پایان نامه ارشد بررسی تاثیر نتایج بازخورد عملکرد بر انگیزش در سطح کارکنان

چکیده
یکی از مهمترین بخشهای کار مدیریت ارائه بازخورد به کارمندان است. بازخوردها منجر به بهبود عملکرد ،
اطمینان از رعایت استاندارد ها و برقراری ارتباط بین اهداف کسب و کار هستند.بازخورد شکلی از آموزش
حین کار است که به کارمندان کمک میکند یاد بگیرند که چه کاری باید انجام دهند و چگونه باید این کار را
انجام دهند. بازخورد در غالب دوشکل مثبت و منفی ظاهر می شود که در هر دو شکل مفید و موثر است .
همانطور که ارتباطات برای انگیزش مهم است، تمرکز این تحقیق بر روی بازخورد به عنوان جزیی از
ارتباطات و تاثیر آن بر انگیزش بنا نهاده شده است. هدف از انجام این مطالعه این است که مشخص کنیم
بازخورد عملکرد چگونه مفاهیم فردی و اثرات احتمالی بر انگیزش را از طریق کاهش ابهام عملکرد ، بهبود
رابطه مدیر - کارمند ، تسهیل دستیابی به اهداف ، حمایت از پیشرفت و توسعه شخص و تطبیق و سازگاری
با تغییرات منعکس میکند . بازخورد عملکرد، بهبود اثربخشی فنی و رفتاری کارکنان را موجب شده که آن
هم در انگیزه کار منعکس می گردد.
جامعه آماری این پژوهش ،سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان بوده و پژوهش بر اساس داده های جمع
آوری شده از نمونه ای متشکل از 323 نفر از کارمندان این سازمان انجام شده است. نتایج تحقیق نشان
دادند که نتایج بازخورد عملکرد تاثیر معناداری بر انگیزش کارکنان دارد.
کلمات کلیدی : بازخورد عملکرد ، انگیزش ، کاهش ابهام عملکرد، ارتباطات ، رابطه مدیر- کارمند ، دستیابی
به اهداف، پیشرفت شخصی ، تطبیق با تغییرات .

مقدمه
انگیزه کارمند "نیروهای روانی  که تعیین کننده جهت رفتار فرد درسازمان ، سطوح تلاش و پشتکار 2 فرد "
است.انگیزاندن کارکنان به چالش خاصی نیاز ندارد ،این کار ساده است کافیست به آنها احساس هیجان
انگیز داده شود تا آنها هر روز سرکار ظاهر شده و راغب باشند وقت خود را با شما و دیگران سپری
.( کنند(جونز ، 2008
بازخورد  برای رسیدن به اهداف ضروری هستند و افراد قادر می سازند که تلاشهای خود را تنظیم کرده و
تصمیم بگیرند که حداقل به طور موقت کدام اهداف را دنبال کنند و یا رها سازند .بنابراین بازخورد در تدام
هدف ، تعهد و تغییر هدف اثر گذار است. عملکرد ضعیف افراد، گاهی اوقات ریشه در انگیزه های آنها دارد.
هنگامی با چنین وضعیتی مواجه می شوید، بازخورد عملکرد ارائه کنید. افراد همواره نیازمند گرفتن بازخورد
از تلاش هایی که انجام داده اند، هستند. آنها نیاز دارند بدانند که در چه جایگاه عملکردی ایستاده اند و باید به
.( چه نقطه عملکردی برسند(اعظمی نژاد، 1392
در این فصل به بیان مسئله و ضرورت تحقیق پرداخته و بدنبال آن ضرورت ارائه بازخورد عملکرد در
سازمان را شرح داده ایم سپس اهداف و فرضیات تحقیق و جامعه آماری و قلمرو زمانی و مکانی تحقیق
بیان شده است. نهایت امر متغیرهای تحقیق در دو قالب مفهمومی و عملیاتی شرح داده شده و خلاصه ای
از تاریخچه سازمان جهاد کشاورزی گیلان آورده شده است.

 

پایان نامه رشته : مدیریت دولتی

فرمت پایان نامه : pdf

تعداد صفحات: 176

 

