بررسی ارتباط بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی و عملکرد مدیران دانشگاه‌ های آزاد تربیت بدنی استان تهران

فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول :کلیات پژوهش

1.1. مقدمه3

2.1. بیان مسأله4

3.1. اهمیت و ضرورت تحقیق. 5

4.1. اهداف تحقیق. 6

5.1. فرضیه­ها7

6.1. تعریف واژگان تحقیق. 7

7.1. محدودیت­های تحقیق. 8

1.7.1. محدودیت‌های در اختیار پژوهشگر. 8

2.7.1. محدودیت‌های خارج از حیطة پژوهشگر. 8

 

فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه پژوهش

1.2. فرهنگ سازمانی. 10

1.1.2. تعریف فرهنگ سازمانی. 10

2.1.2. عوامل موثر در فرهنگ سازمانی. 12

3.1.2. فرهنگ سازمانی و رفتار سازمانی. 15

4.1.2. فرهنگ سازمانی و توسعة منابع انسانی. 17

5.1.2. مدیریت فرهنگ سازمانی. 18

2.2. کارآفرینی. 21

1.2.2. درآمدی بر کارآفرینی. 21

2.2.2. ویژگی­های کارآفرینان. 23

3.2.2. کارآفرینی در دنیای معاصر. 27

4.2.2. انواع کارآفرینی. 29

5.2.2. فرهنگ کارآفرینی مبتنی بر ارزش‌های سازمان بین‌المللی کار. 30

6.2.2. برنامه‌های آموزش کارآفرینی از دیدگاه سازمان بین‌المللی کار. 31

3.2. عملکرد32

1.3.2. درآمدی بر عملکرد32

2.3.2. ارزشیابی عملکرد39

3.3.2. ارزیابی عملکرد مدیران. 41

4.3.2. ملاک‌های عملکرد مدیران. 43

4.2. پیشینة تحقیق. 44

1.4.2. پیشینة تحقیق‌های داخل کشور. 44

2.4.2. پیشینة تحقیق‌های خارج از کشور. 48

 

فصل سوم : روش شناسی پژوهش

1.3. روش تحقیق. 57

2.3. جامعة آماری. 57

3.3. نمونه و روش نمونه‌گیری. 57

4.3. ابزار تحقیق. 58

1.4.3. پرسشنامة فرهنگ سازمانی. 58

2.4.3. پرسشنامة کارآفرینی. 59

3.4.3. پرسشنامة عملکرد59

5.3. روش آماری. 60

 

فصل چهارم :یافته­های پژوهش

1.4. مقدمه62

2.4. آزمون طبیعی بودن توزیع داده­ها66

3.4. یافته­های استنباطی. 67

 

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

1.5. بحث و نتیجه‌گیری. 74

2.5. محدودیت‌ها و مشکلات تحقیق. 75

1.2.5. محدودیت‌های در اختیار پژوهشگر. 76

2.2.5. محدودیت‌های خارج از حیطة پژوهشگر. 76

3.5. پیشنهادهای تحقیق. 76

1.3.5. پیشنهادهای مبتنی بر روش شناختی. 76

2.3.5. پیشنهادهای مبتنی بر یافته‌های تحقیق. 76

 

پیوست­ها79

 

منابع. 87

 

فهرست جدول­ها

عنوان صفحه

جدول 1.3. روایی محتوایی سؤالات مرتبط با پرسشنامة فرهنگ سازمان. 58

جدول 1.4: توزیع فراوانی متغیر«سن» در مدیران وکارکنان. 63

جدول 2.4. توزیع فراوانی وضعیت متغیر«جنسیت» در مدیران وکارکنان. 64

جدول 3.4. توزیع فراوانی متغیر«میزان تحصیلات» در مدیران وکارکنان. 65

جدول 4.4. توزیع فراوانی متغیر«سابقة کار» در مدیران وکارکنان. 65

جدول 5.4. آماره­های آزمون کولموگروف اسمیرنف جهت طبیعی بودن توزیع داده­ها67

جدول 6.4. نتایج همبستگی چندگانه بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی با عملکرد مدیران. 68

