه های فکری و انسانی
در بعضی حوزه هاست که باعث بروز صدماتی در اجرای برنامه های عملیاتی و اقدامات و امور برنامه ریزی شده
گردیده است. به عنوان مثال علیرغم هزینه کرد زیادی که در بخش تاسیسات و مستقلات داشته است اما همچنان فاقد
استانداردهای لازم در این حوزه است. پارکینگ ها، ترمینال پروازهای داخلی و خارجی از استانداردهای بین المللی
برخوردار نیستند. هندلینگ بار دچار مشکلات است و نارضایتی هایی در این زمینه از سوی مسافران وجود دارد. تکریم
مشتری بخصوص در ترمینال پروازهای خارجی به خوبی صورت نمی گیرد.
وضعیت مطلوب وضعیتی است که در آن این مشکلات مرتفع شده باشد نحوه چینش نوارهای نقاله بصورتی
باشد که دسترسی مسافر به بار را با سهولت و سرعت بیشتری ممکن سازد. تهویه سالن ها و سیستم گرمایشی و
سرمایشی بهینه سازی شود. سیستم گردش بار در اغلب ایرلاین ها )تحویل،انتقال و اخذ( نظارت و عیب یابی شود.
پارکینگ ها بر اساس نوع تردد و طول مدت توقف بین کارمندان و مسافران و تاکسی های فرودگاه سازمان دهی و
تفکیک شود و بر نحوه پارک خودروها نظارت شود تا مانع هرج و مرج و بی نظمی گردد.
پیشنهاد این تحقیق برای بهبود وضعیت موجود به وضعیت مطلوب پیاده سازی مدل کارت امتیازی متوازن در
طراحی و تدوین نقشه استراتژی فرودگاه است.
این پژوهش براساس ماهیت و روش، یکک پکژوهش توصکیفی پیمایشکی اسکت. در ایکن پکژوهش از روش هکای -
مطالعه ای کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است، گردآوری داده های پکژوهش از طریکق پرسشکنامه هکای تخصصکی و
مصاحبه با افراد صاحب نظر صورت پذیرفته است.
در مدل نقشه استراتژی بدست آمده بعد مالی سازمان در در پایین ترین سطح قرار مکی گیکرد و تکاریر مسکتقیمی بکر
ماموریت سازمان دارد. بعد رشد و یادگیری در سطح دوم و به ترتیب بر ابعاد فرایندهای داخلی، مشکتری و ماموریکت
اررگذار است. بعد فرایندهای داخلی در سطح سوم قرار گرفت که تنها بر بعد مشتری تاریر گذار اسکت. آخکرین سکطح
متعلق به بعد مشتری است که ماموریت سازمان را تحت تاریر قرار می دهد.
با توجه به نتایج حاصل شده،بعد رشد و یادگیری بیشترین تاریر را بر ابعاد دیگر دارد،ایکن بکدان معناسکت سکازمان
زیربط توجه ویژه ای به توسعه این بعد در وجوه مختلف داشته است.در حالیکه هیچ ارتباطی میان فرایندهای داخلکی و
ماموریت سازمان ونیز بعد مالی بر ابعاد رشد و یادگیری،فرایندها و مشتری مشاهده نمی شود که نیازمند توجه سکازمان
به توسعه این روابط می باشد.
واژگان کلیدی: کارت امتیازی متوازن، استراتژی
مقدمه
اندازه گیری عملکرد از جمله بهتکرین راه هکای بدسکت آوردن اطلاعکات بکرای تصکمیم گیکری در
سازمان ها است. بین سال های 1850 تا 1975 سازمان ها می توانستند تنهکا بکا تصکمیم گیکری براسکاس
اندازه های مالی به موفقیت خود اطمینان داشته باشند، ولیکن با افکزایش رقابکت در بازارهکا ، مکدیران
علاوه بر اندازه های مالی نیازمند آگاهی از سایر جنبه های عملکرد سازمان نیز می باشند. بکدین منظکور
بسیاری از سازمان ها اندازه هایی را که بیانگر وضعیت سلامت سازمانشان است گسترش داده اند. ایکن
اندازه ها کمک خواهند نمود تا عملکرد و تلاش هکای بهبکود فرآینکد در مسکیر خکود هکدایت شکوند.
همچنین می دانیم سیستم های ارزیابی عملکرد در شرایط فعلی نسکبت بکه گذشکته تغییکرات نگرشکی
زیادی داشته اند. بر همین اساس دسته بندی دو نگرش اندازه گیری عملکرد سنتی و نوین می توانکد بکه
درک صحیح تر آنها کمک کند.