فهرست مطالب
فصل اول :کلیات پژوهش........................................................................................................................... 1
مقدمه .......................................................................................................................................................... 2
1-1 ) بیان مسئله . ....................................................................................................................................... 3
2-1 ) ضرورت و اهمیت پژوهش .............................................................................................................. 6
3-1 ) اهداف تحقیق.................................................................................................................................... 7
4-1 ) سوالات تحقیق ................................................................................................................................. 7
5-1 ) فرضیه های پژوهش.......................................................................................................................... 8
6-1 ) قلمرو تحقیق . .................................................................................................................................... 9
1-6-1 ) قلمرو موضوعی ........................................................................................................................... 9
2-6-1 ) قلمرو زمانی .............................................................................................................................. 10
2-6-1 ) قلمرو مکانی . ............................................................................................................................. 10
3-6-1 ) جامعه آماری ............................................................................................................................. 10
7-1 ) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها . ............................................................................................... 10
8-1 ) تاریخچه وزارت جهاد کشاورزی . ................................................................................................ 14
فصل دوم:ادبیات پژوهش ........................................................................................................................ 15
مقدمه ....................................................................................................................................................... 16
1-2 ) انگیزش . ........................................................................................................................................ 17
2-2 ) اهمیت انگیزش در یادگیری کارمندان........................................................................................... 20
3-2 ) انواع انگیزش ................................................................................................................................ 21
4-2 ) تئوری های انگیزش . ..................................................................................................................... 22
1-4-2 )تئوری سلسه مراتب نیازها.......................................................................................................... 22
2-4-2 ) تئوری انگیزش بهداشت . ........................................................................................................... 23
3-4-2 ) تئوری نیازهای مک کلند ........................................................................................................... 24
4-4-2 ) تئوری های درون زاد و برون زاد .............................................................................................. 25
1-4-4-2 )تئوری های برون زاد . ............................................................................................................ 25
2-4-4-2 )تئوری های درون زاد ............................................................................................................ 26
5-2 )بکارگیری نظریات انگیزش . ............................................................................................................ 27
6-2 )فنون انگیزش و کاربرد آنها در سازمان ........................................................................................... 29
1-6-2 )پاداش مالی و پولی . .................................................................................................................... 29
2-6-2 )انگیزش از طریق طراحی شغل . .................................................................................................. 29
3-6-2 )تعدیل کار هفتگی . ...................................................................................................................... 30
4-6-2 )شناور ساختن ساعات کار .......................................................................................................... 31
5-6-2 ) هدف گذاری . ............................................................................................................................ 31
6-6-2 ) اشتراک مساعی . ......................................................................................................................... 31
7-6-2 ) اصلاح رفتار .............................................................................................................................. 32
8-6-2 )عدالت در پرداختها . .................................................................................................................... 32
7-2 ) عملکرد .......................................................................................................................................... 32
8-2 ) ارزیابی عملکرد ............................................................................................................................. 33
1-8-2 ) دیدگاه های سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد . ......................................................................... 36
2-8-2 ) بافت ارزشیابی عملکرد و دشواریهای آن ................................................................................. 38
3-8-2 ) اهداف و اهمیت ارزیابی عملکرد.............................................................................................. 41
4-8-2 ) پیامدهای ارزشیابی عملکرد و رابطه آن با انگیزش شغلی .......................................................... 44
9-2 ) ارتباطات سازمانی .......................................................................................................................... 45
1-9-2 )ضرورت برقراری ارتباط در مدیریت . ........................................................................................ 47
10-2 ) ارتباطات و انگیزش . .................................................................................................................... 48
11-2 )بازخورد ........................................................................................................................................ 49
1-11-2 ) ضرورت بازخورد ................................................................................................................... 50
2-11-2 ) اهداف ضروری بازخورد ........................................................................................................ 51
3-11-2 )فرق روشهای بازخورد مثبت و منفی ....................................................................................... 52
4-11-2 ) بازخورد یک اتلاف وقت نیست . ............................................................................................ 53
5-11-2 ) رویکرد ساندویچی در بازخورد منفی . .................................................................................... 54
12-2 )بازخورد عملکرد . .......................................................................................................................... 54
1-12-2 )اثرات شخصی بازخورد عملکرد .............................................................................................. 57
1-1-12-2 )کاهش ابهام عملکرد درک شده ........................................................................................... 57
2-1-12-2 )توسعه رابط مدیر- کارمند درک شده . ................................................................................. 61
3-1-12-2 )تسهیل دستیابی به اهداف درک شده ................................................................................... 63
4-1-12-2 )توسعه شخصی و تطبیق با تغییرات درک شده . ................................................................... 66
13-2 ) پیشینه پژوهش . ............................................................................................................................ 69
1-13-2 ) پژوهش های خارجی ............................................................................................................. 69
2-13-2 ) پژوهشهای داخلی ................................................................................................................... 72
14-2 ) نتیجه گیری و مدل مفهومی پژوهش . .......................................................................................... 74
فصل سوم: روش تحقیق ......................................................................................................................... 75