جدول 7.4. نتایج تحلیل رگرسیون بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی با عملکرد مدیران. 68

جدول 8.4. نتایج همبستگی چندگانه بین مولفه­های فرهنگ سازمانی با عملکرد مدیران. 69

جدول 9.4. نتایج تحلیل رگرسیون بین متغیر پیشبین مولفه­های فرهنگ سازمانی با عملکرد مدیران 70

جدول 10.4. نتایج همبستگی چندگانه بین مولفه­های کارآفرینی با عملکرد مدیران. 71

جدول 11.4. نتایج تحلیل رگرسیون بین متغیر پیشبین مولفه­های کارآفرینی با عملکرد مدیران. 72

 

فهرست شکل­ها

عنوان صفحه

شکل 1.4: توزیع فراوانی متغیر«سن» در مدیران وکارکنان. 63

شکل 2.4. توزیع فراوانی وضعیت متغیر«جنسیت» در مدیران وکارکنان. 64

شکل 3.4. توزیع فراوانی متغیر«میزان تحصیلات» در مدیران وکارکنان. 65

شکل 4.4. توزیع فراوانی متغیر«سابقة کار» در مدیران وکارکنان. 66

 چکیده:

امروزه پیشرفت هر سازمانی به مدیریت آن سازمان بستگی دارد، می­توان اینگونه مطرح نمود که پیشرفت و ترقی در هر سازمان، مدیون سیستم مدیریتی آن سازمان می‌باشد. از مهمترین عواملی که نشان دهنده مدیریت صحیح بوده و می­تواند بازدهی سازمان را افزایش دهد، عملکرد مطلوب مدیریت است؛ که عمکرد نیز تحت تاثیر عوامل گوناگون از جمله فرهنگ سازمانی، کارآفرینی است. تحقیق حاضرباتوجه به ابهامات گوناگونی پیرامون عملکرد مدیران در دانشگاه‌­های آزاد تربیت بدنی صورت گرفت. در تحقیق فوق، به نظرسنجی از مدیران دانشگاه‌­های آزادتربیت بدنی استان تهران پرداخته ‌شد، بنابراین جامعة آماری پژوهش حاضر را کلیة مدیران آموزشی، پژوهشی، اداری، دانشجویی دانشگاه‌­های تربیت بدنی استان تهران در بر گرفتند که 475نفر بودند. حجم نمونه باکمک جدول مورگان 159نفراز دانشگا­های علوم تحقیقات –واحدمرکز-قیام دشت وواحد جنوب پرسشنامه­های فرهنگ سازمانی رابینز22گویه ای، کارآفرینی30گویه صمدآقایی و پرسشنامه 14گویه ایارزیابی عملکرد، هرسی و گلد اسمیت را تکمیل نمودند. تحقیق حاضر ازنوع توصیفی، همبستگی، حال نگر بوده است. پس از بررسی روایی –پایایی ابزار­ها تحلیل داده­ها باکمک نرم افزار spss19صورت گرفت داده­ها از طریق راه آماری رگرسیون بیانگرپیشبینی عملکرد مدیران از طریق فرهنگ سازمانی وکارآفرینی بوده است. وپیشنهاد می­شود بروی متغیرکارآفرینی با ابزار دیگری، در میان گرو­های مختلف تحقیق بیشتری صورت بگیرد.