در نگرش سنتی مهمترین هدف، ارزیابی، قضاوت و سنجش عملککرد فکرد در راسکتای یکادآوری
نمودن وی نسبت به عملکرد خویش است که بیشتر بر نارسائی ها و نقاط ضعف فرد تأکیکد و نکو عی
واکنش های منفی هشدار دهنده را در بطن خود به همراه دارد. در حالیککه در نگکرش نکوین ، فلسکفه
وجودی ارزیای، بر رشد، توسعه و بهبود ظرفیت ارزیابی شونده تمرکز دارد که رویکرد آن به تحقکق
اهداف و راهبردهای سازمان معطوف است.
از اینرو اندازه گیری عملکرد می تواند به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای تضمین اجرای دقیق و به
موقع استراتژی ها 1 در یک سازمان به حساب آید. بمنظور ایجاد و بکارگیری این اندازه هکا روش هکای
مختلفی توسعه یافته اند که یکی از آنها کارت امتیازی متوازن می باشد.
فرمت پایان نامه pdf
تعداد صفحات 208
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه
بیان مسأله
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
فرضیات
سؤالات تحقیق
هدف تحقیق
نوع و روش تحقیق
روش گردآوری اطلاعات
ابزار گردآوری اطلاعات
جامعه آماری، نمونه و روش نمونهگیری
قلمرو موضوعی تحقیق
قلمرو مکانی تحقیق
قلمرو زمانی تحقیق
چشم انداز
مأموریت
استراتژی
نقشه استراتژی
برنامه ریزی استراتژیک
مدیریت استراتژیک
فصل دوم: پیشینه پژوهش
مقدمه
بخش اول:مرور ادبیات برنامه ریزی استراتژیک
برنامهریزی
اجزای فرایند برنامه ریزی
مراحل برنامهریزی
انواع برنامهریزی
استراتژی
مفهوم استراتژی
انواع استراتژیها
مدیریت استراتژیک
فرآیند مدیریت استراتژیک
مزایا و محدودیت های مدیریت استراتژیک
منشأ جایگاه های استراتژیک
سطوح مدیریت استراتژیک
الگوی مدیریت استراتژیک
مدیریت از طریق جهتگیری استراتژیک
برنامه ریزی استراتژیک
خصوصیات برنامه ریزی استراتژیک جامع
فواید برنامه ریزی استراتژیک
فرآیند برنامه ریزی استراتژیک
مدل ها در فرآیند برنامه ریزی استراتژیک
جمع بندی، بررسی و تحلیل برنامه ریزی استراتژیک
چارچوب جامع برای تدوین استراتژی
نقشه استراتژی
تعریف و مفهوم نقشه استراتژی
برقراری روابط بین منظرهای نقشه استراتژی در سازمان های مختلف
پیاده سازی نقشه استراتژیک
کاربرد نقشه استراتژیک
سیستم های ارزیابی عملکرد
روند تغییرات در اندازه گیری عملکرد
ویژگی سیستم های ارزیابی عملکرد
نگرش نوین به ارزیابی عملکرد
کارت امتیازی متوازن
تعریف کارت امتیازی متوازن
مناظر کارت امتیازی متوازن
مسیر تکاملی کارت امتیازی متوازن
کارت امتیازی متوازن به عنوان یک سیستم مدیریت استراتژیک
فرآیند ساخت کارت امتیازی متوازن
بررسی ارتباط معیارهای کارت امتیای متوازن با استراتژی
بکارگیری کارت امتیازی متوازن
دستاوردهای استفاده از روش امتیازی متوازن
مزایا و معایب کارت امتیازی متوازن
دلایل استفاده از کارت امتیازی متوازن
نکات مهم کارت امتیازی متوازن
بخش دوم:مرور ادبیات نقشه استراتژی
تاریخچه و محدوده جغرافیایی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد
مأموریت فرودگاه شهید هاشمی نژاد
بخش سوم
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه
روش پژوهش
نوع تحقیق
مدل مفهومی تحقیق
جامعه و نمونه مورد بررسی .
روش و ابزار گردآوری اطلاعات
روائی و پایائی ابزار گردآوری داده ها .
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
فصل چهارم: یافته های تحقیق
مقدمه
بخش اول: آمار توصیفی -
ویژگی های جمعیت شناختی پاسخگویان -
آمار توصیفی مرتبط با پاسخگویی مشارکتکنندگان
اعتبار سنجی مدل تحقیق به روش مدل معادلات ساختاری -
تحلیل عاملی تائیدی یا
مدل ساختاری )مدل تحلیل مسیر
برازش مدل ساختاری )مدل تحلیل مسیر
فصل پنجم: جمع بندی و نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات
مقدمه -
مروری بر فرضیات تحقیق
تحقیق نتایج فرضیات
پیشنهادات برآمده از نتایج تحقیق
محدودیت های تحقیق
منابع و مآخذ
پیوست ها