مقدمه ....................................................................................................................................................... 76
1-3 ) روش تحقیق .................................................................................................................................. 76
1-1-3 ) تحقیق توصیفی ......................................................................................................................... 77
2-1-3 ) تحقیق پیمایشی ......................................................................................................................... 77
3-1-3 ) تحقیق علی . ............................................................................................................................... 77
2-3 ) جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری............................................................................ 78
3-3 ) روش ها و ابزارهای جمع آوری داده ها ....................................................................................... 80
4-3 )متغیرهای تحقیق.............................................................................................................................. 82
5-3 ) روش های و ابزار گرد آوری اطلاعات ......................................................................................... 83
1-5-3 )نحوه تهیه و گرد آوری سوالات پرسشنامه . ................................................................................ 84
6-3 ) روایی و پایایی پرسشنامه ها .......................................................................................................... 85
7-3 ) روش های تجزیه و تحلیل داده ها . ............................................................................................... 86
1-7-3 ) تجزیه و تحلیل توصیفی داده های تحقیق................................................................................. 87
2-7-3 ) تجزیه و تحلیل استنباطی داده های تحقیق................................................................................ 87
8-3 ) خلاصه فصل سوم ......................................................................................................................... 88
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها ...................................................................................................... 89
مقدمه ....................................................................................................................................................... 90
ح
1-4 )تجزیه و تحلیل داده ها.................................................................................................................... 90
1-1-4 ) تحلیل های توصیفی . ................................................................................................................. 90
1-1-1-4 ) توزیع جنسیت پاسخ دهندگان . ............................................................................................. 91
2-1-1-4 ) تحصیلات پاسخ دهندگان .................................................................................................... 92
3-1-1-4 )سابقه خدمت پاسخ دهندگان................................................................................................ 93
2-1-4 ) فراوانی پاسخ ها به شاخصه های هر مولفه . .............................................................................. 94
2-4 ) توصیف متغیر ها . ........................................................................................................................... 95
1-2-4 )کاهش ابهام عملکرد درک شده .................................................................................................. 95
2-2-4 )توسعه روابط مدیر-کارمند درک شده ........................................................................................ 96
3-2-4 )تسهیل دستیابی به اهداف درک شده .......................................................................................... 97
4-2-4 ) حمایت از پیشرفت شخصی درک شده .................................................................................... 98
5-2-4 )تطبیق با تغییرات درک شده........................................................................................................ 99
6-2-4 )انگیزش . .................................................................................................................................... 100
3-4 )تجزیه و تحلیل استنباطی .............................................................................................................. 101
1-3-4 ) بررسی نرمال بودن متغیر ها .................................................................................................... 102
2-3-4 )آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک ............................................................................ 110
3-3-4 )آزمون فرضیه ها ....................................................................................................................... 114
1-3-3-4 )آزمون فرضیه اصلی ............................................................................................................. 114
2-3-3-4 )آزمون فرضیه فرعی اول ...................................................................................................... 116
2-3-3-4 ) آزمون فرضیه فرعی دوم . .................................................................................................... 117
ط
3-3-3-4 ) آزمون فرضیه فرعی سوم . ................................................................................................... 118
4-3-3-4 ) آزمون فرضیه فرعی چهارم . ................................................................................................ 119
5-3-3-4 ) آزمون فرضیه فرعی پنجم . .................................................................................................. 120
6-3-3-4 ) خلاصه آزمون فرضیه ها..................................................................................................... 121
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات .................................................................................................... 122
مقدمه ..................................................................................................................................................... 123
1-5 ) نتایج آمار توصیفی ....................................................................................................................... 123
2-5 ) نتایج آزمون فرضیه ها . ................................................................................................................. 126
1-2-5 )آزمون فرضیه اصلی .................................................................................................................. 126
2-2-5 ) آزمون فرضیه فرعی اول . ......................................................................................................... 127
3-2-5 )آزمون فرضیه فرعی دوم . .......................................................................................................... 128
4-2-5 )آزمون فرضیه فرعی سوم . ......................................................................................................... 128
5-2-5 )آزمون فرضیه فرعی چهارم . ...................................................................................................... 129
6-2-5 )آزمون فرضیه فرعی پنجم . ........................................................................................................ 130
3-5 ) محدودیتهای پژوهش . .................................................................................................................. 130
4-5 )پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی ...................................................................................................... 131
5-5 )پیشنهادات کاربردی در راستای تحقیق ......................................................................................... 132
6-5 )نتیجه گیری ................................................................................................................................... 134
منابع . ...................................................................................................................................................... 135
1-6 ) منابع فارسی ................................................................................................................................. 135
2-6 ) منابع لاتین ................................................................................................................................... 139
پیوستها . .................................................................................................................................................. 146
پیوست 1 : پرسشنامه............................................................................................................................. 146


خرید و دانلود پایان نامه ارشد بررسی تاثیر نتایج بازخورد عملکرد بر انگیزش در سطح کارکنان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.