 فصل اول

(کلیات تحقیق)

 

1.1. مقدمه

در عصر حاضر به دلیل پیشرفت‌­های علمی و فنی، بازنمایی ذهنی بشر از کره زمین به دهکده جهانی مبدل شده است. از این رو عوامل همراه کننده با این بازنمایی بیش از پیش مورد توجه بشر قرار گرفته است. می­توان اینگونه مطرح نمود که پیشرفت و ترقی در هر سازمان، مدیون سیستم مدیریتی آن سازمان می‌باشد. از مهمترین عواملی که نشان دهنده مدیریت صحیح بوده و می­تواند بازدهی سازمان را افزایش دهد، عملکرد مطلوب مدیریت است

با توجه به اینکه امروزه پیشرفت هر سازمانی به مدیریت آن سازمان بستگی دارد، می­توان اینگونه مطرح نمود که پیشرفت و ترقی در هر سازمان، مدیون سیستم مدیریتی آن سازمان می‌باشد. از مهمترین عواملی که نشان دهنده مدیریت صحیح بوده و می­تواند بازدهی سازمان را افزایش دهد، عملکرد مطلوب مدیریت است؛ که عمکرد نیز تحت تاثیر عوامل گوناگون از جمله فرهنگ سازمانی، سلامت سازمانی، کارآفرینی، شیوه‌­های تفکر مدیر و بسیاری از عوامل دیگر می‌باشد که هر کدام به تنهایی می­توانند اثرات مستقیمی را بر نحوه عملکرد مدیر اعمال نمایند. (یانگ[1]، 2011)

به عبارتی دیگر، امروزه سازمان‌­ها ومؤسسات مختلف، آموزش و توسعه منابع انسانی بخصوص مدیران را از حیاتی ترین وظایف خود در راه بهسازی ساختاری و سازمانی تلقی می‌کنند و با توجه به منابع قابل اهمیت آن، سرمایه‌گذاری‌­های بسیاری را در جهت افزایش عملکرد مدیران صورت می­دهند.

از مهمترین عوامل موثر در بهره‌وری، همانگونه اشاره گردید، فرهنگ سازمانی است، «فرهنگ از سازه‌­هایی بشمار می­رود که به دلیل گستردگی طیف آن، تعاریف متفاوت و کثیری را به خود اختصاص داده است. روت بندیکت (1952) فرهنگ را «یک الگوی اندیشیدن و عمل کردن» تعریف نموده است و لوی استراس فرهنگ را «یک نظام نمادی مشترک می‌داند که آفریده ذهن انسان» می‌باشد. اتوکلاین برگ یکی از نظریه پردازان برجست­های است که بر توانایی‌­های اکتسابی تاکید داشته و فرهنگ را مجموعه عادات و توانایی‌­های اکتسابی بشر تعریف می‌نماید. (به نقل ازکیا، 2013)

همانگونه که مطرح شد فرهنگ به خودی خود طیف وسیعی را در بر گرفته و مقوله‌­های گسترده آن با توجه به سازمان‌­های مختلف متفاوت بوده بگون­های که هر سازمان فرهنگ خاص خود را شامل می‌باشد. فرهنگ هر سازمان به منزله شخصیت آن سازمان بوده ودر برگیرنده سیستمی از استنباط‌­های مشترک در سازمان مربوطه است. فرهنگ هر سازمان ارزش و اعتقادات خاصی را در بر می‌گیرد و اعضای آن در صدد همسو و همرنگ کردن خود با مشخصه‌­های آن فرهنگ می‌باشند. یکی از ارکان اساسی در ارزیابی عملکرد کارکنان، انطباق و هماهنگی عملکرد آن­ها با ویژگی‌­های فرهنگی آن سازمان می‌باشد. بنابراین، هر قدر میان شاخص‌­های فرهنگی یک سازمان و ویژگی‌­های عملکرد اعضای آن سازمان تطابق بیشتری وجود داشته باشد، بستر مناسبی جهت یکپارچگی و وحدت سازمان فراهم می­گردد. این بستر مناسب زمینه‌ساز روابط ایده‌آل و شکوفاسازی استعداد­های بالقوه و همچنین تشکیل یک فرهنگ سازمانی مطلوب و ایجاد کارآفرینی بوده و باعث ارتقاء فرهنگ سازمانی و در نتیجه افزایش عملکرد مدیران می‌باشد.

فرهنگ سازمانی، سیستمی است متشکل از ارزش‌­ها و عقایدی که در تعامل متقابل با نیروی انسانی، ساختار سازمانی، سیستم کنترل و همچنین هنجار­های رفتاری بوده که در سازمان بنا نهاده می­شود (کیا، 2013).

بنابراین، فرهنگ سازمانی اهمیت ویژ­های را در راهبرد یک سازمان و عملکرد مطلوب در جهت پیشبرد اهدافش ایفا می‌نماید. بگون­های که بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند که اهداف سازمان بر محور فرهنگ آن استوار است و اقدامات موثر در استای ارتقای رفتار شغلی، بدون تغییر فرهنگ سازمان و جایگزینی فرهنگی موثر واقع نمی­شود. ازسویی دیگر، کارآفرینی نیز یکی از عوامل موثر بر عملکرد بوده و به عنوان نیروی هدایت کننده برای بنیان‌گذاری ایده‌­های تجاری، بسیج نیرو­های انسانی، منابع مالی و فیزیکی، ایجاد و توسعة بنگاه‌­های تجاری و اشتغال‌زایی است. در تمامی کشورها، پهنه وسیعی ازمشاغل به وسیله بنگاه­های کوچک و متوسط در بخش خصوصی (مشتمل بر شرکت‌­های تعاونی) ایجاد شده است. اینگونه تجارت‌­ها یا کسب و کار­ها به طور معناداری به ایجاد مشاغل کمک می‌کند (دفتر بین‌المللی کار، 2004).

براساس نظریه رابینز فرهنگ سازمانی بر مبنای شش بعد مطرح می­شود. این ابعاد تحت عنوان همکاری گروهی، خلاقیت و نوآوری، دقت کاری، بهره‌وری، انگیزه کاری و ارزشگذاری به کارمند تعریف می­شود. با بررسی دقیق وضعیت فرهنگ سازمانی در ابعاد شش گانه می­توان به شناخت دقیق فرهنگ سازمانی و کارآفرینی با عملکرد، راهبرد­های کاربردی را اتخاذ کرده و از این طریق بتوان عملکرد را افزایش داد و سازمان­ها و مراکز آموزشی به وسیلة فرهنگ سازمانی حاکم و کارآفرینی کارکنان، عمکرد مدیران را با هداف مورد نظر هماهنگ سازند.

2.1. بیان مسأله

ابهامات گوناگونی پیرامون عملکرد مدیران در دانشگاه‌­ها وجود دارد. بطوریکه بسیاری از محققان و پژوهشگران مطرح می‌کنند عملکرد از عوامل متعددی تاثیر می‌گیرد که از آن جمله‌اند: فرهنگ سازمانی، سلامت سازمانی، بهره‌وری، شیوه‌­های تفکر مدیران، شیوه‌­های حل تعارض و بسیاری عوامل دیگر که می­توانند عملکرد مدیران را تحت تاثیر قرار دهند.

پترز و واترمن[2] (1998)، مطرح می‌کنند که سازمان‌­های اثربخش و سازمان‌­هایی که دارای عملکرد مطلوبی می‌باشند، دارای فرهنگ سازمانی قوی بوده که تناسب محتوای فرهنگ با شرایط محیطی سازمان از اصول آن است و معتقدند که چنانچه فرهنگ سازمانی قوی باشد، می­تواند عملکرد مطلوبی را به نمایش بگذارد. فرهنگ سازمان چیز­هایی نظیر قابل قبول بودن غیبت، به موقع سرکار حاضر شدن و میزان تلاشی را که یک شخص باید داشته باشد، به کارکنان القا می‌کند (الوانی و دانایی فرد، 1381).

همچنین، در زمینة ارتباط بین کارآفرینی با عملکرد نیز تحقیقات فراوانی صورت گرفته است که از آن جمله می­توان به تحققیق کولمن و آنتونیوکسی[3] (1983)، اشاره نمود. آن­ها معتقدند که کارآفرینی در فعالیت‌­های اقتصادی و اجتماعی بسیار موثر بوده و یکی از عوامل موثر در زمینة مشارکت افراد، ارزیابی و پرورش احساس عزت نفس، افزایش مهارت‌­های فردی، اجتماعی و شغلی، توانمندی‌­های بالقوه و نگرش مثبت نسبت به خود و محیط اطراف خود و در نهایت از انگیزه‌­های قوی برای کار، تلاش، کارآفرینی و بازدهی عملکرد مناسب می‌باشد. از این‌رو، یکی از ویژگی‌­های مدیر خلاق و کارآفرین، احساس ارزشمندی و نشان دادن عملکرد بالا در سازمان می‌باشد (شریفی، 1392)

با مروری اجمالی به تحقیقات انجام شده در زمینه عملکرد مدیران و ارتباط آن با سایر متغیر­ها از قبیل فرهنگ سازمانی و کارآفرینی می­تواندریافت که مدیران کارآفرین و مدیرانی که از فرهنگ سازمانی متناسبی برخوردار بوده و سازمان را به نفع مطلوبی هدایت می‌کنند، عملکرد مطلوبی را نیز به نمایش گذاشته و اثر بخشی و بهره‌وری فزایند­های را نیز نشان می­دهند.

با توجه به اینکه در تحقیق حاضر به بررسیی ارتباط بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی مدیران با عملکرد آنان پرداخته می­شود و با تاکید بر تحقیقات انجام گرفته، مطرح می­شود که منبع مسأله پژوهش حاضر را می­توان به عنوان خلاء نظری دریافت و سوال اصلی تحقیق حاضر را اینگونه عنوان نمود که آیا ارتباط معنی‌داری بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی مدیران با عملکرد آنان در دانشگاه‌­های آزاد تربیت بدنی استان تهران وجود دارد یا خیر؟

3.1. اهمیت و ضرورت تحقیق

اجرای این گونه تحقیقات می­تواند اطلاعات مفید و سودمندی جهت برنامه‌ریزی‌­های آتی مهیا سازد. کسب یافته‌­های تجربی بعنوان مهم‌ترین گام در کنترل کیفی تولید شناخته می­شودو از آنجایی که فرهنگ سازمانی و همچنین کارآفرینی مدیران به عنوان یکی از موثرترین عوامل در عملکرد مدیران شناخته می­شود، نقش مهم و اساسی در مدیریت منابع انسانی بر جای می‌گذارد، باید تلاش کرد تا اطلاعات سودمند و جامعه‌ی را نسبت به آن بدست آورده و از این طریق زمینه‌­های افزایش عملکرد را ایجاد کرده و بستر مناسبی را برای بهره‌وری و اثربخشی سازمان و مراکز آموزشی فراهم نمود.

همانگونه که مطرح گردید، فرهنگ سازمانی حاکم دریک سیستم و همچنین کارآفرینی مدیران، رابطه مستقیمی را با عملکرد مدیران نشان می­دهد. به طوری که با افزایش و ارتقاء فرهنگ سازمانی و بهره‌گیری از کارآفرینی مدیران می­توان شاهد عملکرد مدیران و افزایش بهره‌وری در سازمان بود و به راحتی سیر صعودی توسعه منابع نیروی انسانی را مشاهده کرد. در مقابل، هنگامی که سازماندارای یک فرهنگ ویژه و قالب بر ارزش‌­های بنیادی نباشد، مشارکت در بین اعضاء کاهش یافته و تنها تخلفات اداری افزایش می‌یابد و در پی آن آسیب‌­های فراوانی به سیستم‌­های آموزشی وارد می‌آید.

از این‌رو، با توجه به اهمیت فزاینده سازمان و بخصوص مراکز آموزشی از جمله دانشگاه‌­ها که به عنوان پروروش دهندگان نیروی انسانی و توسعه منابع انسانی شناخته می­شوند، ضروری است تا به بررسی عوامل موثر بر عملکرد مدیران، یکی از افراد کلیدی که دیگری از قبیل فرهنگ سازمانی و کارآفرینی مدیران پرداخت تا از این طریق بتوان به بهره‌وری سازمان و اثر بخشی آن نائل آمد.

بنابراین، عملکرد مدیران از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و باید تلاش کرد تا با کسب اطلاعات بنیادی و راهکار­های مناسب برای افزایش بازدهی و عملکرد مطلوب از یک سو و ایجاد یک فرهنگ سازمانی مناسب با ارزش‌­ها از سوی دیگر، زمینة مساعدی را برای افزایش عملکرد فراهم آورد. اجرای اینگونه تحقیقات می­تواند گامی موثر در جهت کسب اطلاعات اولیه باشد تا از این طریق تصمیم‌گیری‌­های مدیریتی به گونه صحیح اتخاذ و اعمال شود.

در این پژوهش به صورت مقدماتی به شناسایی برخی از عوامل فرهنگی و سازمانی موثر بر عملکرد مدیران پرداخته شده و می­توان امیدوار بود که استفاده از نتایج این تحقیق، افزایش و توسعه منابع انسانی را در پی داشته و زمینه‌­های تحقق اهداف بلند مدت توسعه منابع انسانی را فراهم آورد. این اقدام می­تواند اطلاعات ضروری را برای مدیریت کاربردی در راستای تحول فرهنگ سازمانی، کارآفرینی و بهبود عملکرد فراهم نماید.

4.1. اهداف تحقیق

با توجه به موضوع تحقیق حاضر که به بررسی ارتباط بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی با عملکرد مدیران دانشگاه‌­های آزاد تربیت بدنی می‌پردازد، مطرح می­شود که پژوهش فوق در حیطه تحقیقات کاربردی جای می‌گیرد.

با توجه به اینکه در تحقیقات بنیادی، هدف از تحقیق، افزایش دانش و معلومات بوده و گسترش علم یکی از اهداف تحقیق بنیادی است، در تحقیقات کاربردی، هدف بر طرف نمودن معضلات و مشکلات نظام آموزش و پرورش بوده و پژوهشگر خواهان رفع اینگونه مشکلات می‌باشد و اصلاً در پی افزایش دانش نیست. تحقیق حاضر نیز در حیطه تحقیقات کاربردی جای می‌گیرد و به صورت کلی می­توان هدف اصلی تحقیق حاضر را به شرح زیر تدوین نمود:

بررسی ارتباط بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی مدیران با عملکرد آن­ها در دانشگاه‌­های آزاد تربیت بدنی استان تهران

بررسی ارتباط بین فرهنگ سازمانی و زیرمجموعه­های آن با عملکرد مدیران در دانشگاه‌­های آزاد تربیت بدنی استان تهران

بررسی ارتباط بین کارآفرینی مدیران و زیرمجموعه­های با عملکرد مدیران در دانشگاه‌­های آزاد تربیت بدنی استان تهران

5.1. فرضیه­ها

بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی مدیران با عملکرد آن­ها در دانشگاه‌­های آزاد تربیت بدنی استان تهران وجود دارد؟

بین فرهنگ سازمانی و زیرمجموعه­های آن با عملکرد مدیران در دانشگاه‌­های آزاد تربیت بدنی استان تهران رابطه معناداری وجود دارد.

بین کارافرینی و زیرمجموعه­های آن با عملکرد مدیران در دانشگاه‌­های آزاد تربیت بدنی استان تهران رابطه معناداری وجود دارد.

6.1. تعریف واژگان تحقیق

فرهنگ سازمانی:رابینز(2004)فرهنگرابهعنواننظامیازمفاهیموعقایدمشترکبیناعضایسازمانکهتعینکنندهیرفتارآن­ها نسبتبه یکدیگروافرادخارجازسازمان می­باشد، تعریف می­کند.، (عملیاتی) فرهنگ سازمانی به صورت آشکار می­تواند از راه اجتماعی کردن کارمندان تازه وارد، که از راه برخورد­های خرده فرهنگ‌­ها و رفتار مدیریت بلندپایه آشکار می­شود. برای مشاهده و تفسیر فرهنگ سازمانی یک پژوهشگر در دانشگاه هاروارد الگویی سودمند پدید آورد (درگاهی، 1389).

کارآفرینی عبارت است از فرآیند ایجاد ارزش از راه تشکیل مجموعه منحصربه‌فردی از منابع به‌منظور بهره‌گیری از فرصت‌­ها (شریفی، 1392. )کارآفرینی: ( عملیاتی)پیتردراکر می­گوید، کارآفرینییکرفتاراستنهیکصفتویژهدرشخصیتفردکارآفرین. وی می­گوید، کارآفرینیکاربردمفاهیمتکنیک­های مدیریتاستچراکهکشوریکهدارایتعدادزیادیکارآفرینباشدازمحرک­های اقتصادیقویتریبرخورداراست

عملکرد: عبارت است از حاصل فعالیت‌­های نیروی انسانی از لحاظ اجرای وظایف محوله پس از زمان معین که می­تواند جنبة بهره‌وری و کارایی داشته باشد (دفتر انتشارات کمک آموزشی وزارت آموزش و پرورش، 1390).

عملکرد مدیر: (کاویانی، 1392)مدیران علاوه بر وظایف مرسوم خود (برنامه ریزی، کنترل، نظارت، هدایت و هماهنگی)، 2 وظیفه مهم دارند، یکی رسیدگی به امورجاری و دوم، بهبود وضعیت موجود.

مدیریت بهره وری ارتباط مستقیم با وظیفه دوم دارد. لذا هر چه رسیدگی به امور جاری وقت بیشتری از مدیران ارشد سلب نماید به همان نسبت سازمان شانس رقابت پذیری و داشتن فردایی بهتر را به واسطه عدم اعمال مدیریت بهره وری از دست خواد داد. لذا مدیریت بهره وری اعمال نوعی مدیریت است که بتواند اندیشه، تفکر، باور و پرداختن به مساله بهبود را کنار وظایف جاری فراهم آورد. لذا برنامه ریزی، اجرا، هدایت و هماهنگی برنامه­های بهبود را مدیریت بهره وری گویند. که تعریف عملیاتی واژه است. -5 محدودیت‌­ها و مشکلات تحقیق

در این تحقیق با دو نوع محدودیت تحت عنوان محدودیت‌­های در اختیار پژوهشگر و محدودیت‌­های خارج از حیطة پژوهشگر سروکار داشته که به شرح زیر مطرح می­شوند:

7.1. محدودیت­های تحقیق

1.7.1. محدودیت‌­های در اختیار پژوهشگر

ü عدم استفاده از مدل­های آماری پیشرفته از قبیل تحلیل عامل و تحلیل مسیر به دلیل حجم نمونه نامکفی

ü عدم کنترل متغیر­های مزاحم از قبیل سن، پایگاه اقتصادی- اجتماعی، جنسیت و. . . و در نتیجه کاهش روایی درونی سؤالات.

 

2.7.1. محدودیت‌­های خارج از حیطة پژوهشگر

  1. عدم همکاری بسیاری از نمونه‌­های تحقیق (مدیران) بوسیلة مشغلة کاری بالا.
  2. وجود تجارب مختلف مدیران در پاسخگویی به سؤالات پرسشنامه و در نتیجه عدم تجانس بین نمونه‌­های تحقیق.
  3. عدم اطمینان بسیاری از نمونه‌­های تحقیق (کارمندان) به تحقیق پژوهش، بدلیل عدم کاربردی بودن نتایج تحقیق.

.

[1]-Young

[2]- Peters & Waterman

[3]- Colman & Antonioksy


خرید و دانلود بررسی ارتباط بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی و عملکرد مدیران دانشگاه‌ های آزاد تربیت بدنی استان تهران

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.